Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gallup: Mitä olet joutunut korjaamaan tien päällä?

Aloittaja tommi, 21.03.10 - klo:09:21

« edellinen - seuraava »

tommi

Ajattelinpa kartoittaa foorumilaisten tekemiä "remppoja" tien päällä. Itse olen ainakin hionut venat, säätänyt venat, Vaihtanut suuttimen, putsannut suuttimen, purkanut kaasarin lukemattomia kertoja, neulaventtiilin putsausta jne. Kaikki tämä on tapahtunut siis satojen kilometrien päässä kotoa, ihan jossain korvessa, niillä työkaluilla jotka kulkee aina mukana.

Variaattorin hihnaa en ole koskaan joutunut vaihtamaan, varahihna kulkee kyllä mukana jatkuvasti. Viime kesänä oli uskomaton tuuri kun puola hajosi juuri kun olin tullut viikon reissulta Ylläkseltä. Heti seuraavana päivänä ei lähtenyt enää käyntiin. Jos olisi reissussa tapahtunut niin olisi jäänyt skode tien päälle. Nyt kulkee varapuolakin mukana.

Powerfiltterin jouduin kerran vaihtamaan vakioputsarin tilalle. Jostain syystä ei ottanut enää kierroksia. Sillä ajeltiin sitten kotiin saakka. Tulppaa ei ole koskaan tarvinnut vaihtaa. Poljin meni kerran jumiin ja kopan jouduin irrottelemaan ja toteamaan että poljinsysteemi oli hajonnut. Onneksi sähköstartti toimi. Aina on kuitenkin takaisin päästy reissusta, kertaakaan ei ole mopo jäänyt tien päälle (kop kop)..

Mites muilla? Saa kertoa senkin jos ei ole koskaan joutunut korjailemaan mitään. Tai jos on joutunut taluttamaan mopoa jostain syystä. Vinkkejä voi myös kertoa erilaisista patenteista mitä on tullut tehtyä hätätilassa  jotta on päässyt jatkamaan matkaa.

Pyrres

Taluttamaan enemmän kuin kerran mutta aina ollut vanha Solifer silloin alla. Hulluin tilanne mikä oli oli kyllä kun magneeton lukitekiila oli kulunut ja sytkä alkoi heittelemään. Noh pisti sitten kunnon jysärin kaasarin läpi ja samalla sai powerfillter ja ryyppyläppä kyytiä. Filtterin löysin mutta ryyppyläppää en koskaan. En vieläkään tajua miten ryyppyläppä on voinut kadota kaasarista jättäen kaasuttimen rungon ehjäksi. Sen on täytynyt mennä aivan atomeiksi. Noh tuota ei sitten korjattukkaan paikanpäällä vaan työntöhommiksi meni.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

#2
Yksi hihnanvaihto ja cdi poxista irronneen johton kytkentä takaisin sekä polkimen rattaan poisto sen jumitettua tuon skootterin kanssa. Kolme hihnatyötä olisi tullut tehtyä jos hihna ja erikoistyökalut olisivat olleet mukana ja yleensä tehtynä, kun niitä on tavattoman vaikea löytää kaupoista. Kumma juttu?
Nyt on ehjä vari ja Gates niin ei oikein ole tarvetta kuljetella. Tein 3,6 V vääntimestä akkuun kytkettävän jolla selviää kopan ruuveista nopeasti. Koko vaihto-ruljanssi vie nyt 10 minsaa. Työvalo ja hanskat ja konttausta varten muovipressu on hyvä olla mukana.

Pakoputken etulaipan mutterit tippui. Korvasin satulakotelon muttereilla. Peilien kiinnitys on löystynyt myriadeja kertoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#3
Bensaletkuja olen joskus joutunut leikkelemään ja lyhentelemään kun ovat alkaneet vuotaa. Sulake paloi kerran eikä ollut varasulaketta niin johdonpätkästä otin säikeen ja liitin sulakkeen kylkeen. Kyllähän tuota on remppaa riittänyt kun vain muistaisi kaikki. Pitänee päivitellä kunhan muisti palautuu, pätkittäin. Henkisesti olen jo varautunut männänvaihtoon ensi kesänä. Pikku juttu, parin tunnin operaatio tien poskessa..

Edit: Imukaula hajosi kerran jollain reissulla. Sentin pituinen viilto tuli kylkeen. Sitä sitten paikkailin eristenauhalla koko matkan. Meni koko rulla mutta takaisin päästiin silläkin reissulla. Erkkahan ei kestä kovin kauaa kunnes se alkaa taas vuotamaan. Mutta hyvä ensiapu kuitenkin. Eristenauhaa on todellakin syytä olla aina mukana.

Edit 2: Pakokaasun kierrätysletku pamahtanut useammankin kerran. Siis se paksu letku joka lähtee venttiilikopasta. Ihmettelin kun pakoäänet yhtäkkiä kasvoivat ja luulin ensin että käyrä oli irti tai peräti poikki mutta tuo kyseinen letku oli pamahtanut juuresta poikki. Siitä sitten leikkelin pätkän pois ja liitin uudestaan kiinni, kunnes muutaman kymmenen kilometrin jälkeen pamahti uudestaan, nyt vähän kauempaa. Sitä sitten paikkailin taas eristenauhalla mutta eihän sekään kestänyt pitkään. Loppumatka meni korjaillessa kunnes letkun pituus ei enää riittänyt. Ajelin sitten kotiin vähän kovemmilla äänillä.

Nyt ei ole enää tuota ongelmaa kun uudessa kannessa ei ole lainkaan pakokaasun kierrätystä. Hyvä niin. Onpahan ainakin yksi ongelma jatkossa poissa laskuista. Alkoi ihan tosissaan ottamaan päähän kun tuo systeemi ei näytä kestävän 82cc pytyn kanssa. Painetta on liikaa letkulle, ilmeisestikin.

karkulainen

- Etuvarin mutteri irtosi melkein täysistä vauhdeista, työnsin korjaamolle kun mukana ei ollut työkaluja (matkaa muutama sata metriä, puolet roimaa alamäkeä ;D) korjasin itse korjaamot työkaluilla.

- Etuvarin mutteri irtosi toistamiseen, jätin kaupan pihaan, hain kotoa (100m päässä kaupasta) työkalut ja korjasin siinä kaupan parkkipaikalla.

- Takavarin mutteri irtosi kesken ajon, matkaa kotiin oli 45km ja pysähdyspaikka oli todella syrjäisellä maalaistiellä. Onneksi oli työkalut mukana, korjasin siellä.

- Sulake paloi kun olin lähdossä isovanhemmilta, olisin vaihtanut ehjän, mutta sekin oli palanut. Sulakkeen liittimet oli sellaiset että se sai kiinni toisiinsa, kotona vaihdoin sitten ehjän sulakkeen.

- Sammui kesken ajon, tarkistin kipinää, ei antanut. Tulpanjohto oli irronnut puolasta, sekin piti korjata puunlastausalueella jossain korvessa.

- Iskari irtosi kenken täyden vauhdin yläkiinnityksestä ja rikkoi bensaletkun joka tuli suoraan tankilta. Otin penkin alta pihdit, puristin sillä letkun kasaan ja lukitsin pihdit muovipussilla ( :D).

- Puolalta irtosi toinen johto jolloin kiekkamittari ei toiminut ja pätki sytytystä, korjasi lidlin pihassa.

- Kerran jätti tielle, piti hakea kärryllä, loppuen lopuksi sieltä oli vain tulpanjohto irti. ::)

Siinä joitain, on kai vielä jotain mitä en heti muistanut.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

#5
Lisää kokemuksia. Viime kesänä ilmeni ikävä vika kun varashälytin tuppaa menemään päälle kesken ajon. Sille en ole keksinyt vielä mitään korjauspatenttia. Kun ei viitsisi repiä johtojakaan irti. Alkaa siis hälyttämään kesken ajon. Pitää pysäyttää mopo ja katkaista virta. Sen jälkeen pääsee taas jatkamaan matkaa. Muutaman kerran tapahtui viime kesän aikana, suhteellisen harvinainen vika siis. Mutta ikävä tosiaan kun keskellä kylää joutuu hälytin päällä ajamaan. Hyvin on muistissa viime kesältä kun päästelin keskellä Pellon keskustaa hälytin ulvoen, oli siinä kyläläisillä ihmettelemistä  :'(

Muistaakseni karkulaisella oli sama kokemus joskus, muistanko oikein? Jotain pitäisi keksiä tuohonkin, pikkuhiljaa. Mistähän voisi johtua? Kolme ensimmäistä vuotta toimi ihan moitteettomasti ja vasta viime kesänä alkoi oireilemaan.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.03.10 - klo:12:25
Muistaakseni karkulaisella oli sama kokemus joskus, muistanko oikein? Jotain pitäisi keksiä tuohonkin, pikkuhiljaa. Mistähän voisi johtua? Kolme ensimmäistä vuotta toimi ihan moitteettomasti ja vasta viime kesänä alkoi oireilemaan.
Jep. ;D

Keskellä kylää rupesi huutamaan, pysähdyin kerrostalon pihaan ja nykäisin molemmat maadoitusjohdot irti. ::) Meinasin että jos laittaisi jonkin katkaisijan piiloon josta saa hiljaiseksi, jonnekin mistä itse löytää, mutta muut eivät tajuaisi sen liittyvän häläriin. Otin kuitenkin keskusyksikön ja sireenin irti.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Joku katkaisija voisi todellakin olla ratkaisu ongelmaan. Kun ei viitsisi todellakaan riisua pois hälytintä kun se kuitenkin toimii paikallaan ollessa ihan moitteettomasti. Saapa nähdä viitsiikö alkaa vaivautumaan. Voisi purkaa etukatteen ja käydä läpi kaikki liittimet ja johdotukset ensin. Jospa tulisi sillä kuntoon.

Asiaan palatakseni niin meinasi unohtua keskiseisontatuki joka repesi hitsauksistaan, tietenkin reissun päällä kun vedin mopon keskituelle. Painoa oli sen verran että hitsaukset pettivät. Eipä sille voinut tehdä mitään tien päällä, hitsailin kokoon kun pääsin kotiin.

Kyllä näissä vain niitä vikoja riittää, ei käy kieltäminen.  :-\

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.03.10 - klo:15:18
Kyllä näissä vain niitä vikoja riittää, ei käy kieltäminen.  :-\
Pitää mielen terveenä ja korjaustaidot lähimuistissa. ;)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Vaikka muutamalle yli 200km reissulle on tullut lähdettyä variaattorin purkamisen ja venttiiliensäädön jälkeen, niin tienpäällä en muista muuta kun että muovinkappaleita on pitänyt hieman keräillä ja sitoa.

Lyhyemmillä mutteriajoilla on sitten etuvarin mutteri auennut ja työmatkoilla lähinnä tullut pieniä pistoja renkaisiin.

Varahihna ja työkalut on matkoilla ollut mukana, mutta tarvetta niille ei ole toistaiseksi isommin ollut.

tommi

Lainaus käyttäjältä: karkulainen
Pitää mielen terveenä ja korjaustaidot lähimuistissa. ;)

Juu ja kun ne viat tulee eteen aina tien päällä, reissussa, niin pääsee "soveltamaan" taitojaan. Mielenkiinnolla tässä taas odotellaan tulevaa kesää.. Hitsausvehkeitä en sentään ala kuljettelemaan mukana, ainakaan vielä. Enkä aggregaattia.. Jos menee runko poikki jossain korvessa niin sinne saa jäädä..

-Zone-

#11
Lainaus käyttäjältä: tommi - 21.03.10 - klo:15:32
...Hitsausvehkeitä en sentään ala kuljettelemaan mukana, ainakaan vielä. Enkä aggregaattia...
Vara-akkuja mukaan :P - http://www.youtube.com/watch?v=O_hLobwoyhE
http://www.youtube.com/watch?v=vBWwq7v9j6A

tommi

#12
No joo..  :P

Invertteri kulkee kyllä aina mukana. Saa 220v/150w tarvittaessa mopon akusta. Jospa sille jotain käyttöä joskus löytyisi. Parillakympillä joskus ostin paikallisesta marketista.

baukku

Jotain ongelmia on tien päällä ilmenny, mutta mitään en oo korjaillu tapahtumapaikalla kun ei tuu kuljetettua työkaluja mukana  :(

kaasuvaijerin kanssa oli vähän häikkää, oli sen verran rispaantunut kun skootterin veljeltä ostin ettei kunnolla tahtonut kaasu palautua. Jo pienimmilläkin pakkasasteilla jäätyi, sitä sai sitten kuumalla vedellä ties missä muovikassissa koittaa sulatella. Ikinä ei sitä jäätymiskohtaa löytynyt, kerran piti työntää parisen sataa metriä huoltoaseman halliin sulamaan. Kotimatkalla jäätyi sitten vaijerin lisäksi sormetkin   :D

Sitten, kesäisenä päivänä se rispaantunut vaijeri katkesi kesken kiihdytyksen risteyksessä. Pakettiauton kyydissä kotiin ja uusi öljytty vaijeri tilalle, nyt ei mitään ongelmaa  ;)

Kerran laukesi etuvari kun oli mutteri jäänyt löysälle, sillonkin pakettiautolla kotiin..
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

pugt200

#14
En tähän mennessä yhtään mitään (12 vuotta motoilua).