Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Kiinan 4T- Käynti- käynnistys- ja häiriöt, sekä materiaalivirheet (lue ohje!!!!)

(1/89) > >>

Kenzy:
Noniin, pannaas Baotianille tämmönen edustusketju nyt pystyyn, johon kerättäisiin tämän Kiinaihmeen yleisimpiä ja harvinaisempiakin käynti- käynnistys- ja toimintahäiriöitä, niiden aiheuttajia ja korjausohjeita, vaikka ihan kuvineen päivineen. Näitä kiinalaisia moni kuitenkin korjannee ja huoltanee itse, koska huollot maksavat pienen omaisuuden, ja mopot on lähes ilmaisia.

* Huono käynnistyvyys / käynnistysongelmat *

- Venttiilivälykset liian suuret/pienet
- Huono tulppa tai tulpan johdotus
- Rikastimen vajaatoiminta
- Ilmansuodatin tukossa (liian rikas seos)
- Sivuseisontatuen / ohjaustangon tappokatkaisija rikkinäinen
(- Akku kuolleentunut - sähköstartti ei jaksa pyörittää)

* Normaalia heikompi kiihtyvyys ja kulku *

- Liian raskaat variaattorin keskipakoisrullat (kehno kiihtyvyys ja vääntö mäessä), suositeltavat rullat 5-5.5gr.
- Liian rikas seos, ilmansuodatin tukossa (röpötys, väännönpuute)
- Etu/takajarru laahaa (jarrut kuumenevat paljon, kulku ja kiihtyvyys heikkoa)
- Variaattorin hihna kulunut (huippunopeus laskenut)
- Luistikalvon halkeamat / repeämät (Lähtee käyntiin, käy tyhjäkäyntiä, mutta ajo mahdotonta)

* Vaihteleva tyhjäkäynti *

- Seokset liian rikkaat / laihat
- Kiihdytyspumpun luisti hankaa ilmanputsarin putken klemmariin
- Kehno tulppa
- Venttiilivälykset pielessä
- Pakokaasujen takaisinkierrätysletku hapertunut risaksi (vaikuttaa seoksiin huomattavasti)

* Startin vajaatoiminta *

Kiinalaisissa on suuria vaihteluita startin laadussa, etenkin bendix-palikan laadussa. Vikaa ilmenee startatessa startin hyrinänä, jolloin bendixin rattaat eivät kohtaa starttikehän hampaita startatessa. Skootterin saa käyntiin "renkkaamalla" starttinappia, jolloin hampaat ottavat kiinni ja startti lähtee pyörittämään konetta.

- Satunnaiseen nikotteluun auttaa usein akun lataaminen sekä bendixin avaus, puhdistus ja rasvaus
- Mikäli vikaa ilmennyt jo uudesta saakka, on uuden bendixin vaihto lähes välttämätön

Päivitetty 21.4.2009

Lisätty äänestys 27.2.2011 jossa koostetaan prosenttijakaumaa kiinalaisten vikapaikoista. Luettelossa yleisimmät. Viestissä voi täsmentää asiaa.

Samppa:
Vanhemmassa Fudessa (Baotian) ainakin ongelmaa aiheutti bensaletkun litistyminen penkin väliin ilman koloamista. Lisäksi Kiinalainen sytytystulppa ja tulpanhattu aiheutti käyntihäiriöitä.

OH2KV:
Pojalle ostetussa käytetyssä Baotianissa oli ostohetkellä seuraavat viat:

-Imukaulan kumi murtunut= laiha seos.
-Sivuseisontatuen kytkin pätki sytytyksen poikki omia aikojaan.
-Sytytysjohdin tulpanhatun sisältä melkein poikki.
-Tulpanhattu huono, irtoili ajon aikana itsekseen.

Partanen:
Tuohon listaan voisi lisätä luistinkalvon halkeamat ja rikkoutumiset. Kalvo saattaa mennä puhki jo 1000kilometrin jälkeen. Rikkinäisellä kalvolla tyhjäkäynti toimii normaalisti. Paikallaan saattaa ottaa jopa kierroksiakin, mutta ajaa ei voi. Puutuu kaasua väännettäessä.

Itse ostin hiljattain uuden kalvon varalle. Suihkuttelin siihen kunnolla autoglymin kuminhoitoainetta, jos vaikka siten kestäisi pidempään.

Coastside:
Bensakorkki vuoti sadeveden sisään (joku Baotian). Samassa mopossa oli huollon löytämätön käynnistysongelma, jota jo kolmas sen omistaja kärsi. Kävi välillä tyhjäkäyntiä, muttei kestänyt kierroksia. Erittäin laiska kulkemaan. Kiertopalkinto jossa vasta kolmas omistaja sai kilometrejä mittariin yli 150.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta