Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasu "jumissa" / vaijeri takertelee. Korjaa heti!

Aloittaja tinttura, 17.04.10 - klo:08:12

« edellinen - seuraava »

pekpel

Ihan tosi Martsu, vaijerille pitää pitää tehdä jotain.
Ei ole kivaa jos yrität pysähtyä ja kaasu on täysillä.
Yritä edes ruikkia jotain öljyä sinne kaapeliin.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Martsu

Laitoin suosiolla skootterin talvi-unille lämpimään varastoon. Keväämmällä sitten taas..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Tonza - 26.11.10 - klo:14:15
EDIT: Hei, kertokaapas onko vaikea vaihtaa tuo kaasuvaijeri, kun oma meni poikki? ottaa siis pois ja sillee?
Jos ei halua katteita purkaa, niin kannattaa kokeilla tätä, sillä se saattaa joskus onnistua:
Eli uusi vaijeri ja vanha teipataan ilmastointiteipillä yhteen. Pyri teippaan päät vastakkain, vaikka vierekkäin nyt pitävämmän liitoksen saisikin ja mitä pienempi teippimötti, sen parempi. Ilmastointiteippi on parasta hommaan. Varovasti vanhaa varppia vetämällä ja uutta avittamalla saa näin joskus ujutettua uuden varpin vanhan paikalle. Jos onnistuu, niin sitten vain päät normaalisti kiinni ja helppo homma. Jos varppi tekee pahoja mutkia, niin vaikeuttaa hommaa ja usein onkin, että edes vanhaa varppia ei saa ilman katteita purkamatta pois.

Coastside

#18
Vanhan vaijeri kuorineen voi jättää paikoilleen (se on sidottu nippuun johtojen kanssa) ja ujuttaa toisen irroittamalla etukatteen ja sivuilta helmakotelon siltä puolen mistä se on aiemminkin tullut, eli vasemmalta puolelta, jossa on yleensä vain tukirautoja yms. sälää. Kuoreen kierretystä rautalangasta saa jäykkyyttä ohjata se yläkautta taakse. Sen päähän muokattu pallo auttaa sen kulkua ettei se töki esteisiin. Se voi näkyä suurimman osan reittiä, kurkkimalla valon kanssa koteloihin. Sen päässä olevasta silmukasta voi vetää jollakin koukulla. Vanhan voi katkaista tai tunkeä päät pois näkyviltä.

Kannattaa hankkia varavaijeri ja ujuttaa sen koteloihin kun jokin muu työ vaatii koteloita avaamaan tai on sopiva väli tehdä se. Sitten tien päälläkin voi kytkeä sen paikoilleen kun vanha katkeaa tai jumittaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Tonza - 26.11.10 - klo:14:15
Jos ei halua katteita purkaa, niin kannattaa kokeilla tätä, sillä se saattaa joskus onnistua:
Eli uusi vaijeri ja vanha teipataan ilmastointiteipillä yhteen.
Jep. Näin vaihdoin CS125:n vaijereita. Olivat niin pirun hankalasti pujotettuina, mutta tarpeeksi ohuella liitoksella vaihto onnistui hyvin. Taisin jossakin vaiheessa tästä jo kirjoitellakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Atlu

Terve vaan ja joulua kaikille!

Elikkä Derbi Atlantiksessa kaasuvaijeri tuppaa jäätyä pikkupakkasilla. (-5) Yleensä lähteny pienen kitkukuksen ja pintakaasun jälkeen pelaamaan normaalisti. Tänään tosiaan en saanut vedettyä kaasua kuin varmaan puolisen senttiä joten jätin sen kylmätalliin toivoen että huomenna tulisi reilusti plussaa niinkun luvattiin. Mutta itse asiaa, onko mitään keinoa miten vaijerin jäätymisen saisi loppumaan?

pekpel

Ennen pakkasia ois ollu syytä voidella.
Nyt kun vahinko on jo tapahtunu niin ensiapua vois antaa.

Eli vaijeri irti yläpäästään
Sitten teipistä tratin, suppilon tapainen viritys vaijerinkuoreen likelle yläpäätä.

Tuohon kaadetaan sitten öljyä, sun tapauksessa jotain kosteutta imevää reilusti, CRC-556 tai WD40 Tai Aseöljy tai jotain helkutan ohutta pakkasen kestävää öljyä mitä hyllyssä on sopivasti..

Vaijeria liikutellaan kuoressaan ja öljyä lisätään niin kauan että alkaa tulla alapäästäkin läpi..

Saa ainakin hetkeksi toimimaan jos vaan saa veden pois sieltä vaijerin ja sen kuoren välistä

Voi olla että joudut koko vaijerin vaihtaan uuteen
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Itse olen käyttänyt jo vuosikymmeniä, sulattavaa lukkoöljyä vaijerien voiteluaineena.
Plussana vielä sekin, että lukkoöljypurtilossa on sellainen pipetinmallinen suukappale joka sopii vaijerin ja kuoren väliin, niin ei tarvitse suppilopatentteja ja saa öljyn helposti sinne minne haluaa.

Coastside

Voi sinne ensin tenttuakin (lasinpesuneste) lirauttaa. Tulee pakkasneste ja öljyliukoinen seos joka pesee vaijeria ennen öljyä.

Hyvä keino nopeuttaa työtä on sitoa pussi tiiviisti vaijerin päälle että voi paineella syöttää nestettä sinne, puristamalla pussia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Myös vanhaan polkupyörän pumppuun olen teipannut vaijerin kiinni. Pitää olla sen verran suurennettu reikää, että vaijerin pää menee sisään nippoineen päivineen. Jesarilla kiinni ja öljyt pumppuun ja paineella läpi varpista. Olen kerran nähnyt myös tee-se-itse viritelmän johon kiinnitetään auton käsijarruvarppi ja rasvaprässi. Prässillä painetaan vaseliinit varpin sisään.

ramba

Pitäisi itsekkin voidella tuo vaijeri kun 2 kertaa jo jäänyt kaasu pohjaan ja lähtenyt vähän lapasesta liukkaalla tiellä.. On muuten vaikeaa koittaa osua avaimeen että saa virrat pois kun pyörii tiellä ja kone huutaa hoosiannaa ;D

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: ramba - 25.12.11 - klo:21:34
Pitäisi itsekkin voidella tuo vaijeri kun 2 kertaa jo jäänyt kaasu pohjaan ja lähtenyt vähän lapasesta liukkaalla tiellä.. On muuten vaikeaa koittaa osua avaimeen että saa virrat pois kun pyörii tiellä ja kone huutaa hoosiannaa ;D

Onnee vaan sinnekin...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ramba

Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Plom

Lainaus käyttäjältä: ramba - 25.12.11 - klo:21:34
Pitäisi itsekkin voidella tuo vaijeri kun 2 kertaa jo jäänyt kaasu pohjaan ja lähtenyt vähän lapasesta liukkaalla tiellä.. On muuten vaikeaa koittaa osua avaimeen että saa virrat pois kun pyörii tiellä ja kone huutaa hoosiannaa ;D

Nopeempi konsti on laskea sivujalka alas joka torppaa ainakin kinkeissä koneenkäymisen.