Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Venttiilien säätö (139QMB/A moottori)

(1/55) > >>

skootteri:
Heppaheijaa!

300 km täynnä ja soitto huoltoon, eka vapaa huoltoaika elokuun puolivälissä ja huollon hinta 70-100 ekee eikä olettamani 50 ekee  ???

No eipä mitään, manuska kouraan http://www.jm-racing.fi/index.php ja jakoavain esille.  Pelkkää säästöä  :D

Mulle ei oikein auennut mihin asentoon tuo kampiakseli pitää pyöräyttää kun venttiilin välys mitataan (kohta 3, valve adjustment). Ylempänä olevassa venttilissä välys näytti olevan ihan ok eli 0,05 mm liuska mahtui juuri, alempaan ei ihan. Kuinka tarkkaa tuo säätö käytännössä on ja kumpi noista venttiileistä on imu- ja kumpi pakoventtiili?

Muuten huolto on sekä helppoa että hauskaa ;D

Partanen:
Hyvä kun otit puheeksi. Venttiilivälys pitää olla 0.1mm, ei 0.05mm, kuten kaikissa korjausoppaissa sanotaan. Imulle paras olisi kuulema 0.08, mutta rakotulkit, joista tuo koko löytyy, maksaa paljon. Säädä tiukka 0.1 imuun, niin hyvä tulee. Tämä tieto 0.1mm välyksestä on peräisin valtuutetusta mopohuollosta. Myös ulkomaisilla foorumeilla on vääntöä asiasta, ja kuulema tämän moottorin esikuvassa Hondassakin käytetään 0.1mm välystä. Se on joku kiinalaisten juttu tuo 0.05, en ymmärrä miksi. Kuulostaakin tosi pieneltä. 0.1mm välyksellä venttiilit vähän tikittää, mutta oikeanlainen öljy, eli 15w-jotakin auttaa asiaan.

Kampiakselin asennolla ei ole väliä, mutta nokka-akselin ratas pitää olla oikeassa asennossa. Eli iso reikä koneesta poispäin ja ne kaksi pienempää tiivistetason kohdalla.

Kuva selvittää enemmän:

http://chinesescoots.forumwise.com/chinesescoots-thread92.html

sale111:
noista venntiilien säädöistä sen verran ,että onko tarkeää aukaista paikat ja tarkistaa välykset jos venttiilit ei naputa yhtään...

Samppa:
Mielestäni ainakin niillä kilometrilukemilla, kun valmistaja on huoltokirjassaan / käyttöohjeessa välykset pyytänyt tarkistamaan. On kuitenkin sen verran pieni homma. Ei niihin muuten tarvitse kajota, jollei naputa, tai ole muita ongelmia...

Partanen:
Semmoinen pieni helinä sieltä venttiileistä pitäisi kuulua -öljystä riippuen. 10w-40 öljyillä se ääni on jo melkein "julma". Vaikea selittää, se pitäisi jokaisen itse kuulla juuri venttiilin säädön jälkeen. Jos on aivan hiljaista, niin pahimmassa tapauksessa venttiili kantaa, ja koska se ei siten pääse luovuttamaan lämpöään sylinterinkanteen, niin se venttiili palaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta