Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

samulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.07.12 - klo:15:54
Jäi hämäräksi mikä kulkine on kyseessä?

Kuten allekirjoituksessa näkee, 50cc Peugeot skootteri: speedfight1 -99

joo pitäs tosiaan vaikka koittaa jotain tollasta sampan levyjarruartikkelissa mainittua lääkeruiskumenetelmää, toinen vaihtoehto oli lukemani mukaan nostaa sylinteri korkeammalle kuin pääsylinteri, mutta tämä onkin mahdotonta irroittamatta letkua. mutta outoa tässä on silti, että jarruneste kulkee sulavasti läpi, ja ku on pitkään ilmannu nii ei enää näy yhtäkään ilmakuplaa, silti ei painetta.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Coastside

Se on sitten pääsylinterin vika jos ei painetta tee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

samulainen

Nii että se ei olis täysin tiivis, vaikka painaakin ilmaa eteenpäi?

Taidan muuten tietää mahdollisen syyn miten ne ois molemmin puolin menny rikki: kun ostin purkuosina ne jarrusatulat nii niissä nökötti ne männät ulkopuolella, noh tiesin jo aikasemasta kokemuksest mitä piti tehä eli purkaa satulat ja nakuttaa ne männät sinne. Tässä tapauksessa myös voitelin ne. Noh, ongelmanahan oli et annoin jarruletken olla kiinni samalla kun nakutin, mutta on vaikea uskoa että se siitä menis rikki kun puolikkassa jarrusatulassa oleva aukko oli varsin suuri ja tein sen hellästi? mutta voihan se toki niinkin olla.. pitääpä kahtoo jos sais jostain purkuosista halvalla taas
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

InsOmnia

Kokeile kuitenkin jättää nestesäiliön kansi irti ja anna skootterin seistä yön yli. Jos sulla on ilmaa letkun alkupäässä, niin sitä ei oikein saa ilmaamalla pois mitenkään, mutta pieni lepo tekee gutaa ja saattaa ilmat kulkeutua yläkautta ulos.

konenikkari

#34
Jarrun nestejärjestelmä on aina syytä täyttää
alhaalta ylöspäin ns. jo mainitulla lääkeruisku menetelmällä.
Täytön yhteydessä on syytä huolehtia että jarrun putkisto
nousee koko matkan täyttökohdasta säiliölle.
Pienikin poikkeama putkiston nousuissa, säilyttää sen oleellisen
ilmamäärän ikuisesti.
Ja se on kauan se.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samulainen

Mistä hommaan lääkeruiskun? Prismastako?  :D

Pitääpä koittaa ensin tuota yön yli jättämistä.. oon lukenu saman englanninkieliselt palstalt et jollain kuminauhal kahvakin pohjaa?
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Coastside

Kyllä se kahva ylhäällä on auki ja tukkeutuu kahvaa vedettäessä. Se on tavallaa pumppu jonka letkun päässä on tukos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#37
Todella hianoo ettet tiä mistä ruiskun saa
itse ostin apteekista  ;)
Toi kumilenkkijuttu on perätön.
Sensijaan jos mopon jättää asentoon jossa
jarruputkisto nousee jarrusatulasta säiliölle päin
saattaa ilmat putkistosta poistua omia aikojaan.
Nyt viimmeistään pitää kysyä kumpaa jarrua
ensisijaisesti korjaat.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samulainen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.07.12 - klo:16:37
Nyt viimmeistään pitää kysyä kumpaa jarrua
ensisijaisesti korjaat.

Periaatteessa molempia, koitan nyt takajarrua koska se on tärkein.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

konenikkari

Aloita etujarrulla, se on tärkeämpi,
sillä mopo pysähtyy,
ja on helpompi korjata.
Ok aloitapas uudestaan mikä on etujarrun ongelma.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samulainen

#40
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.07.12 - klo:17:32
Aloita etujarrulla, se on tärkeämpi,
sillä mopo pysähtyy,
ja on helpompi korjata.
Ok aloitapas uudestaan mikä on etujarrun ongelma.

Molemmissa sama ongelma, eli jarrut eivät jäykisty vaikka kuinka ilmaa. Suoritan seuraavaksi toimenpiteen, johon sisältyy se, että jätän pääsylinterin korkin auki yön yli. Progressiivisesti ajatellen otaksumme, että tämä aiheuttaisi ilmakuplien nousemisen pois säiliöstä itsekseen, sillä ilma on kevyempää kuin öljy. Seuratkaamme tilannetta.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

konenikkari

#41
Ok pistin jäitä hattuuni.
Pistä sinä  nyt sitten se mopo sivutuelle, ja jos ei sitä ole
kallista vastaava määrä,
ja varmista että nesteputkisto, etujarrusatulalta
nousee ilman poikkeuksia koko matkan
nestesäiliölle.
Putkistossa siis ei matkalla saa olla ylä ja alamäkiä.
Jos ei muuten onnistu
irroita koko jarrukahva säiliöineen sarvesta ja kiinnitä muilla tavoin,ylös.
Tuossa asennossa täytät lääkeruiskumetodilla.
Tai odotat rauhallisesti yön yli.
Nääs.. nääs siellä putkistossakin se neste on sitä
ilmaa raskaampaa ja kulkee kerta toisensa jälkeen sen ilman ohi  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

-Zone-

Mulla on toiminut ilmauksessa parhaiten tämä systeemi, joka on lisäksi hyvin simppeli.

1. Ihan ensiksi työnnetään männät satulaan niin syvälle kuin menee (ei jää mäntien taakse taskuja joihin voi jäädä ilmaa).
2. Proppu satulasta korkeintaan puoli kierrosta auki (enemmän vain jos ei lähde neste laskeen) ja nestettä säiliöön, mutta älä pumppaa kun ilmaa on vielä paljon järjestelmässä, vaan odota rauhassa.
3. Anna valua rauhassa nestettä alas (tietysti nestettä lisäillen), kunnes propun kautta tulee norona ulos (pätkä läpinäkyvää letkua propussa on eduksi).
4. Proppu kiinni ja sitten pumppauksia. Alkuun säiliöstä neste katoo vikkelään, kun sisään työnnetyt männät tulee ulos. Älä anna haukata ilmaa ylhäältä, vaan nestettä lisää säiliöön kun mahtuu.

Joka ikinen jarru on tällä menetelmällä tullut kuntoon.

Samppa

#43
Enpä ehtinyt nyt koko keskustelua ajatuksella lukemaan (tässä levytyksen lomassa OK-työmaalla), mutta ilmaamisessa yleensä ongelmana on se, että nestettä ei saada kiertämään järjestelmän läpi. Sulla kuitenkin nesteet kiertää ja ilmeisesti tsekkasit myös pääjarrusylinterin toiminnan ja tuotti painetta eli siis, kohdistaisin huomion sinne jarrusatulaan. Vaikka siellä järjestelmässä olisi vähän ilmaakin, niin jos nesteet kiertää, niin kyllä paloihin silti pitäisi saada vähän eloa eli kahvaan tuntumaa.

Onko sulla ilmausnipat varmasti oikeanlaiset ja tiiviit. Onko nipan alla jarrusatulaa vasten kuula tallella? Kun ruuvaat ilmausnipan kiinni, niin tuleeko nipan ilmausaukosta edelleen nestettä? Entäpä kun otat koko jarrusatulan irti, niin tuleeko nestettä jostakin muualta (palat pois ja mäntien ja tiivisteiden tarkistus / mahdolliset tihkut). Liikkuvatko männät käsivoimin painamalla hyvin edestakaisin, kun satula on kourassa? Ja väännäthän ilmauksen yhteydessä ilmausnipan kiinni siinä vaiheessa, kun jarrukahva on menossa pohjaa kohti ja nipasta tulee nestettä, ei sen jälkeen.

EDIT: Jossakin muualla aiheessa kehuin tuota Bilteman kompurakäyttöistä imukannua jarruneisteiden vaihtoon. Kehun edelleen, on ihan hyvä peli, jolla ilman saa hyvin pois jarrunestesäiöiön ja pääsylinterin välistä varsinkin siinä vaiheessa, kun nesteet saa edes jonkin verran kiertämään. Ei tarvitse ruiskujen kanssa leikkiä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

pettynyt

#44
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 28.07.12 - klo:11:52

Onko sulla ilmausnipat varmasti oikeanlaiset ja tiiviit. Onko nipan alla jarrusatulaa vasten kuula tallella? 
En tosin ole juuri kyseistä satulaa koskaan purkanut mutta kysyn nyt kumminkin ETTÄ MIKÄ *** KUULA?