Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nopeusmittarin neula vispaa laajassa kaaressa, mikä neuvoksi?

Aloittaja mopotinx3, 14.06.23 - klo:21:11

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Purkasin tämän mekaanisen mittarin, hivenen oli metallikarvoja tarttunut magneettipylpyrään, siis siihen joka pyörii metallikupissa.  Putsasin moskat pois, mutta sama neulan holtiton heiluminen jatkuu.
Olisko vaan välystä liikaa. Taitaa hyvä kympin mittari joutua roskiin.
Korjauksen vaihtoehtona olisi koko mittarin vaihtaminen uuteen, mutta siinä on suurempi kierre vaijerin kiinnitysruuvissa. Eli pitäisi saada kiristysmutteri vaihdettua, hankala homma sekin. Menin liimaamaan kiinni ne laajennus neliöputket, että vaijerin päällisen purkaminen ei tahdo onnistua.  Vaikeita on nämä antiikkimopojen probleemat. Älytön keksintö on tuo oikean tarvikevaijerin sisuksen korvaaminen pienemmällä sisuksella ja laajennusmuoviholkeilla.
Sain kuitenkin Tiikerin katsastettua, voin rehvastella, että on 11% vaihdettuja osia otteessa, aivan kuin Harrikoissa. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kari69

Onko mahdollista, että vika onkin vaijerissa. Jos se takertelee ja pyörii vähän nykäyksittäin.

konenikkari

#2
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 14.06.23 - klo:23:13Onko mahdollista, että vika onkin vaijerissa. Jos se takertelee ja pyörii vähän nykäyksittäin.

Vähän samaa mieltä, vaijeri pyörii nykäyksittäin
ja käy runsaasti neulan mekanismin päälle.
Oletko mopotinx3 tutustunut voimakone nimisen firman tunturi varaosiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#3
Epäilen itsekin vaijeria syylliseksi. Kuka piru keksi tuon irtoholkkiversion. Kokeilen vetää vaijerin toista kautta, jolloin siihen tulee loivempi kaari.
En ole käynyt Voimakoneen sivuilla. Voihan olla, että ovat saaneet myyntiin orkkisvaijerin mukaan valmistettuja. Mittari toimii hienosti rautanaulalla pyörittäen, mutta vaijerin kanssa heiluu holtittomasti. Kokeilen pyörittää akkuporakoneella mittaria, niin varmistuu onko vaijeri syyllinen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Vaijerivika se on. Kun laitoin rautanaulan mittarinreikään ja pyöritin porakoneella niin minkäänlaista väpätystä ei ollut.
Olen jo aiemmin huomannut että vaikka ruuvaa vaijerin kiristysruuvit kireälle, se vaijerin päällys jää heilumaan.  Tein pitemmästi jenkaa mittarin jenkaosaan, mutta ei se piru tahdo kiristyä. Kerran yhdessä Supersportissa lyhensin vaijerin mutteria ja se auttoi silloin. Aivan järjenvastaiselta tuntuu, ettei mutteri kierry ylemmäs, kun on jenkaa pitemmästi. Klappia  vaijerin vaipan kiinnityksessä on ja aiheuttaa tuon mittarineulan väpätyksen. Sama ongelma mittarinpyörittäjän päässä, vaippa ei kiristy kunnolla. Syy on tietenkin tämä ala-arvoinen vaijerin tekele.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Kari69

Jos se vika on itse vaijerissa, eikä kuoressa. Jospa vaijeri väpättää sitä kuorta. Vedä vaijeri kokonaan ulos ja katso onko se terve vai rispaantunut.

mopotinx3

En saa vaijerin sisäosaa pois, kun molemmissa päissä on liimatut holkit. Tämä on uusi vaijeri   , joten sisäosa on ehjä. Jos kokeilisi kääriä putkiteippiä vaipan ja mutterin liitokseen, niin saisi vaipan lukittua mittariin ja pyörittäjään.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Brainstorm struck me: Jos CNC-masiina on ollut väärin säädetty, mutterissa ei ole jenkaa pohjaan asti. Näin vaijerin päällys jää aina löysästi kiinni.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

Putkiteippi ei toiminut, se pursuaa pois. Kokeilin pienillä O-renkailla, jotka venytin vaijerin kuoren päälle. Mutterin saaminen sen O-renkaan yli oli haastavaa, mutta nyt vaijeri on kunnolla kiinni molemmista päistään. Joskus voi olla tarve nopeuden tarkkailuun, siksi raadoin tämän mittari-pyöritin-vaijeri-mysteerin kanssa tuntikausia.
Löysin romulaatikosta aidon Tunturi mittarivaijerin mutterin. Siinä mutterin pohja on vain noin 0.5mm paksu. Tässä tarvikevaijerissa mutterin pohjan paksuus on vähintään 1mm, kierre on vajaa tarvikemutterissa.
Ehkä tästä mittarineulan väpätyksen ratkaisusta on apua jollekin mekaanisen mittarin kanssa askartelevalle.
Mittarin väpätyksen voi poistaa myös kiihdyttämällä rajoittamattomalla Dellorto 15.15 kaasarilla kaasu pohjassa. Kytkin sutii herkkupiikin kohdalla, vaikka olen laittanut yhden ylimääräisen välilevyn, mutta ei siinä montaa sekuntia mene, kun mittarineula makaa tukevasti pohjassa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Ajoin paljon talvella. Silloin nopeusmittari oli turhin varuste. Usein tuli hiki keskittymisestä itse ajamiseen. Yksi väärä liike ja olisin ollut nenälläni. Kesällä ehtii mittariakin katsoa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Joissain nopeusvaijereissa oli mutterin kuopassa prikka ja sen alla o-rengas
ilmeisesti siksi ettei vesi pääse pyörittimen mekanismiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

PappaSkootteri

Itsellä hieman sivuavaa vika oli Vespa PX:ssä ja ajossa piti sellaista väpätys, luulin sitä etupyörän laakerivaurioksi mutta ei... vaihdettuani laakerin se ääni vaan kuuluin ja korjautui kun yläpäästä laitoin WD40:stä kuoren ja vaijerin väliin... mittari mielestäni pelasi ihan ok mutta se ääni oli ongelma..
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T