Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Puristuspaine- ja ohivuotomittaus

Aloittaja Coastside, 21.04.08 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

Coastside

Polkeminen muuten edesauttaa kylmäkäynnistystä, koska puristus lämmittää hieman sylinteriä ja bensa syttyy silloin helpommin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Miten polkeminen eroaa tuossa tapauksessa startilla pyörittämisestä? Sama kai se on mikä sitä konetta pyörittää, sähkö, vai lihasvoima. Tärkeintä on saada syttymäkelpoinen seos sylinteriin, seos jonka pitää olla kylmässä koneessa huomattavan rikas, koska kylmässä koneessa polttoaine pisaroituu, eikä pysy sumuna ilman seassa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

keijopel

Millaiset ovat kunnossa olevan skoden moottorin puristuspaineet?Onko mittauksen antamilla arvoilla mitään merkitystä arvioitaessa sylinterin kuntoa?

A_sentaja

Puristuspaineiden mittaus antaa yleensä aika luotettavan kuvan sylinterin kunnosta, etenkin 2 T pelissä. Maahantuojalta yleensä saa tuon tiedon, mitkä ovat terveen pytyn paineiden raja-arvot. Arvioita ei voi tässä heittää, koska mopoissa on eri puristussuhteet, riippuen onko kone ilma, vai vesijäähdytteinen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Ja puristuspaineen omatoiminen arvioiminen on vaikeaa yksisylinterisessä skootterissa, koska vertailulähtökohtana ei ole niitä kolmea muuta sylinteriä, mitkä esim. tavallisesti nelisylinterisestä autosta löytyy. Puristuspaineet on ilmoitettu korjaamomanuskoissa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Osattaisko me silti sanoa joku varovainen arvio siitä, että paljonko paineiden olisi hyvä olla vähintään? Ehkä 6bar? Sillä vaan, että jos joku haluaa tutkia ja etsiä jotain vikaa, niin kyllähän puristuspaine jotain kertoo, vaikka ei oikeita arvoja tietäisikään. Tärkeää olisi paineita mitatessa pitää kaasu kokonaan auki, ja akussa pitää olla hyvin jännitettä. Noin niinkuin yleisohjeena, jos valmistaja ei muuta kerro.

Nelitahtisessa huonot puristuspaineet saattavat kertoa venttiiliviastakin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Puristussuhde sen kertoo. Zonerin kirja sanoo 10,5, eli sillä kerrotaan atmosfaarin paine, joka tietenkin riippuu korkeudesta merenpintaan. Se on noin 1 bar parhaimmillaan.

Moottori täytyy tietenkin mitata lämpimänä, koska lämpölaajeneminen vaikuttaa tiiviyteen. Vanha tekijä, jolle kone on tuttu kokeilee paineet sormellaan tai polkimen vastuksella, mutta mittarikin on varsin simppeli rengaspainemittarin kaltainen, jonka tulpasta ja sopivasta mittarista voi tehdä. Ei ne muistaakseni ole kalliita, paitsi ne piirtävät Peltzerit.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Biltemassa ne puristuspainemittarit ei paljoa maksa. En silti ihan suorilta usko, että 10.5 puristussuhteella puristuspaineet olisivat 10.5 edes uudessa moottorissa. Ohivirtaustakin on jokaisessa moottorissa. Siinä mittaamisessakin on kuitenkin melko monta tekijää, ja siksi varmaan valmistaja antaa jonkin alarajan puristuspaineille.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Biltemasta ostin itse takavuosina tuon kierreliittimellä olevan puristuspainemittarin. Hyvin on ainakin autokäytössä näyttänyt oikeita lukemia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: E Partanen - 21.04.08 - klo:19:35
Miten polkeminen eroaa tuossa tapauksessa startilla pyörittämisestä?
Kyllähän sinne polkemalla saa paljon suuremmat paineet, kun startilla pyörittelemällä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Nyt en enää ymmärrä ollenkaan. Miten ihmeessä polkeminen nostaa puristuspaineita?? (ei mitenkään)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

#11
Koska polkimesta starttaaminen on ainakin omalla kohdallani nopeampitempoista kuin stratilla lutkuttaminen, jolloin mäntä tekee nopeamman liikkeen ja näin ollen paine kasvaa sylinterissä männän liikkuessa nopeampaa ylhäälle. Vertaapa vaikkapa polkupyörän pumppuun, enemmän vastapainetta ja lämpöä saat aikaseksi nopeasti hinkkaamalla kuin hitaasti puristamalla, hitaasti puristamalla ilmaa vain liikkuu enemmän.

Ilma on kokoonpuristuvaa ja lämmetessään sen tilavuus kasvaa, nopea liike saa aikaan ilman lämpenemisen, joka saa aikaan ilman tilavuuden kasvun, josta aiheutuu hetkellisesti suurempi paine sylinteriin verrattuna tilanteeseen, jossa pidemmässä ajassa tuotaisiin sama määrä ilmaa sylinteriin.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

#12
Ei toimi tuo teoria kovin hyvin. Samalla periaatteella 10 000 kierrosta kiertävässä koneessa olisi jo aivan tolkuttomat puristuspaineet. Tunnustan samalla, että en ole osannut asiaa ennen noin edes miettiä, joten mun täytyy asiaa hetki pureskella. Tällä hetkellä kuulostaa kuitenkin aika hurjalta.

On myös todennäköistä, että startilla tasaisesti pyörittäminen aiheuttaa tasaisemmat virtaukset ja on siten tehokkaampaa käynnistymisen kannalta, kuin polkimella nylkyttäminen.

Yhdellä polkaisulla kone ei nimittäin kovin montaa kierrosta pyörähdä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kenzy

Mikäli imuilman määrä on vakio / tahti, eli sen saantia ei rajoiteta mitenkään, on tosiaankin niin, että sama ilmamäärä pumpattuna sylinteriin nopeaa aiheuttaa suuremman paineen kaasun laajenemisen takia verrattuna hitaaseen liikkeeseen. Tuo on ihan perinteistä pneumatiikkateoriaa, ja pätee myös mopon syliterissä tietenkin aina siihen asti, kunnes jokin venttiili päästää paineet pihalle. Oletko koskaan päässyt mittaamaan puristuspaineita sylinteristä, kun moottori on käynyt 9000 kierrosta minuutissa? ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Enpä ole en. Mutta tiedän, että aikamoista nakutusta aiheuttaisi se, että koneen puristus nousisi kierrosten myötä. Tai jos koneen puristuspaineet olisi mitoitettu kymppitonnin mukaan, niin sama moottori ei voisi käydä tonnin tyhjäkäyntiä, koska puristukset ei riitä. Laittelevat ahtimiakin vielä, että saisivat enemmän ilmaa sylinteriin. Nyt täytyy muistaa, että sylinteriin imetään ilman ja polttoaineen seosta, ei pumpata. Ahdin pumppaa, mutta ei sekoiteta sitä tähän vielä. Eli kyllä sen täytyy olla vakio sen ilmamäärän mitä sylinteriin mahtuu ja imetään, vapaasti hengittävässä moottorissa. Puristusten muuttuminen vaatisi muuttuvan puristussuhteen, jollaista ei ainakaan vielä ole sarjatuotantomoottoreissa. Saab sellaista kehitteli, mutta se on tainnut sittemmin jäädä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003