Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mittari pimeä aeroxista

Aloittaja Tounison, 10.05.23 - klo:07:44

« edellinen - seuraava »

Tounison

Mittaristo meni aivan pimeäksi kesken ajon. Mittaria testattu toisessa skodessa ja toimii siinä, eikä sen mopon mittari toiminun mun mopossa.
vm taisi olla -14
Onkos jotain vinkkiä mistä vikaa hakemaan, mistä tuo mittaristo saa infonsa... joku kaapeli poikki jostain?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Tounison - 10.05.23 - klo:07:44Mittaristo meni aivan pimeäksi kesken ajon. Mittaria testattu toisessa skodessa ja toimii siinä, eikä sen mopon mittari toiminun mun mopossa.
vm taisi olla -14
Onkos jotain vinkkiä mistä vikaa hakemaan, mistä tuo mittaristo saa infonsa... joku kaapeli poikki jostain?
Mittaristo saa käyttöjännitteensä sulakkeen läpi virtalukon kautta
toimiiko äänimerkki,vilkut ja jarruvalo
Varmista se vuosimalli tai pistä kuva mittaristosta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Minä tarkistaisin ensinnä maajohdon. Se taitaa olla kaikille jutuille yhteinen.

Tounison

#3
Kaikki nuo edellä mainitut toimii, ja skootteri on -16 mallinen. Yhden sulakkeen löysin akun vierestä.

Kuva mittarista

Mittarista lähtee useampi pinninen liitin ja se näyttää olevan ok kunnossa.

konenikkari

#4
Ok kyseessä siis on aerox jossa on uudemmat sähköt.
Kokeile virtakynällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/493159/Virtakyna-6-24-V
tuleeko pinniin johon tulee ruskea johto +12V kun virta on kytkettynä avaimesta,
ja mustaan johtoon miinus (koelampun krokotiili kytkettynä akun plussaan)

Taidat arvata mitä tarkoitan krokotiilillä  :)
Minä olen jatkanut noissa virtakynissä olevaa johtoa.
Itse käytän tuosta laitteesta nimitystä koelamppu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tounison

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 10.05.23 - klo:18:19Ok kyseessä siis on aerox jossa on uudemmat sähköt.
Kokeile virtakynällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/493159/Virtakyna-6-24-V
tuleeko pinniin johon tulee ruskea johto +12V kun virta on kytkettynä avaimesta,
ja mustaan johtoon miinus (koelampun krokotiili kytkettynä akun plussaan)

Jep, virta tulee ruskeaan kun avaimesta kääntää. Tarkoitit varmaan ruskeasta akun miinukseen tuossa ylhäällä.

Musta taitaa olla maa tuossa liittimessä ja se on yleismittarilla piipattuna akun miinuksessa

Minne tuo johtonippu tuosta menee?

konenikkari

#6
Tarkoitin.
Jos mittarin liittimen läheisyyteen johtoihin tulee + ja miinus
todennäköisesti vika on itse mittarin liitimessä.
Kokeilitko yleismittarilla vaiko linkkamallani virtakynällä
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Tounison

Tuo mittari toimi toisessa mopossa ja sen mittari ei tässä minun. Kokeilin tuolla virtakynällä tuon virran tulon ja yleismittarilla maan jatkuvuuden tuosta liittimen mustasta akun miinukseen. Virtaa tulee ilmeisesti jotain muutakin kaaapelia pitkin kun ei lähtenyt tulille vaikka ruskeaan tulee virta. Pitää varmaan jännite vielä mitata mitä ruskealle tulee?

konenikkari

#8
Mistähän siihen toiselle toimivalle mittarille se sähkö tulee.
Kokeile vielä jos vika on ns. toisaikainen
kääntele ohjausta äärilaidasta toiseen
jos johdoissa olisi katkos, kohdassa josta johtosarja taipuu
kun ohjausta kääntelee.
Sama johto josta mittaristo saa sähkönsä haarautuu myös
mm. vilkun releelle, äänimerkille ja jarruvalokytkimille.
Ja esimerkiksi ajovalolta löytyy toimiva miinus jos valot toimii.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Jokos toimii aeroxin mittari.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Tounison - 10.05.23 - klo:22:19Kokeilin tuolla virtakynällä tuon virran tulon ja yleismittarilla maan jatkuvuuden tuosta liittimen mustasta akun miinukseen.
Se ei vielä riitä, että maa ja plus tulevat liittimelle. Pitää myös mennä liittimen läpi, koska itse liittimessä voi olla kontaktivika. Pitää mitata liittimen lähtöpuolelta. Mittasitko lähtöpuolelta vai tulopuolelta?

Tounison

Noniin ja huoh😞 skootteri ollut käytössä ja mittari pimeänä. Nyt tuli taas inspiraatio sitä katsoa. Plus ja miinus tulee lähtöpuolelle liitintä ja katkeaa avaimesta. Kytkentää katsoessani cdi boxilta tulee maa useammalle toiminnolle, voisiko vika olla siinä?

Kari69


Tounison

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 25.08.23 - klo:09:50kumpi katkee + vai - ?

Nyt taas mittailtu. Liitin on kaksi rivinen ja molemmissa 8 nastaa, Muutamia  tyhjänä.
Maa tulee akun - vastaan virrat pois nastoihin 2 ja 14. Virrat päällä 2/4/14/15 nastoihin.
Plus tulee miinusta vastaan virrat päällä nastaan 4. Tämä katkeaa avaimesta. Voisiko tuo 4 nastan kaapeli olla runkoa vasten vai miten se kuuluu tulkita?

konenikkari

#14
"Kokeile virtakynällä" https://www.motonet.fi/fi/tuote/493159/Virtakyna-6-24-V
Yleismittari on kehno laite tuonkaltaisen vian etsimisessä
se kun näkee myös jännitteitä jotka ei yhtään kestä kuormaa.
Vaikka mopo ei kävisikään niin...
"Mittaristo saa käyttöjännitteensä sulakkeen läpi virtalukon kautta
toimiiko äänimerkki,vilkut ja jarruvalo"
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)