Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Bensoista (oktaanit, alkoholi, yms)

Aloittaja anaalikisti, 10.05.08 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

pekpel

Laitat sitä pienkonebensaa sitten viimeiseen tankilliseen syssyllä, jos aiot talviteloille laitteen pistää, lähtee sitten keväällä käyntiin helpommin eikä tarvi kaasaria availla.
Muuten ajele menemään vaan, ei ainakaan mulla tuo venyminen ajoa haitannut.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#61
Alkoholi auttaa ainakin pääsemään eroon vedestä joka jäädessään tankkiin ruostuttaa jopa puhki kuten aiemmin vanhemmissa laitteissa usein kävi.

http://www.rrdailyherald.com/articles/2008/07/19/news/news.txt

Jenkkiveneilijöiden tankkien vesisekamoskat lähtee liikkeelle ja lasikuitutankit ei kestä alkoholia.

http://www.fueltestkit.com/

Myyvät testeriä alkoholin varalta.

Puppugeneraattoria:
Lainaa4. Before switching to E-10, make sure to remove all gas from tank if containing MTBE. Also, remove all water, dirt, rust, and sediment from tank. Replace parts that are not resistant to alcohol. Plastic and rubber parts, hoses, and seals are most vulnerable. To be compatible with higher oxygen content of ethanol-blended gasoline, fuel system parts and pumps, piston and carburetor, oxygen sensors, may need to be changed or adjusted.
http://www.facebook.com/topic.php?uid=141558947485&topic=14036

Miksi käyttösuosituksissa ei ole mitään mainintaa alkoholin syövyttävyydestä? Entäs stanut. ???
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

pekpelin kanssa samoilla linjoilla:
"ongelmat ratkon sitä mukaan kun eteen tulevat".

Ehkäpä säädän 2-tahtisessa öljynsyöttöä aavistuksen kovemmalle, katsotaan nyt.

Itseäni tässä rassaa ennen kaikkea tämä ilmastonmuutoksen ennaltaehkäiseminen ja sillä rahastus.
(Viittaus tässä ketjussa olevaan viestiini 27.5.10).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Walle

No Nesteen bensaa kaikki on ja lisäaineet lisätään tankkiauton kuskin vastuulla. Mutta oli tilanne joskus kun olikohan esso toi omat bensat suomeen. Siis niihin aikoihin kun niitä outoja tapahtu.
Eipä toi Nesteen bensan sisältö noista nesteen sivuilta selviä, että aika hankalaa kumiosia suunnitella sopiviksi. Silleen koitetaan sopeutua saatavaan bensaan kuten aina ennenkin ja vaihdellaan lähes ikuisia yllättäen hajoavia osia. 

pekpel

#64
Jos homma menee ihan mahdottomaksi, mitenköhän sen häkäpöntön tohon skopaan tunkisi?
Tai muutos maakaasulle?
Mulla olisi kyllä tilaa katteiden alla kaasusäiliöille ja homma itsessään on aika yksinkertainen.
Taidanpa tutkia asia pikkuisen.. ;)

EDIT:
Nyt on pikkuisen tutkittu.
Onnistuisihan tuo muutos maakaasulle, pari rajoittavaa tekijää löytyi.
1. Näytti olevan paineenalentajassa vesikiertolämmitys, pitäisi muuttaa sähkölle tai sitten olla vesijäähy skopa,
2. Kaasusäiliöt on kirotun isoja, pienin pytty mikä näin äkkiä suomesta löysin on 50 l. mitat halkasija 325 mm ja pituus 840 mm, painaa tyhjänä 59 kg

Ja tietysti tuo muutoksen hinta.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

#65
http://pods.dasnr.okstate.edu/docushare/dsweb/Get/Document-6015/BAE-1746pod.pdf R. Scott Frazier PhD, PE, CEM Assistant Professor
Pienkoneohje jenkkilässä

Alkoholilla ei ole mitään vaikutusta  tavallisiin muoveihin tai kumeihin verraten bensaan ja öljyyn, jotka vaativat itse sopivat laadut.

pekpel:
LainaaParas tapa hoitaa koko probleema kerralla historiaan voisi olla:
- vaihtaa polttoaineletkut, suodatin ja tankin tiivisteet alkoholia sietäväksi
- vaihtaa kalvokaasutin luistilliseen
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

#66
No jotain tossa bensassa on jos ei edes tankinkorkin tiiviste voi olla turpoilematta. Ehkä ne salaiset lisäaineet?

Itseasiassa on ollu tekemistä noitten bensa ja naftaletkujen kanssa jo vuosia. Millon syytetään otsonikerrosta ja uv säteilyä tai jotain muuta saastetta. Siis UV säteilyä jossain konepellin alla? Taitaa vaan olla paskaa halpaa letkua kiinasta.
Bilteman bensaletku ei sitten kestä vuottakaan murtumatta vaikka ei välttämättä ole edes huonointa.
Että tollasta laatua tolleen yleisesti varaosaliikkeissä letkujen osalta.

Coastside

Otetaan vaikkapa vanha auto jonka hapertuneet kumit on hydroskooppinen moska tilkinnyt ajamittaan ja kun polttoaine vaihtuu lähtee moska liikkeelle ja vuoto alkaa.

Tuohon miksi frozen tankin tiiviste preikkas, en osaa sanoa mitään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

No kaikki bensaa kestävätkin kumit turpoaa jonkin verran bensassa ja se pitää otta huomioon suunnittelussa. Mutta jos muualla (melko varmaan) toimii tankin korkki niin vois miettiä miks ei suomessa.

Plom

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 03.07.10 - klo:19:26
Eikös tuo ollut 98E ainakin jossain vaiheessa, eli sisälsi jonkin prosentin tai pari etanolia? Ei ole tullut katseltua noita bensa-asemien kylttejä, että vieläkö siellä lukee 98E vai pelkkä 98.

Kaikki suomessa myytävät bensiinit sisältävät jo etanolia 5 %.

Samppa

#70
Lainaus käyttäjältä: Walle - 03.07.10 - klo:21:42
Millon syytetään otsonikerrosta ja uv säteilyä tai jotain muuta saastetta. Siis UV säteilyä jossain konepellin alla?
Siis tämähän oli se, mitä huollossa ilmoittivat syyksi kun mönkkärin kumiosien laadusta aikoinan valitin (nämähän ovat kanssa "konepellin" alla). Sanoivat, ettei hapertumista tapahdu niissä, jotka ovat kontissa säilytyksessä, mutta ulkonaolevilla siis tapahtuu. Bensan lisäaineistuksista en tiedä, mutta arvioisin, että kovat lämpötilanvaihtelut kyllä haurastuttavat kumia eikä syypää ole yksin bensa. Ja kun kyseessä ovat jo alunperin materiaaliltaan kehnot osat niin.

Myös vanhoissa skoottereissa (80-90-luku) muovikatteet alkavat lohkeilemaan ja halkeilemaan melko herkästikin, eli eivät käytännössä kestä vääntörasitusta niin hyvin kuin uutena. Jostakin tämäkin johtuu. Kyse ei voi olla pelkästä tärinävaikutuksesta, jos kilometrejä on maksimissaan vaikkapa 6000. Näitä aurinko varmasti kuluttaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JaakkoFagerlund

Monet muovit, kumit ja uretaanit alkavat hajoamaan/kovettumaan UV-valon vaikutuksesta, ellei niihin ole ruiskuvalussa laitettu UV-estoainetta. Yksi hyvä keino on noen käyttäminen, jolloin tosin muovista tulee mustaa.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Aurinko on kova poika syömään hiilivetyketjuja poikki.. ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 03.07.10 - klo:19:38
http://www.e10bensiini.fi/
Tuolla on jotain ympäripyöreeä juttua
Lainaa9. Vaikuttaako E10-bensiini auton moottoritehoon?
E10-bensiini ei vähennä eikä lisää moottoritehoa, sillä oktaaniluvut pysyvät entisellään.
Oikea vastaus olisi että jos moottoria muuta, niin teho laskee, alkoholin alemman lämpöarvon vuoksi, jota ei kompensoida korkeammalla puristuksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Fude Jätkä

mitä tapahtuu jos laittaa bensa-asemalla 95 tilalle 98 joka on puhtaampaa kuin 95

minulla on ittellä fude sanremo 05. vm