Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jännitteensäätimen kytkentä ilman akkua

Aloittaja miccomus, 15.12.22 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

miccomus

Kohdekapistus on paikallismoottori, mutta samat sävelet löytyy melkein mistä vain.
Eli moottorista tulee vain yksi johto ulos joka suoltaa luonnollisesti vaihtosähköä. Hyllystä löytyi 4nap jännitteensäädin jonka kahteen vaihtosähkönapaan yhdistin tuon yksinäisen johdon ja kahdesta sitten + ja - ulos. Akkua ei ole eikä tule... Yleismittari ei tuossa pysy mukana kun mittausta tekee säätimestä, mutta en saa aikaiseksi kuin vilkkuvia valoja. Oli sitten hehkulamppu taikka led-työvalo. Projektin tarkoitus olisi saada led-työvalo toimimaan.
Onko nyt niin, että minun pitäisi tuohon heittää akku rinnalle vaiko vaihtaa 1-johtoinen jännitteensäädin jolla saisin 12vac ja sen perään vielä ac/dc muunnin?
Vai onko parempia ideoita?

Coastside

#1
Kokoaaltotasasuuntain/säädin jota prätkissä, ei taida olla kranttu mitä siihen syötetään mutta kuorman se kaipaa, joka on akku yleensä. Jos ei ole voi tulla jännitepiikkejä joka polttaa säätmen. Tyhjäkäynnillä valo vilkkuu .
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Itse ymmärtäisin , ja olettaisin että , moottorilta tuleva johto kytketään toiseen vaihtovirtanapaan , ja toinen vaihtovirtanapa moottorin runkoon.
Mutta , millaista vaihtojännitettä  moottorin magneetto tuottaa , Voltteja. ?
Jos tuo toimii , niin eiköhän siihen kannaisi 12 V akku kytkeä ( vaikka pienempikin ) niin jännite pysyisi paremmin vakiona lampulle.

konenikkari

#3
Säädin ei pysty säätämään jännitettä joka muuttuu säädön mukana
silloin kuorman ja tuotetun jännitteen pitää olla vakio.
Säädin tarvitsee aina tavalla tai toisella ns. vertailujännitteen.
Akun virkaa voi toimittaa myös elektrolyytti kondensaattori.
Kuten esim rieju mopossa
https://www.janilehto.com/product/542/rieju-kondensaattori-33000uf
 :) Tuohon myynti.ilmoon on lipsahtanut yksi nolla liikaa  :)
Kuvatekstissä se on oikein eli 3300/50
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

miccomus

#4
Jos nyt oikein ymmärsin niin kun on vain yksijohtoinen valopuola niin sille voidaan tehdä vain puoliaaltotasasuuntaus eli diodi piuhan väliin. Sitten lisäksi konkka niin oltaneen lähellä toimivaa.
Tuo ylempänä ehdotettu 4nap jännitteensäätimen kytkentään liittyvä ei mielestäni toimi jos toinen tulonasta kytketään maahan.

Ja voltteja tuli x määrä(nyt ei voi muistaa...) eli tarvitaan myös jännitteensäädin/regu lisäksi.

Edit:: testasin 1N4007 diodilla puoliaaltotasasuuntaus ja siihen 470uF elko väliin. En saanut käräytettyä 12v 10w lamppua niin tuskin nousee jännite paljoa tuosta yli. Led-työvalohan pitäis kestää 9-30vdc niin pärjättäneen. Melkoinen välkyntä vaan oli kun konkka jäi vähän pieneksi joten huomenna ostoksille ja testaukset jatkuu.

Coastside

Mopoissa puoliaaltotasuri on vaihtovirtavalon vuoksi, jossa tasurin hukkaamaa puolta volttia ei ole ja valojen käyttö ei vaikuta akun lataamiseen tai sytykseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Jos on kyseessä esim lumilinko tai muu työkone, niin kätevän työvalon saa LED otsavalosta, jossa latausmahdollisuus. Pirun kirkas valo ja näyttää aina sinne minne oma naama katselee. :)  Olisi kyllä ollut työvalo varastossa, mutta Loncin magneeton purkaminen ei kiinnostanut. Tuskin siellä olisi valopuolaakaan vakiona, olisi pitänyt ostaa se ja tasasuuntaaja ja akku. Nyt selvisin alle kahdella kympillä ja voin käyttää tätä myös auton korjauksissa, kädet jää vapaaksi eikä tarvitse suunnata työvaloa kohdetta kohti.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Todella hyvä ajatus ja sopii tähän päivään
voi hyödyntää ni´iín monissa muissakin toimissa näinä päivinä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Myös pikakiinnitteisen polkupyörän valon voi putkella sovittaa koneeseen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

miccomus

Joo en minäkään tässä helpointa ratkaisua etsi vaan minkäs sitä itselleen mahtaa kun tykkää puuhastella  ;D
Mutta asiaan... kuormitettuna valopuola työntää hyvin 12-13vac mutta led työvalo ei ole riittävä kuorma jos on diodilla tehty puoliaaltotasasuuntaus ja siinä kaverina 3300uf konkka. Alkoi tulla 31vdc lukemaa mittariin... eli todellinen piikki oli vielä yli senkin. No ei kärähtänyt vielä työvalo  :D
Palasin alkuperäiseen ja laitoin samaisen diodin puoliaaltotasuriksi jonka jälkeen 3300uf elko ja sen perään 7812 jänniteregu jonka jälkeen vielä 2200uf elko. Tuossa on nyt heikkoutena se, että regulle tulee tosiaan se 12-13vac kun tuo kuormittaa ja led-työvalolle enää 10-11vdc. Tyhjäkäynnillä valo vähän värisee mutta ns täyskaasulla palaa mukavan tasaisesti eikä jännite pääse karkaamaan ja toivottavasti regu estää jännitepiikitkin...