Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

(1/144) > >>

Partanen:
Otan oikeiden kommentoida tätä aloitusviestiä uudelleen. Lähes kaikista moottoreista tulee uutena metallihilua, siksi juuri ne öljyt onkin hyvä vaihtaa ajoissa. Kirjoitti nimim. Partanen

Anteeksi että tulen tähän ensimmäiseen viestiin lisäämään varoituksen:

Älkää koskaan ajako kiinalaisen alkuperäisillä öljyillä metriäkään. Omalle kohdalle sattui jo toinen moottori jonka öljyistä löytyy metallihilettä. Osa magneettista ja osa ei. Osien pesu suoritetaan yleensä muulla aineella kuin moottoriöljyllä normaalikäytössä.

*******************************************************
Öljynvaihto ohje:
Moottorista (139 ...) löytyy tasan kaksi 17 mm avaimeen sopivaa tulppaa ja ne on öljyille. Vasemmalle sivulle suunnatusta saa öljyt siistimmin kuin siitä alas-suunnatusta jossa on lisäksi jousi ja sihti putoamassa öljyastiaan.

Tee näin:
Aseta skode sivujalalle. aseta astia vasemman tulpan alle ja avaa se. Anna valua useita minuutteja kunnes alkaa tiputtamaan. Sulje tulppa ja tiukkaa se samalla. Nosta skode keskituelle ja aseta sanomalehti tulpan alle ja avaa tulppa. Sieltä tulee em. osat mukana ja hieman öljyä. Jos sihdissä ei ole muruja niin tulppa takaisin ja hellänvarma kiristys. Puhdista täyttötulppa päältä erittäin hyvin ja avaa se. Sopivasti muokatulla ratilla siitä saa öljyä sisään. Öljyn sopiva määrä on mittatikun asteikon vara, kiertämättä sitä kiinni, skoke pystyasennossa.
- Coastside

*****************************************************

Partanen:
Olen pari kertaa törmännyt tilanteeseen, jossa kauppiaalla ei ole ollut myydä oikean viskositeetin öljyä. On sitten yrittänyt tosissaan vakuutella, että juuri tämä hänen myymänsä öljy on todella hyvää. Mielestäni se on aivan sama, että kuinka hyvää se öljy on, jos se on vääränlaista. Tympii, kun myyjä yrittää uskotella tietävänsä moottoriin sopivan öljyn paremmin, kuin moottorin valmistaja itse! Saattaa vielä jollekin hyväuskoiselle myydäkin vääränlaista öljyä.

Eli ensimmäiseksihän pitää valita oikea viskositeetti, joka ainakin oman moponi käyttöohjekirjan mukaan on 15w-40, jolla saa valmistajan mukaan ajaa viidestä pakkasasteesta ylöspäin. Sen jälkeen vasta voidaan katsella laatuluokituksia, jotka ovat niitä pienempiä "API"-merkintöjä. Ihan jokaisesta puljusta tuota 15w alkavaa öljyä ei löydy, mutta jostain sentään vielä löytyy. Kyse ei ole rahastakaan tässä tilanteessa, sillä itse löysin ko. öljyä ulosheittohintaan.

Suurin osa mopoilijoista käyttää kiinalaisissa varmaankin 10w-40 viskositeettista öljyä, kun sitä on helppo saada? Senkin moottorin valmistaja hyväksyy, mutta rajoittaa käyttölämpötilaa yläpäästä +33 asteeseen. Ei sinällään ongelma, kun harvoin tuon lämpötilan yli mennään, mutta kertoohan se sen, että öljy on ohutta kuumana. Pariin kiinalaiseen on nyt säädetty ensin venttiilit 0.1mm arvoon ja sen jälkeen laitettu 10w-40 öljyt koneeseen. Sillä seurauksella, että venttiilit naputtaa kuumalla koneella. Itselläni on nyt tosiaan 15w-40 öljyt, eikä venttiilit juurikaan naputa.

Sillä tämän otin esille, kun jossain joku kehui laittaneensa mopoonsa 5w-40 öljyä, kun se on niin hyvää. Onhan se hyvää, mutta vääränlaista mopoon. Eli olkaapa tarkkoja viskositeetin suhteen öljyjä ostellessa, ja vasta sitten pohditte laatuluokituksia.

Kappas Vaan:
Tuo on aivan totta. Manuaalissa on vielä maininta hyvälaatuisen täyssynteettisen öljyn käyttämisen suositus. Öljyä menee koneeseen kuitenkin niin vähän ( olikohan 0.8 l) , että on turha säästää öljyn hinnan kustannuksella.

Partanen:
Mun Baotianin ohjekirjassa ei puhuttu synteettisyydestä mitään. Laatuluokitus vaatimuskin oli (vain) SF, eli melko kaukana synteettisyydestä.

Perävaihteistoon suositellaan "laadukasta öljyä". Viskositeetiltaan 85w-90, suomennetussa ohjekirjassa. Valmistajan ohjekirjassa viskositeettivaatimus on 40 (!).

Kappas Vaan:
Tämä synteettisen öljyn suositus saattoi olla suomennetussa käyttöohjemonisteessa , jostain se on mieleeni jäänyt. Myyjät kai tekevät omat suomennoksensa ja siksi on eroja sisällössä, luulisin.

Partanen:
Joo tuo suomennettu ohjekirja on joiltakin osin hiukan sovellettu, mutta aika järkevän tuntuisesti. 15w-40 öljyä voi olla vaikea saada synteettisenä ns. bensakoneöljynä, mutta 15w-50 öljyä löytyy moottoripyöräkäyttöön synteettisenä, joskin siinä prätkäöljyssä on lisä-aineistus märkäkytkintä varten. Skootterissahan tuommoista lisä-aineistusta ja sen tuomaa hintalisää ei tarvita. Diesel-öljytkään eivät välttämättä olisi kiinanmopoon hullu idea. Löytyy paremmin tuota sopivaa viskositeettia. Diesel-öljyissähän on myös laatuluokitukset bensakäyttöön, ja varmasti ylittävät tuon luokituksen SF. Eli ovat ns. hyviä öljyjä ja vielä oikealla viskositeetilla.

Perustellakseni lisää, muistutan, että mopo on ilmajäähdytteinen, tehty lämpimiin olosuhteisiin, joten moottorinvälyksetkin on tehty sen mukaan. Jos mopoon laittaa "liian hyvää" öljyä, niin se öljykerros ei aina välttämättä riitä, taikka vähintään öljynkulutus on kovaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta