Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Titan

Aloittaja Mtt.h, 16.02.08 - klo:13:22

« edellinen - seuraava »

Samppa

Hienoa! Ei muuta kui kovaa ajoa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

titan

#31
Nyt voi tulla tyhmä kysymys mutta kysympä kumminkin...lopulta se titan rockyni tuli
ke.30.4 hyvin telineeseen pultattuna..no irroittelin sen ja rupesin tutustuun siihen..
manuaalin luettuani..muuten kaikki ok..MUTTA se herätti kummastusta kun ei suomen kielisessä oppaassa mainittu sanallakaan eikä ollut edes kuvassa sitä että
oikeassa ohjaussarvessa oli alimpana sähköstartti sitten valokatkaisin ja SITTEN katkaisia jossa samat sympolit kun virtalukossa eli virta päällä/pois...aluksi yritin käynnistellä niinkun suomen ohjekirja kertoi virrat avaimella päälle jarrukahvasta paino ja sivujalalta pois sähköstartista paino mutta ei tapahtunut mitään..no viimein tuskastuneena laiton sen oikealla ylimpänä olevan kytkimen auki ja kas kummaa heti hörähti käymään..skode sammuu sekä virta avaimesta että siitä napista..MUTTA KUMMASTA SE KANNATTAA SAMMUTTAA??? NAPISTA VAI AVAIMESTA..englanninkielisessä manuaalissa oli pitkät jutut sen napin käytöstä startatessa..mutta miksi kaksi virran katkaisua?en ymmärrä..en koittanut vielä jalka starttia pitääkö silloin nappi olla on asennossa..
mutta ainakin sähköstartilla pitää olla virta avain on+nappi on muuten ei tapahdu mitään...sori tuli vähän pitkä..mutta vastatkaa muuten ois suunnilleen ok..ja oon jo vähän ajellutkin sillä..mutta tuo nappi homma ihmetyttää miksi se on avaimen lisäksi??:o :o eli molemmat virta avain ja se nappi on asentoon muuten ei startaa PITÄÄKÖ SE NÄIN TOIMIA OIKEESTI..

Coastside

Virtalukolla hallitaan sähkön kytkentää ja ohjauslukkoa. Jos siinä on erillinen sammutusnappi, se on hätävarana jos skode on karkaamassa hallinnasta. Normaalitilanteessa on sama mistä sammuttaa, kunhan ei unohda virtaa päälle, kun jättää sen parkkiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kenzy

Jep, meikäläisen Baotianissa toimi tuo koko viime kesän siten, että mopo sammui vain tuosta katkaisijasta, virtalukosta sai ottaa avaimen pois ja kone kävi edelleen :)  Nautin tuosta varsin paljon, kun ei tarvinut skootteria sammuttaa, jos halusi penkin auki jne, mutta nyt tuo on korjaantunut itsekseen, ja sammuu sekä virtalukosta että napista. Harmillista :) Mutta tosiaan, skootterissa on yleensä kaksi "käynnistyksenestoa", toinen on sivujalassa, eli jos sivujalka on alhaalla, ei skootteri lähde käyntiin, ja toinen on tuo nappula. Jotta saat skoden käyntiin, on nappula oltava on-asennossa ja sivujalka ylhäällä :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Partanen

Vääntävät kättä noilla prätkäfoorumeilla samasta aiheesta säännöllisesti. Toiset ovat ehdottomasti sitä mieltä, että siitä hätäkytkimestä, tai toiselta nimeltään tappokatkaisijasta ei pidä normaalioloissa ikinä sammuttaa moottoria. Sanovat, että jotain menee rikki, en nyt muista mitä. Toiset sammuttelevat milloin mistäkin.

Itse pysyttelisin jossain noiden välimailla. En tiedä miten tuo katkaisija on kytketty, mutta jos se vaikka maadoittaa sytytyksen ensiöpiirin, ja jos virta-avain vain katkaisee virran saannin ensiöpiiriltä, niin mielestäni jälkimmäinen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta. Lisäksi siinä on ihan käytännön syyt pitää tappokatkaisija aina ON-asennossa, niin ei tarvitse käynnistellessä sitäkään nappulaa napsutella. Se on varmaa, että avaimesta sammuttaessa ei hajoa mitään, mutta jos/kun tappokatkaisijan käytössä on pienikin riski, niin suosittelen pelkästään avaimen käyttöä.

Mikä sitten on tuon nappulan oikea hyödyllinen tarkoitus? Kuski tuskin ehtii nappulaa painamaan, jos tulee paha paikka. Sivullinen onnettomuuspaikalle saapuva ehkä osaa tuosta tappokatkaisijasta sammuttaa, vaikka olisi nain.. siis tyhmempikin.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Mönkkärissä ohjekirja pyytää sammuttamaan "katkaisijasta", sen jälkeen vasta virrat päältä. Noh.. Koskaan en ole näin toiminut, vaan aina sammuttanut avaimesta. Syy on yksinkertaisesti se, että jos sammutan katkaisijasta ja käännän vielä virrat pois päältä, en muista laittaa katkaisijaa takaisin on-asentoon lähtiessäni seuraavan kerran liikenteeseen vaan ihmettelen, miksei mönkkäri käynnisty...  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

titan

Kiitos paljon vastanneille ja kiitos että jaksoitte lukea sepustukseni..taidankin jatkossa tehdä niinkun tuo partanen mies ehdotti.. eli se tappokytkin aina on asennossa..ei tarvi kun virrat päälle avaimella ja sivujalka ylös ja starttaus napista/polkimesta ja menoksi..ja sammutus avaimella..

Coastside

Se on siksi siinä kahvan vieressä että voi otettaan irroittamatta ja rutinoiduttuaan ajattelematta katkaista sytytysvirrat. Koska skodessa ei ole ole kytkinkahvaa, se voi kaasun hirtettyä päälle karata käsistä ties minne.
Minulla on automatisoituneet jotkin hätätoiminnot niin että en ehdi tajuta tilannetta ennenkuin jo toimin. Jännää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Kannattaisiko tutkia mahdollisia vikoja, jos kaasun hirttämisen takia on tullut rutiiniksi painella tappokatkaisijaa?  ;)

Yleensähän tappokatkaisija on moottoripyörissä, joissa on kytkinkin. Mopoissa tappokatkaisijaa näkee ehkä harvemmin. Tappokatkaisija on myös punainen, jolloin sivullinen näkee sen helpommin. Katkaisijassa on myös yksinkertainen merkintä, jonka mukaan se yksinkertaisempikin, taikka paniikissa onnettomuuspaikalle osunut osaa sammuttaa kulkineen.

Toisaalta oikeita tappokatkaisijoita löytyy moottorikelkoista, mönkijöistä ja perämoottoreista. Niissä kuski kiinniteään katkaisijaan siten, että kun putoaa kyydistä, niin kone sammuu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Yksi hyötykäyttö tuolle katkaisijalle on: Sillä voi katkaista sytyksen pitkässä alamäessä, jotta voi rullasta vapaalla. Skoden kytkin kun ei irroita helposti sen käydessä. Sitten vain starttailee käyntiin kun mäki loppuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Omassa varttilitraisessa enskassani on tuo maaginen tappokatkaisin, ja olen sitä ehkä pari kertaa joutunut käyttämään. Molemmissa syynä ollut kaasun hirttäminen kiinni, muuten en näe että siitä olisi muuta hyötyä käytössä. Toki on myös tosiasia sen käytön suhteen, että katkaisija jää päälle ja myöhemmin käynistäessä joutuu manaamaan kaikki pirut sun muut, ennen kuin muistaa katkaisijan olemassaolon.. :) ja omaa kokemusta asian tiimoilta kyllä löytyy...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.05.08 - klo:18:58
Yksi hyötykäyttö tuolle katkaisijalle on: Sillä voi katkaista sytyksen pitkässä alamäessä, jotta voi rullasta vapaalla. Skoden kytkin kun ei irroita helposti sen käydessä. Sitten vain starttailee käyntiin kun mäki loppuu.

Oletko kokeillut käytännössä? Mun omien kokemusten perusteella keskipakokytkin vakioilla jousilla on kiinni niin kauan, kun kytkimessä kierroksia riittää. Yleensä kytkin irroittaa vasta juuri ennen pysähtymistä. Eli ei taida olla merkitystä sillä, että onko sytytysvirta kytkettynä, vai ei.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Kyllä se vain nopeammin irroittaa kun sammuttaa moottorin. Kokeilin asiaa virta-avaimella kun tuossa on vain se sivutukikatkaisin. Ei tullut mieleen kokeilla sitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Eli jos 50 vauhdissa sammuttaa moottorin, niin melkein heti kytkin irroittaa... (ei)  ;D
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Ei irroita, ainakaan 50 vauhdissa. sen voi kokeilla itse kun ajaa täyskaasulla ja nappaa virrat pois. Niin menee hetki ennen kuin kytkin vapauttaa vedon, tästä on ihan omakohtaista kokemusta olemassa. hyrrävoimat näes pitää vedon päällä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...