Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

(1/74) > >>

eskomörkö:
Avataanpa tällainen aihe koska ei löytynyt vastaavaa.

Ittellä laitteena on Baotian Speedy BT49QT-9.

Kun mopsin starttinappulaa painetaan, niin kuuluu jotain epämääräistä
yninää/surinaa mutta kone ei pyöri. Vapauttamalla starttinappulan ja lyhyesti(1-2sek)
starttinappulaa pari kolme kertaa painamalla lähtee konekin viimein pyörimään ja
laite käynnistyy.

Tämä ongelma on ollut laitteessa melkein alusta alkaen mutten ole jaksanut
asialle mitään tehdä koska sen on aina yllä kuvatulla metodilla käyntiin saanut.
Nyt kun napsahti varin hihna poikki, niin voisi samalla tilailla osaa tähänkin ongelmaan.

Jossain autossa ollut vastaavaa ongelmaa ja vika on silloin majaillut muistaakseni
solenoidissa. Eli kyseistä rekkulaa hakkaamalla koneen on saanut pyörimään.

Tähänkin löytyy starttirele:
http://www.mc-scatter.com/catalog/product_info.php?cPath=23_50_813_1352&products_id=13089

Sitten löytyy vielä jokin startin pendix, jonka tehtävä on kait välittää
voima starttimoottorilta itse moottorille:
http://www.mc-scatter.com/catalog/product_thumb.php?img=images/50QT-7-50037.JPG&w=100&h=75

Rele maksaa 15E, pendix 30E ja startti 70E. Kaikkia ei viitti huvikseen tilata.  

Arvauksia tai kokemuksia, onko vika startin releessä, pendixissä vai ehkä jopa
itse starttimoottorissa tai ehkä jopa jopa jossain muualla?
Kokemuksia ei kuitenkaan taida olla koska aiheesta ei löytynyt tietoa.

A_sentaja:
No rele ainakin on kunnossa, koska surisee... :) Itsellänikin on kokemuksia autopuolelta joskus hamassa menneisyydessä, kun startti temppuili, niin muutama mojova kopautus kylkeen sai sen toimimaan taas hetken. Toimimattomuus johtui siitä, että startin sisälle kertyi ajan myötä hiilipölyä sun muuta moskaa ja se esti tehokkaasti toiminnan. Itsekkään en valitettavasti ole tutkinut kauheasti mopon starttimoottoria, jos sen ollut hajalla olen vain uusinut sen ja jatkanut ajoa.. tälläisessä tapauksessa olisi hyvä jos kaverilla on samanlainen peli, niin pääsisi kokeilemaan osia keskenään, jolloin vikakin selviää..

Partanen:
No mullahan on ihan samanlainen mopo, mutta tuommoista ongelmaa ei ole vielä ollut. Ei ole ollut myöskään kaverin mopossa, joka myös on samanlainen.

Pendix on täysin automaattinen, toimiessaan, ja sen pitäisi heittää ratas vauhtipyörälle, kun startti pyörähtää. Jos ei pyörähdä tarpeeksi nopeasti heti alkuun, niin ratas ei ehkä pääse kampiakselin hammaskehälle. Samoin jos pendix on likainen, niin se takkuaa. Hommaa hämärtää se, että jos ongelmia on ollut aivan uudesta asti. Jos taas ongelma on tullut vaikka ensimmäisen variaattorinkopan irroittamisen jälkeen, niin asia olisi helpompi ymmärtää. Startti kun on laakeroitu varikoppaan, niin jos koppa on huonosti paikallaan, niin laakerikin saattaa olla huonossa kulmassa ja hidastaa startin pyörimistä.

Kun ottaa huomioon miten helppoa startti ja pendix on irrottaa, niin itse ainakin tutkisin tapausta ennen erilaisten osien tilaamista.

Erään toisen kaverin 150 kuutioisesta kiinanskootterista hävisi monet sähköjen kummallisuudet sen jälkeen, kun oli asentanut erillisen maadoituspiuhan moottorin ja rungon väliin. Kiinalainen ei ollut sitä piuhaa jaksanut laittaa, vaikka mopomallissa semmoisia on. Kummasti alkoi lataamaan ja käynnistymään paremmin, kun kone sai kunnon maadoituksen.

sale111:
minulle valtuutetussa huollossa vastattiin kun samalla lailla oireili. että likainen ja kuivaksi päässyt. puhdistin ja hiukan ruutasin vaseliini spraytä alkoi pelaamaan

kekra:
Mulla on kans ollu kyseinen "ongelma" ihan uudesta lähtien. Hampaat lyö todella harvoin heti ensiyrittämällä kampiakseliin.  En ole vain jaksanut vaivautua selvittelemään vian alkulähdettä. Kun yleensä toisella tai kolmannella kerralla on onnistanut. Pitänee tehdä edellä mainittu operaatio. Sitten kun jaksaa  8).

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta