Merkkikohtainen moposkootterikeskustelu > Muut merkit ja Kiinalaiset merkit

Kiinalaisten variaattorin säätöä

(1/337) > >>

Partanen:

--- Lainaus käyttäjältä: Isä Camillo - 30.06.07 - klo:09:49 ---Vaihdoin pari päivää sitten Malossin 5,1 grammaiset vakiorullien tilalle ja voi veljet ja siskot että värkin kiihtyvyys piristyi. En ymmärrä miksei näihin asenneta jo kokoonpanovaiheessa 5,1-5,5 grammaisia. Se kun olisi kaiketi kaikkien edun mukaista ettei skootteri jää mönkimään valoissa ja ylämäissä.
En ole vielä lähteny ronkkimaan vastinjousta, kun välitykset näyttäis toimivan kivasti pelkillä keveämmillä rullillakin.

--- Lainaus päättyy ---

Kiihtyykö muuten ihan oikeasti, vai tuntuuko vain, kun koneesta lähtee enemmän ääntä? Eipä silti, kyllä mustakin alkuun tuntui keveillä rullilla, että mopo lähtee lentoon. Nyttemmin siihenkin kai on vain tottunut.

Ilmeisesti noihin mopoihin on laitettu erilaisia variaattorin painoja vuosimallista riippuen. Kun huhut kertoo, että olisi jossain ollut 9 grammaisiakin. Ja mun -07 mallissa oli vakiona n.6.33 grammaiset. (ei muuten ole ihan joka keittiössä vaakaa, jolla saisi tarkasti mitattua noin keveitä tavaroita) Arvelisin, että nuo alkuperäiset rullat on kompromissi polttoaineen kulutusta ajatellen. Jos kone kiertää enemmän, niin se tarvitsee polttoainetta enemmän -ainakin teoriassa. Vaikka olen nähnyt kuvan, jossa kiinalainen useampi henkinen perhe matkustaa yhdellä skootterilla, niin pääsääntöisesti kiinalainen mopokuski varmaankin painaa vähemmän kuin suomalainen, joten painavammilla rullillakin ehtii.

Toi jousen vaihto on vähän haasteellisempi. Siihen tarvitaan 58mm avain. Lisäksi tuo kuuluisa Malossin violetti jousi on löysempi kuin Baotianin alkuperäinen. Eli olisi hyvä, jos olisi vanha mukana mallina, kun hankkii uutta jousta.

Korjaus: jousen vaihtoon tarvittava avaimen koko oli 38mm, ei 58mm. Muttereita ilmeisesti on ainakin kahta eri kokoa moposta riippuen.

Zoner-äijä:
Itse vaihdoin Zoneriin 5.1grammaiset rullat, vakioiden painosta ei mitään tietoa, en huomannut mitään ihmeellistä eroa kiihtyvyydessä, lähdöissä kone vain tuntuu ensin karjuvan kovemmilla kierroksilla.

Kappas Vaan:
Mitäs muita merkittäviä mittoja noilla rullilla on kuin paino? Onko eri halkaisijalla olevia ja miten se taas vaikuttaa?

Partanen:
Tässä yleisesti kiinalaisissa mopoissa käytetyssä 139QMB (10"renkaat) ja 139QMA (12"renkaat) 4-tahti moottoreissa on rullan koko 16x13mm. Eli sama kuin joissain Hondissa ja kai Kymcoissa. (?) Olen itsekin miettinyt joskus, että mitäs jos asentaa vaikkapa 16 (rullan leveys) x 14 (rullan paksuus) rullat. Silloinhan periaatteessa variaattori aukeaisi enemmän? Rullan leveyttä on huono mennä muuttamaan, sillä sitten se ei mahdu paikalleen. Mene ja tiedä, ehkä joku muu saa kokeilla ensin.

Mulle tulossa KOSO-variaattori Hollannista, jossain vaiheessa. Kaasutin tuli jenkkilästä nopeammin, kuin variaattori Hollannista..  :P

Samppa:
Leveyden muutos ei onnistu. Rullat eivät mahdu liikkumaan. Kapeilla rullilla ei ole puolestaan mitään eroa "oikean leveisiin", mikäli paino on rullissa sama. Toki liian kapeat eivät rullaa kovinkaan hyvin, koska eivät pysy välttämättä täysin linjassa. Jos alle laittaa paksummat rullat, ei tästäkään ole käsittääkseni hyötyä vakivariaattorissa, koska rakenne ei salli ainakaan itse käyttämissäni vehkeissä tuota laajempaa aukeamista. Paino on se jota muutellaan.  ;D

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta