Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sonik

Aloittaja kimmop, 05.06.10 - klo:16:03

« edellinen - seuraava »

kimmop

Tuli tytölle ostettu kiinanihme Sonik Freewind. Kilometrin kerkes ajamaan, sammutti eikä enää käyntiin. Vikana on ettei tule kipinää.
Mitäs arvon harrastajat veikkaatte syyksi oireisiin?
Starttaa hyvin ja bensa haisee mutta ei kipinää. Sivuseisonta tuen asennolla ei ole mitään väliä miten startti pyörittää. Ohjekirjassa mainitaan ettei keksintö käynnisty jos seisonta tuki on alhaalla. Pitäskö kyseisen asian estää myös starttaus vai pelkästään katkasta sytytys?

Coastside

#1
Jotkin starttaa iloisesti muttei anna kipinää jalka alhaalla.

Jiangsu Sinski Sonik Motor Technology Co., Ltd. on valmistaja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kimmop

Tulppa oli merkkiä NGK ja uuden samanlaisen laitoin, ei muutosta. Tulpanhatun vaihdoin, ei muutosta. Yleismittarilla tutkin niin kyllä sähkön pitäs tulla ainakin puolalle sen puolesta että piuhat on ehjät. Nyt olen vakaasti puolan vaihtamisen kannalla ja mahdollisesti cdi boxi.
Odotellaan maahantuojan eli Kone- Glansin vastausta kuinka he haluat takuun hoitaa.

Samppa

Eiköhän se ole se CDI tai puola. Ilmoitahan miten Kone-Glansin kanssa nykyään takuuasiat sujuvat. Oli ainakin ennen vähän ongelmallinen ja hitaan puoleinen. Katso vaikka tältä foorumilta käyttäen kyseisen firman nimeä hakuna. Kirjaa asia tuonne:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=189.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Plom

#4
venttiilit voisi kanssa säätää ,ei siitä ainakaan haittaa ole. Samalla kannattaa tarkistaa jarrukahvan käynnistyskatkaisin että toimii.

elegance50

Kyllä minun veikkaus on ja tuo CDI.
Mitään en ymmärrä näiden kiinanmopojen cdi:n sisällöstä kun elektroniikka tuntemus jää minulta näihin perus auto-, prätkä- ja atv sähköjen kunnossapitoon sekä komponenttien vaihteluun työni puolesta mutta on se kumma kun joskus teinipoikana Honda monkey oli useasti roplaamisen kohteena joko oma tai kaverin niin siihen aikaan ei ollut mennyt yhtään ainoata cdi boxia tai puolaa. Tulppiakin harvoin ja moottori on kuitenkin 1-syl. 4-tahti melko sama toimintakin joskin toisessa on vaihteisto ja toisessa variaattori.

Olen monesti asiaa pohtinut työni takia jotta kuinkahan kävisi jospa tuon monkeyn (huom. aidon Hondan) cdi:n osaisi kytkeskellä kiinan mopoon?
Siinä säästyisi varmasti monet harmit ja hermot oikeasti!!!
Toki pitäisi tietää syttykäyrät yms. mutta loppuisikohan tuo skodejen kirous polttaa cdi, puola tai tulppa siihen josko cdi olisi laadukkaampi...? Tähän saa laittaa myös mielipiteitä ja kommentteja ja jos homma edistyy niin oma thready tulee se on varma :)

Valitan "Sonik" että tämä vastaus rönsyilee eikä anna selvää vikaa ilmi kuten ei näkemättä ja tutkimatta tietty mikään muukaan mutta poissuljettuina ilmisevät viat menen Sampan jalanjälkiä.

Joku hiluvirta experttihän tähän monkeyn cdi-->kiinanmopoon voisi tietää aika suoran kaavion. Huom. itse en ole edes vertaillut ko. cdi boxeja vierekkäin saati kytkentäkaavioita vielä tähän mennessä mutta taidan perehtyä aiheeseen tarkemmin josko joku elektroniikan ymmärtäjä tähän vähän ensin kommentoi... 
prööööö töt töt boo klonks mitä ny justha mä sen korjasin...--> työntämään...jokainen laite vaatii joskus...herrrrrrmoja..!!! -Anssi Asentaja-

tommi

En kyllä millään jaksa uskoa että olisi cdi-boksi tai puola hajonnut uudesta moposta ja kilometrin ajon jälkeen. Siis tyttö ajoi kilometrin, pelasi ihan hyvin, sammutti mopon ja ei enää lähtenyt käyntiin? Ennemminkin viittäisi johonkin kosketushäiriöön. Joko siinä tappokatkaisimessa tai jossain muualla.

Kipinähän näissä saattaa olla hyvinkin heikko, ei välttämättä edes näy päivänvalossa, kannattaa varmistaa jossain pimeämmässä. Tai jos on kanttia niin otat ihan tulpasta kiinni startatessa..

Yleensä jos cdi tai puola vioittuvat niin tulppaan tulee kuitenkin kipinää. Mullakin hajosi puola, 20 000km jälkeen niin tulppa löi iloista kipinää muttei kuitenkaan lähtenyt käyntiin. CDI-boksikin harvoin pimenee kertalaakista. Mulla itselläni ei ole hajonnut kertaakaan.

Samppa

Tietysti ne kosketushäiriöt tulee ensin tarkastaa, kuten tommi kirjoitti. Jokseenkin (kun asiaa tarkemmin pohtii) kuulostaisi melko epätodennäköiseltä, että mopo ensin toimii normaalisti, mutta itse sammuttamisen ja virran uudelleen kytkemisen jälkeen CDI-olisi posahtanut. Kaikkihan on aina kuitenkin mahdollista ja tuskin niihin kilometreihin nyt niin abosuuttisesti kannattaa näiden kiinalaisten sähköosien suhteen tuijottaa.

Yleensä muuten  puola hajoaa kerrasta (ei sekään aina) ja CDI-"oireilee" (toimii / ei toimi). Puolien hajoamiset taitavat kuitenkin olla CDI-boksien hajoamisia harvinaisempia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kimmop

CDI- poksi sitten viimein paljastu vialliseksi. Eivät vain osanneet kerralla lähettää oikeaa.
Toiseen asiaan KONE- GLANS ja asiakaspalvelu tai oikeamminen sen totaalinen puuttuminen. Kuukausi meni että mopo oli kunnossa. IKINÄ en sieltä mitään osta enkä kellekkään liikettä suosittele.

Walle

Onko se Glanssin huoltopisteiden luettelo pienentynyt. Kyllähän noi ilmeisesti haluis korjailla itse tai lähetellä osia. No kuka ei haluis. On netistä ainakin hävinnyt se luettelo, että vois kysyä sitä ennen ostoa. Vaikka varmuudeksi kysellä lähimmästä paikasta miten se homma menee. Aika yleistä kikkailua noi huollot muillakin. Selittelyksi menee liian usein noi takuuhommat ja kesä siinä samassa.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: kimmop - 14.08.10 - klo:11:36
KONE- GLANS ja asiakaspalvelu tai oikeamminen sen totaalinen puuttuminen. Kuukausi meni että mopo oli kunnossa. IKINÄ en sieltä mitään osta enkä kellekkään liikettä suosittele.
Kirjaahan asia myös tuonne:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=189.0

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

No mikäpä se vika oli, itse olisin veikannut cdi boxia.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

JaakkoFagerlund

Eki, boksihan se oli kuten kerrottiin tuossa hieman ylempänä ;)

Noista kannattaa se tulpan kärkiväli säätää oikeaksi, eli 0.6 - 0.8 mm välillä olevaksi, muuten tykkää puola kyttyrää jos ei kipinä iskekään siellä missä pitäisi.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

pekpel

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 20.09.10 - klo:06:15puola kyttyrää jos ei kipinä iskekään siellä missä pitäisi.
Oliskohan niin että puola ottaa herneen nokkaan jos se kipinän jännite on väärä.
Pieni kärkiväli pienempi sytytysjännite, iso kärkiväli isompi sytytysjännite, sama jos on risa/likainen tulppa niin jännite kasvaa vastuksen kasvaessa... Voiskohan olla noin?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 20.09.10 - klo:19:26
Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 20.09.10 - klo:06:15puola kyttyrää jos ei kipinä iskekään siellä missä pitäisi.
Oliskohan niin että puola ottaa herneen nokkaan jos se kipinän jännite on väärä.
Pieni kärkiväli pienempi sytytysjännite, iso kärkiväli isompi sytytysjännite, sama jos on risa/likainen tulppa niin jännite kasvaa vastuksen kasvaessa... Voiskohan olla noin?
Liian suuri kärkiväli aiheuttaa sen, että kipinä ei iskekään tulpassa, vaan puolan sisällä eristeiden läpi. Ts. puola polttaa itsensä, kun energia ei mene sinne minne pitäisi.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä