Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespaa hankkimaan...

Aloittaja moukku, 05.05.15 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

moukku

Tervehdys!

Olen ajellut viime kesästä alkaen uudella Vespa LX50:llä ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Mukavan rento ja mukava ajettava ja kauniskin kuin mikä.
Tarkoitukseni oli antaa tuo Vespa tyttärelleni ensi vuoden kesällä(vai olikohan tuo vain hankinnan tekosyy????), mutta nyt olen alkanut hieman perääntymään tuosta ajatuksesta. Liekö liian hieno peli nuorelle tytölle ja millaista kohtelua mopo saisikaan teini riennoissa... Kannattaisiko tyttärelle hankkia joku vähän edullisempi peli, niin ei harmittaisi niin paljon, jos jotain sattuisikin mopolle?
Samalla olen saanut ajatuksen vaihtaa tuo LX isompaan Vespaan, tai vaikka LX jäisikin tyttärelleni, niin kiinnostus isommasta pelistä on joka tapauksessa kasvanut vuoren kokoiseksi. ::) Valinta on kuitenkin erittäin vaikea. Suoraan GTS300 Super ABS, vai olisiko Primaveera 125(saako ABS versiona)tai Sprint ABS kuitenkin järkevämpi? Olen lukenut myös Primaveera ja Sprint 150:stä, mutta saako niitä täältä Suomesta? Vai olisiko käytetty kuitenkin järkevämpi hankinta?

Ajan hiekkateillä(pakosta kun asun muutaman kilometrin päässä asfaltilta), pääasiassa kuitenkin pienemmillä maalais-asfalttiteillä, ja jonkin verran myös kylän keskuksissa ja kaupungissakin. Mopolla ollaan huristeltu vaimonkin kanssa aina silloin tällöin kahdestaan, joten uuden pelin pitäisi palvella siinäkin käytössä paremmin.
Lähinnä erot ajomukavuudessa ja käsiteltävyydessä vaihtelevilla teillä, väännön, kiihtyvyyden ja huippunopeuksien erot, vakuutuksien hinnan erot ja kaikki muukin tieto eri mallien välillä kiinnostaa?

Partanen

Tervetuloa!

Sulle onneksi on jos Vespa, niin päätösten kanssa ei ehkä ole niin kiire.   ;)

Mallien saatavuutta kannattaa tiedustella jälleenmyyjältä. Heillä on kuumalinja maahantuojalle, ja siten melko hyvä tieto mitä milloinkin on saatavilla. Maahan tulee joskus malleja jatai värejä, jotka eivät koskaan edes näy virallisella sivustolla. Esitteen mukaan 150 kuutioisia pikkukorisia olisi saatavana Suomesta, vaikka nettisivuilla niitä ei näy.

Näin keväisin ja alkukesästä ovat yleensä järjestelleet koeajopäiviä ympäri Suomen. Ehkä siten selviäisi se sopivin malli, kun käy koeajolla. Koeajoja voi saada myös käytetyistä vaihdokeista, jos koeajopäivät eivät sovi.

Mitäs tytär itse on mieltä? Onko Vespa hänen mieleen, vai kenties jokin muu skootteri? Silti paha näin sivullisena neuvoa ratkaisuissa.

Vakuutuksissa osannee vakuutusyhtiö neuvoa parhaiten. Erot yhtiöiden välillä on suuret.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Jos hiekkatie on kovapintainen, ja olet sinut ollut mopovespan kanssa siinä, niin tilanne ei muuksi muutu. Mutta, jos olo on huteraa, niin on se sitä tytölläkin, ja isommallakin koneella, ei noilla pienillä eroilla gts:n ja Primaveran renkaissa ja akselivälissä ole paljoakaan hiekalla eroa, mutta tuollainen Liberty/Beverly -tyyppinen isopyörävärkki voisi olla tukevampi. Libertyä Suomessa vain mopona, ja Beverlyä vain 300->. Otin nuo lonkalta, koska ovat saman tehtaan laitteita kuin Vespa. Itse en tosin niihin kallistuisi, koska Vespa on Vespa puutteineenkin ;-)
Itse solmin oikeaan peilinvarteen punaisen langanpätkän, kertomaan perheen naisväelle kumpi on etujarru, eli se jota varotaan, jos alla on pehmeää tai asvaltilla irtohiekkaa. Temppu on toiminut ja vaimo on paljon rennompi kahvoissa ;-)

Meillä valinta Vespoista meni suoraan 300:n, olihan hintaero kuitenkin 125 GTS:ään aika pieni. 2015 mallistoesite on saatavuuksien kanssa todellakin aika sotkuinen, mutta itsellä olisi varmaan pientä pohdintaa että oliskos 150:n Prmavera vai 125 GTS kivampi peli, ja se, jos menisi 300:n suuntaan, että ABS vai ei? Toisaalta Sprint 150 olisi myös saatavana ABS:llä, mutta Primavera minusta söpömpi. Silkkaa teoriaa sinänsä, koska usein se menee niin että se ostetaan, josta kauppias tekee hyvän tarjouksen -ja se on yleensä se, jonka kauppias on jo raahannut esille, eikä se minkä näki esitteessä.

konenikkari

Jos korttia riittää kannattaa harkita suoraan 300:sen hankkimista, varsinkin jos aikomus tehdä pidempiäkin reissuja. ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pugt200

ABS ei Vespassa ole välttämätön. Kokemukset omasta GTS:stä olivat pikemminkin jarrutehon puute kuin lukkojarrutukset. Kahdella kahvalla jarruttelu antaa myös hyvän tuntuman tienpinnan kunnosta ja jarrun oikeasta annostelusta. Enemmän vaaratilanteita aiheutti takapyörän sutiminen märällä ja etupyörän sivuttaispito-ongelmat.

Coastside

#5
ABS auttaa märällä kelillä, ei juuri muuten koska se ei ehdi asfaltilla olevaan hiekkaan reakoimaan, jonka määrä voi olla kourallinen. Indegroitut auttaa huonoon jarrutustekniikkaan panikoitaessa, jossa saa vain toisen kahvan käyttöön. En ottaisi kumpaakaan.
Paras opetella: keli tilanne jarrutusteho - mantra, jonka sisäistettyään ennakoi aina. Katveisiin erityisesti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ei välttämätön, mutta olishan se mukava lisä, jos ei olisi niin hintava. Abs tuo mukanaan myös vetoluistoneston, jota on lehdessä kehuttu sopivan herkäksi toiminnaltaan. Normaalioloissa ei tarvitse kumpaakaan, mutta ääritilanteissa voi pelastaa hengen. Vähän niinkuin turvavyö autossa; turha toivottavasti ikuisesti, mutta ei haluaisi ilmankaan olla.

Jos nyt saisi uutta Vespaa olla ostamassa, olisi vaikea päättää ottaakko ko. varusteen, vai ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Katsoin tuon esitteen ja jos itse tekisin kauppaa, mukaan lähtisi punainen GTS300 ilman ABS-jarruja. Säästyneellä rahalla ostaisin matalan tuulilasin ja tyylikäät ajokamat. Tai Akrapovic-vaimennin...

Coastside

Turvajärjestelmiin kytkeytyy turvallisuusilluusio. Otetaan enemmän riskejä luottaen sen tuomaan suojaan. Jossain paikassa poistivat kaikki liikennemerkit ja tulos oli että kolarit loppuivat. Ihmiset alkoivat varovaisemmiksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pugt200

#9
Turvallisuus on kyllä parantunut reilusti viimeisten 20 vuoden aikana. Sen voi todeta kokeilemalla jotain vanhaa romua. Autoissa asia nykyy tosi selvästi.

Partanen

#10
Mulla on jo tuulilasi ja ajokamat. Pakoputkeksikin välttää alkuperäinen.  ;)

Tarkennan sen verran,  että lehdessä kehuttiin saman konsernin skootterin vetoluiston toimintaa. Vespan vastaavaa testiä ei ole vielä osunut silmään. Kehuivat toimivan hyvin mm. tiemerkintöjen päällä sateella.

Sateellahan ei välttämättä näe vaikkapa tielle valunutta naftaa, joka on petollisen liukasta. Siinä tilanteessa vähätehoisessakin tahtoo vetävä pyörä livettää petollisesti.

ABS helpottaa hätäjarrutusta kummasti, kun kahvat voi vetää tuppeihin surutta. Varmaan hiekkateillä vieläkin parempi varuste.

Varmaan meidän verotusmallilla joutuu tästäkin turvavarusteesta maksamaan veroa.Muutenhan noin paljon kovempaa hintaa ABS mallille on vaikea ymmärtää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.05.15 - klo:09:38
Turvajärjestelmiin kytkeytyy turvallisuusilluusio. Otetaan enemmän riskejä luottaen sen tuomaan suojaan. Jossain paikassa poistivat kaikki liikennemerkit ja tulos oli että kolarit loppuivat. Ihmiset alkoivat varovaisemmiksi.

Totta, ja kaikkinaisissa ajokoulutuksissa, joissa ajoopetus ehkä tapahtuu, olisi syytä ottaa huomioon ettei kortin saatuaan, oppilaalla olekaan käytössään koulutuksessa käytettyä ajoneuvoa vaan iskältä peritty fiat128 HI.
Ja kaikkeen muuhun,kuin itsetekemäänsä virheeseen, ihminen osaa suhtautua....optimisti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.05.15 - klo:09:38
Turvajärjestelmiin kytkeytyy turvallisuusilluusio. Otetaan enemmän riskejä luottaen sen tuomaan suojaan. Jossain paikassa poistivat kaikki liikennemerkit ja tulos oli että kolarit loppuivat. Ihmiset alkoivat varovaisemmiksi.

Itse seisoin eräänä päivänä eritasoliittymän levähdysalueella, näköpiirissäni oli n. 150erilaista liikennemerkkiä.
Osa tosin oli ilmaan ripustettuja opastekylttejä, ja osa ajoratamaalauksia.
Mutta, tuohon lisättynä, kännykkä korvalla, on loppututulemana jonkun tasoinen jakomielitauti, joka toimii 8), käsittämätöntä ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

moukku

Hankinta hivenen siirtynyt, mutta nyt pitäisi todenteolla paneutua asiaan. Liikkeeseen pitäisi mennä katsomaan 300cc:sta ensiviikon alussa.

Näin ennakkon hivenen askarruttaa tuon isomman mallin koko, sillä olen kuitenkin aika lyhyt(168cm). Tuo isompi runkohan taitaa olla jonkin verran leveämpi(oliko korkeampikin), verraten pienempiin ja onhan painoakin isommassa vähän enemmän.
Myös 125cc ja 150cc ero on aika mysteeri(vääntö, kiihtyvyys, nopeus), sillä kokemuksia esim Primaveerasta löytyy hyvin vähän, eikä niitä edes lähiseudun liikkeistä löydy. Lieneekö ero sitten vain marginaalinen?

Partanen

Isokorisen soveltuvuus selvinnee parhaiten jos pääset koeistumaan, tai vielä parempi jos koeajamaan.

Tässä mietin, että kannattaa ehkä vakuutusyhtiöstä kysellä vakuutusten hintoja. En tiedä, mutta en ihmettelisi, jos 150 kuutioisen vakuutuksen olisivat halvemmat kuin 125 kuutioisen. 125 kuutioisille saattaa sattua enemmän vahinkoja, ja siksi vakuutukset voivat olla kalliimmat.

Vaan kun justiin katoin vespa.fi sivuja, niin siellä ei näkynyt 150 kuutioista ollenkaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003