Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasu "jumissa" / vaijeri takertelee. Korjaa heti!

Aloittaja tinttura, 17.04.10 - klo:08:12

« edellinen - seuraava »

ramba

Eipä tässä, eikä sitä jossain 50-70 vauhdeissa sivujalkaa tökitä alas kun pyöritään tiellä jalat maassa :D
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: ramba - 25.12.11 - klo:21:34
Pitäisi itsekkin voidella tuo vaijeri kun 2 kertaa jo jäänyt kaasu pohjaan ja lähtenyt vähän lapasesta liukkaalla tiellä.. On muuten vaikeaa koittaa osua avaimeen että saa virrat pois kun pyörii tiellä ja kone huutaa hoosiannaa ;D
Yksi kerta on vahinko, toinen on jo tyhmyyttä. Jos ei kerrasta opi, niin älä turhaan rasvaa vaijereita, jää sävärit saamati. :o
Lainaus käyttäjältä: Plom - 26.12.11 - klo:01:32
Nopeempi konsti on laskea sivujalka alas joka torppaa ainakin kinkeissä koneenkäymisen.
Kaikissa kinkeissä ei tätäkään hienoa ominaisuutta ole "Trimax esimerkiksi". Ja pitää olla melkoinen fakiiri joka vasemmalle kaartaessa tökkää luistossa olevasta kikottimesta, skootterin alla olevaa sivujalkaa suoraksi. ;D

Ja oli hätätilanne mikä tahansa, niin avaimesta kun kääntää virrat pois, niin ei ole enään pelkoa että holtittomasti poukkoileva skootteri jatkaa koneteholla matkaansa "sivujalka kun saattaa poukkoilevan skootterin alta taipua takaisin, ennen kuin kone on kokonaan sammunut".

Coastside

Takaboxin lukon tarina sopii tänne. Oli sateisia päiviä ja boxikin oli litimärkä sisältä vaikkei ollut edes auki. Pakkaset tuli ja se jäätyi. Luulin että se on sulattelulla ja yön kuivamisen ja voitelun jälkeen kunnossa. Vasta kolmatta kertaa nuljatessani tarakan irti (vääntäen ruuveja 1/3 kierrosta kerrallaan auki), uskoin että oikeasti on tehtävä jotain. Sulatin lukon jäät, purin sen irti ja uitin sinolissa ja kuivasin hiusföönillä ja voitelin litimäräksi ja panin pakkseen kokeilua varten. Jos ei olisi niin muovinen se olisi saanut kuumemman käsittelyn. Arvatkaa mietteet jos ajohanskat oli jääneet sinne kaupoilla kesken reissun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#33
Vaijeri voi olla kuiva tai lievästi ruosteessa tai säije tai useampi poikki mistä kohtaa tahansa kuoren sisällä. Se voi aluksi oireilla lievällä hitautena kaasun käytössä, ja voi tarttua kuoreen ja mennä sykkyrään joka jumii kaasun täysin. Uusi vaijeri maksaa muutaman euron.

Oikeastaan hätäkeinoja, kun uuttaa pitää ajaa noutamaan. En suosittele:

Vaijerin ruostuminen jumii usein vaijeria joko lievästi tai jumiin. Vesi pääsee sinne halkeilleesta muovikuoresta ja jos vaijeri on kuiva kuten tehtaan jäljiltä yleensä, se ruostuu kuten kuorikin. Halkeilua esiintyy enimmin koneen lähellä, jossa on myös mutka. Vaijerin kunnon tarkistus aloitetaan sen päistä ettei rispaantuminen ole syynä. Jos yläpäässä on vaijerissa mutka, se kertoo että vaijeri jumii  paluuliikkeessä kuoressa ja kun kaasu palautetaan vaijerin on pakko taipua.

Kuoren muovin voi veistää auki pykimän kohdalta niin että ruosteen irroittajaa saa sisälle. Pieni taivuttelu auttaa.  Kuori putsataan öljystä ja itse-vulkanoituvalla teipillä kohta korjataan veden pitäväksi ja hankausta sietäväksi usean sentin matkalta. Tiukan kaaren kohta on hyvä tukea teipillä. Yleisöljyä saa sisään kun nostaa pään ylös ja suihkauttelee pillin kanssa öljyä siihen ja jättää valumaan. "Työkaluja" ketjussa on välineen kuvaus jolla homma tehostuu.

Edit.
Pussi toimii myös ilman painetta kohtuu hyvin. Vaikka sen myyntipakkauksen kulmaan reikä ja vaijerin pää sisään ja sidonta tiukasti. Pussiin öljyä ja ripustus niin että vaijeri on suorana tai loivasti kaarrella ja alapää astiassa tai pussissa. Vartista puoleen tuntiin ehtii öljy läpi. Asennus on hyvä tehdä jo kun vaijerissa on vielä valuvaa öljyä, jotta se jää siihen notkoon mikä asennettuna siinä on. Lisävoitelua vaatii sitten vain päät.

Öljyn laadulla on merkitystä. Se ei saa olla peräöljyä, koska se sisältää rikkiä. Moottoriöljy käy hyvinkin mutta jos vaijerin päissä olevat kumisuojat ei kestä sitä, pitää käyttää vaikka ruokaöljyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#35
Menipä kaasuvaijeri eilen poikki, ensimmäistä kertaa 6v aikana. Outoa että meni poikki keskeltä vaijeria? Yleensähän vaijeri napsahtaa poikki jommasta kummasta päästä. Onko keneltäkään muulta mennyt keskeltä poikki?

Hyvä tsäkä että tapahtui kotipihalla, jossain satojen kilometrien päässä olisi ollut melkoinen tenkkapoo miten pääsee kämpille..
On muuten jumalaton operaatio vaihtaa kaasuvaijeri tähän omaan kiinalaiseeni. Ensimmäistä kertaa piti irrottaa pohjapanssari että pääsee pujottamaan vaijerin oikeasta paikkaa. Etukate ja mittarikate täytyy myös irrottaa. Nopeammin varmaan vaihtaa pytyn jumankauta..

Toivottavasti tuo linkin vaijeri käy, päät on ainakin oikeat mutta pituudesta ei puhuta mitään, pitäisi olla jokseenkin tasan 2m. Sittenpä näkee kun vaijeri tulee.

http://www.virijavara.fi/kauppa/product_details.php?p=266

Coastside

#36
Niissä on laipallisia kiinnityksiä että laipattomia. Kun vaihtaa vaijerin kannattaa asentaa kaksi, toinen varalle niin vaihto sujuu minuuteissa tien päälläkin. Vaihdon voi koettaa tehdä vanhalla kuorella vetämällä jos sitä ei ole sidottu runkoon. Teipillä voi muotoilla pään ettei se tartu kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Joo, jos tuo linkin vaijeri käy niin pitää tilata toinen samanlainen ja laittaa jo valmiiksi tyrkylle niin voi tien päälläkin vaihtaa kätevästi. Toi mun vaijeri oli tosiaan sidottu runkoon paristakin paikasta joten vaihto on tehty kyllä mahdollisimman vaikeaksi. Taisi mennä pari tuntia ennenkun sain vaijerin irti. Rautakankeakin piti käyttää apuvälineenä. Vaihtoehtona olisi ollut koko lattiatilan irrottaminen. Toivottavasti ei tarvi enää ikinä ryhtyä moiseen operaatioon..

purgiaali

Keskeltä minunkin kaasuvaijerit on ruostunut poikki

Samppa

Jep. Jos vaijerikuoressa on vaikka pieni pussi, siihen jää kosteutta hyvin ja sitten ruostuu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

#40
Edellisiä komppaan, kaikista kinkeistä kaasuvaijeri
on katkennut "alimmasta" kohtaa, johon ilmeisesti jää "vesipussi".
Muutaman kerran kokeilin asentaa vain uuden "sielun"
katkesi uudestaan samasta kohtaa.
Ratkaisu voisi olla inox vaijeri, saattais toimia vanhassakin putkessa
ongelmaksi vaan saattaa tulla sopivien nippojen löytyminen
mitkään juotokset kun ei helpolla onnistu :-\
Ja tietenkin jatkaahan se vaijerin kuorirakennekin ruostumistaan
olimpas hölmö.
Ensi kerralla taidan kokeilla, vaijerille uutta reittiä
ja voitelen uuden vaijerin, vastoin ohjeita, huolellisesti ;)
Tuo kahden vaijeri asentaminen kerralla, on nerokasta.
Takavuosina enskoissa oli aina se varavaijeri vanhan rinnalla 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Ihan oikeasti, niitä vaijereita kannattaa öljytä ainakin sen yhden kerran vuodessa ja kunnolla ja jos ajaa talvella tai skode seisoo ilman suojaa vesisateessa, niin huomattavasti useamminkin. Aseöljy sopii hommaan hyvin tai vaikkapa ketjuöljy, CRC, ohut moottoriöljy tai ohut teflon.

Vaijerirasvain on hyvä ja suhteellisen siisti apu ja muovipussitekniikallakin homma onnistuu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.