Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia SR 50 käynnistysongelma

Aloittaja vail, 26.04.23 - klo:21:16

« edellinen - seuraava »

vail

Hei vaan,

Pojan kaasarimallin SR50:ssä on ongelma johon ei meinaa tulla selvyyttä. Viime syksynä alkoi reistaamaan, ei jaksanut nostaa kierroksia, röpötti yläkierroksilla ja välillä booasi ja käynnistys meni vaikeaksi. Joku 10 sekunnin startilla hankaaminen kylmällä koneella, ja yskähdellen lähti käyntiin. Lopulta ei enää suostunut käynnistymään. Jätettiin talveksi seisomaan.

Laitettiin nyt uusi sylinterisarja Stage6 50cc. Ajattelin että alkuperäinen 15000 km ajettu mäntä ja sylinteri olisi aiheuttanut nuo oireet, vaan ei.

Mopo yskähtelee kun yrittää käynnistää, mutta ei lähde käyntiin. Saatiin starttipilotilla avustamalla käyntiin kerran ja sen verran pidettiin käynnissä että tyhjäkäyntiä säädettiin ja varovasti käytettiin matalia kierrosalueita. Tyhjäkäyntiei pysynyt säädössä. Hallitun sammutuksen jälkeen ei taas lähde käyntiin. Pilottia en viitsi enempää käyttää. Tulpan reijästä bensaa laittamalla yskähtelee mutta ei ala kunnolla käymään.

Vaihdettuja osia nyt imukaula, puola, tulppa, kampiakselin stefat.

Mitähän tuolle kannattaisi seuraavaksi tehdä? Tulpanhattu oli mittaamalla kunnossa. Kipinä tulee. Tuntuisi polttoaineensaantiongelmalta, mutta kun ei meinaa innokkaasti lähteä käymään millään apukonstilla. Ainiin, mittasin myös puristukset uudesta sylinteristä kylmänä, tamforcen mittari näyttää vain 2bar. Käytin sylinterin auki ja kaikki kunnossa siellä. Voiko sisäänajamattoman kylmän sylinterin puristus olla noin matala? 2t-öljyllä sivelty pinnat, lisäsin tulpanreijästä sylinteriin öljyä mittausten välissä, ei vaikutusta.

Kaikki hyvät neuvot olisi tarpeen.

Coastside

#1
Jos kaasari irti tilkalla bensaa ei käynnisty vaikka saa kipinää, on joko paineeton tai ajoitys pielessä. Painetta pitää olla 5 bar minimi.

Missä kunnossa putki on?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vail

#2
Vakioputki josta hukkaputki poistettu. Ei ole tukossa, ja tänään yritettiin käynnistää myös ilman putkea, ei vaikutusta.

Vauhtipyörän kiila on paikallaan. Staattori on alkuperäinen. Hommasin toisen staattorin purkuosana, sitä voisi kokeilla seuraavaksi. Voisiko liipasinkäämin vika aiheuttaa nämä ongelmat. Mutta nuo puristuksetkin ihmetyttää hieman.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vail

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.04.23 - klo:22:56Onko imuläpät ehjiä.

Joo, käytin läppärungon irti kun vaihdoin imukaulan. Läpät on ehjät ja kiinni, aukeaa puhaltamalla.

konenikkari

#5
Kun mittasit puristuspaineita oliko kaasu auki asennossa
jos kaasu on pienellä, moottori ei saa ilmaa jota voisi puristaa
jos paineet 2bar ei voi käynnistyä
joku toimi on epäonnistunut.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

Tuommoinen virisylinteri vaatii kannen laskemisen tai mieluiten tehokkaamman sylinterinkannen. Muuten ei saa puristuksia tarpeeksi. Olisko olemassa stage6 sylinterinkansi? Jos sen saa käymään vakiokannella, jää empimään keskikierroksille eikä lähde piikille kuin myötämäestä. Mittailet palotilan tilavuuden, sopiva on 5ml 50-kuutioisissa, vakio on usein 8ml joka toimii silloin kun pakoaukko on jotain 15mm korkea.  Voihan olla, että on männänrengasongelma tai kansi vuotaa. Kun paine on 10 kg, ei  kiihtyvyys ainakaan ole puristuksista kiinni.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Kun nyt puhutaan sylinterisarjasta tarkoittaako se
uutta mantää, sylinteriä ja kantta + tiivisteitä ?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vail

Kaasu auki tein puristuspaineen mittauksen.

Sylinterisarjassa oli tosiaan koko satsi eli sylinteri, kansi, mäntä ja tiivisteet.

Coastside

Jollekin on sattunut ettei virityssylinteri käy suoraan lohkoon vaan on ollut tarve avartaa kanavia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tuleeko männän pään reuna korkeimmillaan
sylinterin yläpään tasalle.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vail

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.04.23 - klo:13:57Jollekin on sattunut ettei virityssylinteri käy suoraan lohkoon vaan on ollut tarve avartaa kanavia.

Tällä ei pitäisi olla vaikutusta siihen kun männän päälle bensaa laittamallakaan ei tahdo käynnistyä?

vail

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.04.23 - klo:15:30Tuleeko männän pään reuna korkeimmillaan
sylinterin yläpään tasalle.

Pitää vielä käyttää auki ja katsoa tuleeko tasalle asti.

vail

Kylläpä se vaan polttoaineensaannissa oli se ongelma ja kaasarin putsauksella monettakohan kertaa saatiin toimimaan.