Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

janite2

^
30e? :o Renkaanvaihdosta?

Stormilta ku ostat renkaan, ja viet irtovanteen mukanas, niin 0e... Jos kitisevät, sano ostavas muualta.
Mulla lähin rengasliike ottaa renkaanvaihdosta 10e, irtovanteelle... (Rengasmaa, Tampere)
Hieman kauempana meni jo 5e:llä, sisärenkaan kans...

Mutta sillon jos nää alkaa kaivaan sitä vannetta irti, sitten mennään tuntihinnan mukaan...

Vianor heitti "parhaan" tarjouksen, 45e renkaan vaihto vanteelle, edellyttäen että heiltä olis ostettu myös se päälyrengas(55e)... ;D

tommi

#31
Siis miten ihmeessä tuon takarenkaan saa irti? Itse pultti ei ollut tiukassakaan mutta eipä rengas vaan suostu lähtemään irti. Ei kait se akseleineen päivineen lähde tulemaan? Paksu lattarautainen kiinnike ei lähde irti akselista vaikka kuinka takoo. Se heiluu akseliin nähden pituussuunnassa mutta ottaa kiinni aivan kuten jossain olisi josnkinlainen toppari. Vaikka lekalla paukutteli niin ei tule milliäkään ulospäin.

Ei kait nyt takavaria tarvitse purkaa renkaan irrottamiseen? Hyvät neuvot olisi nyt tarpeen kun uusi rengas pitäisi saada alle. Kyseessä siis kahdella iskarilla oleva kiinalainen. Kun olisikin vain yhdellä niin ei olisi lainkaan tuota lattarautaa hidastamassa operaatiota.

baukku

Mulla on semmonen käsitys että takavari pitäisi ottaa auki,onhan siinä se mutteri akselin päässä joka pitää koko höskää kasassa ;)

Ite en oo renkaita vielä vaihtanu niin saa viisaammat kertoo lisää :D
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

tommi

#33
Itse kyllä ajattelen niin että akseli jää paikalleen ja rengas vain vedetään pois akselilta. Eihän tuossa akselissa ole edes kierteitä toisessa päässä. Tuntuisi aika oudolta jos kone pitäisi purkaa vaihtaakseen renkaan?

Tuossa muuten se taka-akseli. Ei siinä näyttäisi olevan mitään stoppariakaan mihin rengas voisi lukittua. Käsittääkseni kun mutterin avaa niin renkaan pitäisi lähteä.

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=396

Lujempaa ei enää uskalla takoa ettei hajota koko perää, siinähän voi akseli korkata ulos lohkosta. Jospa kokeilisi ulosvetäjällä vetää tuon lattarautaisen korvakkeen ulos akselista. Kunhan vain saisi jostain ulosvetäjän..

Kysyin muuten rengasliikkeestä niin eivät suostuneet vaihtamaan rengasta alle niin että olisivat tehneet itse koko työn. Totesivat vain että jos jotain hajoaa, esim. pakoputken pinnapultit niin sitten ollaan kusessa. Kehoittivat irrottamaan renkaan itse ja tuomaan vaihdettavaksi.

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: baukku - 11.06.09 - klo:12:07
Mulla on semmonen käsitys että takavari pitäisi ottaa auki,onhan siinä se mutteri akselin päässä joka pitää koko höskää kasassa ;)
Eikä tarvitse. :D
Varinakseli ei ole sama akseli missä pyörä on kiinni.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#35
No nyt sitten kovat keinot käyttöön. Kaasutoholla tukirautaa kuumentamaan siitä akselin paikkeilta muttei akselia, joka on hyvä peittää jotenkin. Kun öljy siinä alkaa kärytä niin sitten antaa jäähtyä, lisäten ruosteen irroittajaa ja voimaa tarpeeksi vääntöön.

Jos tuo ei auta niin sitten rälläköi paskan pois. Uskokaa hyvällä että se todella voi jämähtää hirveästi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: CoastsideUskokaa hyvällä että se todella voi jämähtää hirveästi.

Uskotaan uskotaan.. Koko päivän olen tapellut tuon kanssa eikä ole vieläkään irronnut. Kaverilta lainasin ulosvetäjän josta katkesi toinen sakara. Ei auttanut edes gosanilla lämmittäminen. Rälläkkään en taida siirtyä vaan kokoan paskan takaisin paikalleen ja ajelen kuluneella renkaalla tämän kesän. On siinä vielä jonkun verran pintaa. Että osaa v****taa..

openflow

Suihkuta jotain öljyä/ruosteen irroittajaa reilusti. ajele muutama päivä ja kokeile irroittamista uudestaan. toista muutaman kerran. jospa se siitä heltiäis...

Coastside

Lämpökäsittely on oikotie tuottaa helposti voimia joita muuten ei kotikonstein saa koskaan aikaan.
Yksi tapa on avittaa rälläkällä halkio ja hitsata se taas nippuun ...
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Toisaalta alumiini ja teräs keskenään on tosi vaikea yhdistelmä,tuppaa syövyttämään kiinni,lämpö auttaa vaan joskus voi joutua turvautumaan ihan poraamiseenkin. Vaan aina uusia osia kasattaessa pitäisi sitten käyttää kuparitahnaa, niin säästyy monelta vaivalta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

baukku

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 11.06.09 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: baukku - 11.06.09 - klo:12:07
Mulla on semmonen käsitys että takavari pitäisi ottaa auki,onhan siinä se mutteri akselin päässä joka pitää koko höskää kasassa ;)
Eikä tarvitse. :D
Varinakseli ei ole sama akseli missä pyörä on kiinni.

Niimpä niin siellähän onkin hammasrattaita ja kaikkee :D
No nytpähän olen vähän viisaampi irrottamaan takarengasta, kun osaan olla purkamatta takavaria :)
bt49qt-9O3 Milan Sport -07

tommi

Lainaus käyttäjältä: openflow - 11.06.09 - klo:19:17
Suihkuta jotain öljyä/ruosteen irroittajaa reilusti. ajele muutama päivä ja kokeile irroittamista uudestaan.


Kyllä tuo operaatio saa nyt jäädä ensi kesään, olipahan taas melkoinen värkkääminen tuon pakoputken kanssa. Tiiviste alkoi vuotamaan ja laitoin uuden niin eihän se (tietenkään) mennyt koloonsa vaan taittui reunoille ja halkesi. Onneksi oli toinen varalle ja otin varman päälle ja laitoin tiivistemassaa toiselle puolelle jolla sain sen tarttumaan kiinni pakoaukkoon. Osaapahan tuokin olla vaikea asentaa paikalleen ilman jotain tartuntamassaa.

Toinen pinnapultti lähti vielä irti mutterin matkassa. Siinäkin oli oma työnsä saada se takaisin paikalleen. Eipä tuota tosiaan viitsisi alkaa taas samaan operaatioon muutaman päivän päästä.

Kuinka helppoa olisikaan renkaanvaihto ilman tuota kiinnikerautaa. Olisi pitänyt ostaa aikanaan yhdellä iskarilla varustettu kinkki. Seuraava on ainakin sellainen.

Pyrres

Vaihda uusi ihan suosiolla tilalle, itsellä meinasi aikanaan tulla hiukan kiire autollakin kun lopulta kumi antautu tuosta kuplasta. Muuttu hallittu tiukka 90asteen käännös hallitsemattomaksi aliohjaukseksi. Eihän siinä mitään mutta kun se usein antautuu juuri silloin kun se ei todellakaan saisi sitä tehdä. Eli mutkassa, kuopissa, jarrutuksissa ym. Ja kun kaksipyöräisestä vielä kyse niin kun yksi rengas antautuu niin voi todella tulla kiire pitää pystyssä tai selvitä hengissä tilanteesta jossa se menee.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

chriskolumbus

Rengas on hankittu (Michelin-merkkinen, näyttää ihan samalta kuin ensiasennusrengaskin vaikka merkki on eri...) ja nyt on enää päälle laitto edessä.

Ei ollut minun budjettiin edes niin kalliin tuntuinen, kolmisenkymppiä, vähän päälle. Serbiassa valmistettu kumi muuten.

Ville

Hamme

Elii.. projektina olisi nyt takarenkaan vaihto uuteen, kun on sakkokumiksi mennyt ja ajaminen vaan vaarallisemmaksi. Kysyn siis nyt että miten homma kannattaisi hoitaa. Esim onko sillä niiin paljoa laatueroa ostaako renkaan biltemasta vaiko allrightista? Ja kun ei ole pahemmin kokemusta skootterin renkaan vaihdosta ja kyseessä on takarengas joka näyttää vaikemmalta vaihdettavalta kuin eturengas, niin kannattaako sitä alkaa itse yrittää vaihtaa vaiko onko järkevämpi vain viedä se ammattilaisen käsiin.. Ja jos on niin viekö sellainen sitten paljon rahaa? Onko ehdotuksia kannattavista paikoista minne kannattaisi viedä?

Jepjep, eiipä nyt tule muuta mieleen, kertokaa mielipiteitänne.

Kiitoksia etu käteen