Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespan kaasari

Aloittaja Eetuk, 02.05.23 - klo:12:19

« edellinen - seuraava »

Eetuk

Tilasin uuden kaasarin vanhan tilalle vuoden 2011 Vespaan. Uudessa kaasarissa on kuitenkin yksi ero vanhaan. Siinä ylimääräinen letkulähtö. Mikähän tämä oikein on:


PappaSkootteri

Kertoisitko vielä että mistä Vespasta on kyse ?
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

konenikkari

Voisit vaikka irroittaa uimurikammion pohjan ja varmistaa
puhaltamalla letkuun....
taitaa olla uimurikammion tuuletus ja esim jos kaasutin tulvii
ylivuoto tulee tuosta, ei yleensä liitetä minnekään
vaan johdetaan ajoneuvon alle.
Kaasuttimen myyneen pitäisi noista liitännöistä informoida.
Pistä linkki mistä tilasit.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Ryyppy näyttää Keihin kaasarilta. Yleensä huohotinletku on lyhyt,vaikkapa kaatuessa olisi hyvä että se vuotaisi kauemmas kuin moottorin päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#4
Varsinainen ylivuoto ja tyhjennysletku lähtee uimurikammion pohjasta.
Tuo kaasutin on keihin NCV20 AR3 tai sen tarvike kopio.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.05.23 - klo:19:00Varsinainen ylivuoto ja tyhjennysletku lähtee uimurikammion pohjasta.
Tuo kaasutin on keihin NCV20 AR3 tai sen tarvike kopio.
Huohotin/ylivuoto on aina auki ja tyhjennys on auki vain, kun kaasutin tyhjennetään. Ovat siis kaksi eri asiaa. Huohotin lähtee ylhäältä ja tyhjennys pohjasta.

konenikkari

#6
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 04.05.23 - klo:09:52
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 03.05.23 - klo:19:00Varsinainen ylivuoto ja tyhjennysletku lähtee uimurikammion pohjasta.
Tuo kaasutin on keihin NCV20 AR3 tai sen tarvike kopio.
Huohotin/ylivuoto on aina auki ja tyhjennys on auki vain, kun kaasutin tyhjennetään. Ovat siis kaksi eri asiaa. Huohotin lähtee ylhäältä ja tyhjennys pohjasta.

Ei kaasuttimessa ole mitään huohotinta
se on uimurikammion tuuletus  :)
Uimurikammiossa kun ei saa olla painetta eikä alipainetta,
myös uimuikammion pohjasta oleva letku on auki uimurikammioon
tosin siinä on hyvin pieni reikä bensanpinnan yläpuolelle
eli se on ns "juorureikä"
koetapas puhaltaa siihen letkuun  :)
Kun avaat tyhjennysruuvin samasta letkusta tyhjenee
uimurikammio pohjia myöten, et sillee.
Et ilmeisesti lukenut koko ketjua.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

En lukenut koko ketjua. Eikö se tuuletus ja huohotin ole juuri sama asia?
Minä ymmärrän, että huohotin tehdään tilaan, johon muuten tulisi yli tai alipaine. Huohotin estää sen.
Tuollaista juorureikää en ole huomannutkaan.

konenikkari

#8
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Juorureik%C3%A4.jpg
Tuossa kuva juorureiästä,
kun bensanpinta nousee liian ylös tiputtaa mopon alle ja varoittaa.
Huohotin tehdään tilaan jonka tilavuus vaihtelee esim. kampikammio nelarissa.
Uimurikammion tilavuus ei vaihtele.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eetuk

Mutta mihin tarvitaan ylimääräistä uimurikammion tuuletusreikää, kun kerran tuo juorureikä on auki myös uimurikammioon ja normaalisti tuulettaa myös kammiota?

konenikkari

Juorureikä on liian pieni tuuletukseen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Juorureikä tihkuu vain niin paljon että hajusta huomaa vuodon ja paskakerroksessa näkyy läikkä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Heljoona

Terve,
Lisään saman otsikon alle kysymyksen kaasarista.

Vaihdoin v. 2008 runkoon 2v-moottorin tilalle 4v-moottorin v.2010 Vespasta ja toisin päin. Samalla meni vaihtoon sähköt ja kaasuvaijeri. Pytyn uusin kanssa koska vanha oli väljä...

Molemmat moottorit oli Keihin CVK18-kaasareilla ja ilmeisesti on toiminut kohtalaisesti edellisellä omistajalla. Näyttäis et tuossa 4v-mallissa tulis olla kuitenkin Keihin NCV20-kaasari. Tällä hetkellä ongelmia kaasarin kanssa kun käynnistyy toisinaan huonosti, pysyy tyhjäkäynnillä vähän aikaa ja sit sammuu.

Samoin täyden kaasun jälkeen ajossa meinaa sammua kun ottaa kaasun pois ja pitää pumppaamalla kaasukahvaa pitää kone käynnissä. Yritin seosruuvilla löytää ratkaisua mutta nyt ei jaksa lähteä paikoiltaan eteenpäin kun ei ota kierroksia.

Meneeköhän pääsuuttimen vaihdolla parempaan vai olisko hyvä katella suosiolla NCV20-kaasaria tuohon ? Samoin miettinyt voisiko olla viallinen ryyppy tai CDI-boksi ?

Imukaula näyttää ehjältä. Bensaletku, alipaineletku sekä bensahana vaihdettu. Myös venttiilien välykset säädetty.

Alakerralla ajettu n. 13 tkm.

konenikkari

#13
Imukaulan tiivistysosia noihin myydään eniten  ;)
Ja puristuspaineita kannattaa mitata varsinkin 4V.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Heljoona - 26.08.23 - klo:10:45...
Samoin täyden kaasun jälkeen ajossa meinaa sammua kun ottaa kaasun pois ja pitää pumppaamalla kaasukahvaa pitää kone käynnissä. Yritin seosruuvilla löytää ratkaisua mutta nyt ei jaksa lähteä paikoiltaan eteenpäin kun ei ota kierroksia.

Meneeköhän pääsuuttimen vaihdolla parempaan vai olisko hyvä katella suosiolla NCV20-kaasaria tuohon ? Samoin miettinyt voisiko olla viallinen ryyppy tai CDI-boksi ?
Tuota sammumista kaasun pois laskemisen jälkeen kaasuttimessa on ihan oma toiminta. Kaasuttimen kiinnitysraudan takana on pieni kansi kiinni kahdella ruuvilla. Sen alla on jousi ja kumikalvo. Kumikalvon alla keskellä on pieni reikä. Sen takana on muovinen venttiili. Venttiilin takana on jousi joka sulkee venttiilin. Kerran yhdessä kaasuttimessa tuo muovinen läppä oli jumissa, joten venttiili ei voinut avautua. Painoin läppää pienellä poran terällä ja läppä alkoi liikkua.

Tuota kumikalvoa ohjataan kaasuttimen imupuolen alipaineella. Kun kaasu vähennetään nopeasti, imusarjassa on vahva vakuumi. Se vetää kalvoa ja kaasuttimeen pääsee lisäilmaa, jonka tarkoitus on estää koneen sammuminen.