Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

Hamme

Mitään misukan uutuusrenkaitahan en ole hankkimassa, tuntuu että tulee maksamaan "pikkasen" yli budjetin. Nastarenkaitakaan en ole hakemassa koska talvea en aijo ajella ja durolla taitaa ainoa myyntipaikka olla oulussa? Turhan kaukana ja mitään tilauksia en tee kun pitäisi rengas saada mielellään torstaihin mennessä.. mm, muita ehdotuksia? Kiitos avusta kuitenkin (:

Coastside

#61
Jos nyt vaikka joku muukin onnellinen 13" tuumaiseen kaljun tahi puhkijarrutellun  omistaja lukisi ranskankummajaisestakin ja kiirehtii talviseisokkiin uutta hankkimaan halvalla.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Oliskohan tollaseen vanhaan täys rumpujarrulliseen kiinan skootterin vanteeseen helppo vaihtaa itse kumi?
Vanne on siis täyspeltivanne, eikä niitä alumiinisia mitä uudemmissa on.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Mjaaha... vanteen sisäpinta näytti olevan ruosteista kökköä täynnä. Ei ihme että sisäkumi oli puhjennut. En edes tiennyt että siellä oli sisäkumi. Samoin 5-7 vuotta vanha ulkokumi oli jo ulkomuovia. Uus kenda pikaisesti stormilta 18e + sisäkumi 90-asteen venttiilillä 10e ja naapurin kanssa väännettiin paikalle 3 ruuvimeisselin voimin. Peltivanteelle näjemmä saa suht pienillä ärräpäillä vaihdettua itse kumin.

Pidossa pikkuisen eroa, kun nyt takapäässä on kumirengas, eikä ajan kovettama muovirengas.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Eturenkaana on vajaa 1000km ajettu michelin s83. Eli parasta mitä saa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Plom

Eli sekarengastus.  ;D Miksi et laittanut misukkaa myös taakse? ???

Victoria

Onko kukaan kokeillut miten tubeless-renkaan asennus onnistuu omin voimin?
Mistä saa renkaan vanteen reunaan tiivistämiseen sopivaa liimaa?
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Coastside

On kokeiltu ja se on rengas-vannekohtainen juttu. Toiset menee pyytämällä ja toiset ei ole harrastajajuttuja.

Rengas ei tarvitse mitään liimaa vaan vanteessa on olakkeet jotka pitävät renkaan paikoillaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Victoria

Auton tubeless-renkaita kun asennetaan liikkeessä, niin ne vetää pensselillä jotain vaaleaa liimaa renkaiden vannetta vasten tulevaan pintaan tiivisteeksi/liukasteeksi. Onko tietoa mitä se on ja onko se välttämätöntä?
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Victoria - 04.05.10 - klo:21:11
Auton tubeless-renkaita kun asennetaan liikkeessä, niin ne vetää pensselillä jotain vaaleaa liimaa renkaiden vannetta vasten tulevaan pintaan tiivisteeksi/liukasteeksi. Onko tietoa mitä se on ja onko se välttämätöntä?
Renkaita on tullut vaihdettua kymmeniä kertoja rengaskoneella. Meillä on käytössä tällä hetkellä sinistä ainetta, En tiedä tarkalleen mitä sisältää, mutta jännä ainetta on. ;D Renkaasta tietysti katsotaan että on ehjät ja että vanteiden se kohta mihin rengas asettuu, on puhdas. Sitten vain rasvaa renkaisiin ja vanteille, ei se koneilla ole kuin minuutin homma. Vanha pois, rasvataan uusi, pyöräytetään kiinni, ilmaa renkaisiin jolloin se menee koloonsa, venttiilinsielu kiinni ja oikeat paineet. Tasapainoitus on sitten taas eritarina.

Ja aiheeseen, kannattaa viedä liikkeeseen, helpompi se on juoda kahvit siinä kuin taistella renkaan kanssa ja mahdollisesti rikkoa itsensä ja/tai renkaan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

Itseasiassa se on saippuaa,,, tai ainakin ennen oli kun minä niitä hommia tein... Ei sillä tosin käsiä kannattanut pestä vaan vanteen ja renkaan väliin vain. Töhnä haihtuu itsestään pois eikä aiheuta mitään ylimääräistä, auttaa vain renkaan asennuksessa suunnattomasti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

yamaha

ite olen käyttänyt aina samaa liukastetta kuin viemäri putkien asennuksessa kun sitä on sattunut olemaan!mutta viime syksynä kun virolaiset murtautuivat meijän ja monen muunkin verkko koppiin,veivät työkalut ja rengas raudat ja kyseisen rasva tuupin mitä käyttöä sillä lie?no asiaan pari viikkoa sitten kun vaihdoin eturenkaan käytin raakaa fairia ongelmana oli renkaan täytössä ei meinanut pitää vanteen ja renkaan välistä kuplisi mukavasti siinä aikani sitten pyyhin vanteen /renkaan puhtaaksi fairista ja kääntelin vanteen paikkaa niin saina pitämään renkaan.putki rasvalla ei ole koskaan tehnyt tuota ja olen useamman renkaan vaihtanut.joko huonoa tuuria tai sit johtuu fairista!

karkulainen

Tänään koiten katsella mitä tuo tökötti piti sisällään, muuta ei lukenut kuin että se on "wurth asennusvoide".
Vaaleansininen rasvamainen aine, siihen on muuten inha upottaa sormet. ::)
Tuota olisi hyvä olla pieni purkillinen jossain, tuon avulla on asenettu kaikkea 320 mersun kallistuksenvakaajan pystytangoista aina 325 bemmin kardaanin murroksen suojakumiin asti. Eli jos on tiukka sovitus jonkin kumiosan kanssa, tuota sinne väliin.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

pekpel

Onhan tuo töhnä mukavampi käytössä kuin fairy, sutilla purkista ja kierros renkaan ja vanteen olkapäähän ja suorastaan lupsahtaa kumit vanteelta pois ja päälle.

Jos on kapea ja tiukka tubeless menossa paikalleen, niin paineennostossa myös avittaa hieman.

Laittakaa tavallista käsisaippuaa vähään veteen likoamaan, siitä sitä töhnää saa kotitaroeiksi kun jaksaa liuottaa ja varovasti lämmittää sekoitellen silloin tällöin, aikaa menee tosin hiukan, mutta toimii.
Ja jos mikrossa lämmitätte käsisaippuaa saatte mennä kauppaan ostamaaan uuden uunin, älkää sanoko etten varoittanut, siis ei mikroaaltouuniin.

Käytännössä renkaan vantelle vaihtoon tarvitsee kolme kärjestä ohutta kunnollista 20 - 40 cm rengasrautaa, liukastetta, hieman elopainoa irroituksessa ja reipasta mieltä.

Itse laitettiin viime syksyllä 3"/10" nastanakit tubelessina päälle, olivat varaston jälkeen niin tiukassa paketissa ettei riittänyt edes ISO kompura tuomaan ilmaa venttiilin kautta niin paljon että kumit olisivat "pamahtaneet" päälle.

Ei kun redneck ideat käyttöön.
Pienen pientäkin pienempi loraus bensaa renkaan sisään, ja hetken päästä tulta vanteen ja renkaan väliin, jo poksahti kumi paikalleen.
Muistakaa toki ottaa venttiilistä sielu pois ennen operaatiota tai voi olla uusi kumi entinen, ja tehkää kunnon suojavarusteilla ulkona!!!! venttiilistä tai vanteen isoimmista vuotokohdista voi tulla 20 cm pistoliekki joka tekee gutaa kun osuu kohdalle. Voipi rengas jopa hypähtää metrin korkealle kun äkisti painetta saa.

Itse kyllä päätin edellisen operaation jälkeen laittaa aina sisärenkaan näihin kiinalaisiin pikku nakkeihin jotka eivät halua taipua omistajansa tahtoon.
Ja pysyypi kallis ydinsähkö kompressoitu ilmakin paremmin tallessa.

Ota valvoja tämä ohje pois jos tuntuu liian vaaralliselta...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Victoria


Eikö sinne itsepäiseen tubeless-päällysrenkaaseen voisi tunkea styrox-paloja että saa sen vanteen huulille ja sitten täräyttää paineilmaa? Vaikka styroxi jää sisään sen ei luulisi haittaavan kun se on niin kevyttä.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961