Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Nuo polkimet tuppaa olemaan yleensä hinnan kiroissa... :( Mittaa akselin halkaisija, se määrää minkä kokoisen siihen voi tyrkätä, boorit kyllä yleensä sattuu kohilleen. Käytettynäkin tuota vio metsästää, Alumiinipolkimet on siitä huonoja, että löysälle jätettynä korkkaa boorit, teräs olisi kestävämpi, mutta tässä tapauksessa varmaan ajateltu akselin käyttöikää enemmän..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Jep. Siitä akselistakin lähtee kyllä boorit, mikäli se kiksi pääsee heilumaan. Eli aina kunnolinen kiristys.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Petteri L

Viisaus on lisääntynyt.

Moposportista on loppu CPI Oliver Cityn polkimet (harmaa, hinta 39 e), mutta löytyi CPI Aragonin poljin (musta, 28 e).

Noiden ero on väri ja hinta (?!).

Yhden hukkareissun ja väärän polkimen oton ensin kokeiluun tämä tieto vaati.

A_sentaja

Varaosakauppa se on joka kannattaa, varsinkin "merkkiosa"......
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jvaisanen

Tietoa CPI Oliverin suuttimen/suuttimien tehdasasetuskierroksista kaivataan eli paljonko tyhjäkäynti- ja ilmaruuvit on auki normaalisti?
Ei vielä täysin hyytynyt Baotian omistaja...tai alkaa olla...ei se ollukkaan öljyn vähyyttä vaan nokkaketjun kiristin simahti ja ketju pois päältä...shit.

Petteri L

#20
Terve!

Ottaa hitusen päähän, että pojan CPI Oliver -06:n (johon olen ostanut polkimia vissiin 3 huhtikuun alun jälkeen) alkaa nyt olemaan rihlat menneet käynnistysakselista.

Mopo ei nyt ole lähtenyt pariin päivään käyntiin - nyt on uusi tulapanhattu ja tulppa, ja kipinä niiden myötä sininen (ei enää oranssi) ja bensaakin tuntuisi kaasariin tulevan (ja kaasari on avattu ja katseltu putkiin ja puhalleltu jne.), mutta kokemuksemme on osoittanut, että ei tuo värkki oikein parin päivän tauon jälkeen sähköstartilla lähde.

Muutoinkin hätäkäynnistykseen olisi aika tärkeä tuo jonkinmoinen poljin.

Starttiakseli maksaa Mopo-sportissa n. 50 e ja (surkea alumiininen) poljin 30 e - ei huvittaisi moista summaa investoida tuohon 10 000 km ajettuun Taiwaninihmeeseen...

Josta kysymykseen: onko millään valmistajalla poljinta, jossa olisi kantikas kiinnitys rihlojen sijasta? Voisi ajella tuon melton akselin kantikkaaksi...?

Voi olla vaikea moista löytää - kaveri oli vähän sitä mieltä, että ongelma on huonolaatuinen akseli - rihlat ne on harrikoidenkin akseleissa, ja isommat puristukset vastassa...

Ideoita miten voisi fixata?

Tai miten muuten saisi varimopon käynnistettyä - ei oikein taida mäkilähtö onnistua?

Petteri L

Pari päivää sitten ei ollut enää illalla käynnistynyt.

Irroteltiin sitten kaasari ja koitettiin puhdistella - samalla vaihdettiin suutin 54:sta 66:ksi ja vapaavirtausputsari (poika oli moisia haikaillut...). NO, aina on vähän virhe koittaa oikoa niin, ettei ensin korjaa todistetusti alkuperäistä vikaa...

ei sitten edelleenkään lähtenyt. Kipinä oli mielestäni oranssiin vivahtava, joten lähdin tulppa- ja hattuostoksille.

Ne on vaihdettu, ja kipinä sinertävä.

Alipaineletkusta imaistiin bensaa kaasariin.

Ei käynnisty - sahaa kyllä ponnekkaasti ilman mitään lupausta.

Vaikuttaako asiaan, että vaihdettiin tuo putsari ja suutin (ja sitä myöten soosit tod. näk. täysin metsässä)? Ei sinänsä luulisi, että pitäisihän sen käynnistyä jos bensaa ja kipinää saa, eri asia on kai että jos sitten heti kohta sammuu kun on soosit pielessä?

Luulisi edes hyrähtävän?

Vai onko esim. ryypyn toiminnalla tai toimimattomuudella noin iso vaikutus?

Ideoita?

Coastside

Kaava on ja pysyy:
Tulpan väri kahvinruskea tai hieman vaaleampi
Kipinää on ja oikeaan aikaan magneeton merkiin nähden
Bensaa tulee muttei kastele tulppaa
Puristuksia on niin että puristuksen tuntee
Ilmavuotoja ei ole. Esimerkiksi kammio halki tai tiivisteet rikki tai kaasari irti
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Petteri L - 14.08.09 - klo:15:43

Vaikuttaako asiaan, että vaihdettiin tuo putsari ja suutin

Tuskin vaikutti mitään koska mopo ei lähtenyt käyntiin ennen sitäkään. Pitäisi löytää se todellinen syy miksi se on niin huono lähtemään käyntiin. Mulla oireili mopo joskus niin ettei se lähtenyt käyntiin kuin polkaisemalla ja syyksi paljastui viallinen puola. Heti kun laitoin uuden puolan niin hörähti startillakin käyntiin. Kannattaa kokeilla.

Tuosta ryypystä sen verran että jotkut mopot ei suostu lähtemään käyntiin ilman ryyppyä, kesälläkään. Sitäkin voisit kokeilla toimiiko se sähköryyppy vaiko ei. Ne saattavat jäädä jumiin joskus. Irrotat ryypyn ja kytket akkuun. Parin minuutin kuluessa pitäisi sen neulan työntyä esiin.

Samppa

#24
Ne spoorit ei kestä, jos poljin pääsee vähänkin heilumaan. Reiän poraus ja pultti läpi toki toimii. Muistan aikanaan 80-luvulla Suzuki PV:ssä kun noita polkimia joutui vaihtamaan (ja myös itse akselia) juurikin siksi, että tuo kiristyspultti löystyi ajan kanssa ja poljin pääsi elämään akselissa.

Kiinalaisissa tosiaan hätäkäynnistysväline, muissa merkeissä voi käyttää ilman ongelmia...

Ja kyllä ne sitä ryyppyä yleensä vaativat, jolleivat nyt satu auringossa +20 asteen lämmössä seisomaan. Ota ryyppy irti, lyö pakkaseen ja laita nopeasti kiinni (neula lyhimmillään, ryyppysuutin auki), sitten starttausta. Tietysti kannattaisi ensin eliminoida vika niillä osilla, jolla skootteri on toiminut.

Ryyppy on yllättävän isossa "syyllisyysprosentissa" näissä huonosti käymään lähtevissä tapauksissa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pyrres

Lainaus käyttäjältä: Walle - 14.08.09 - klo:17:55
Eipä taida mikään mopo lähteä ilman ryyppyä käyntiin. Kiinalaisissa on kiihdytyspumppu jolla toimiessaan voi ryypyttää. Poikkeuksena on ne mopot missä oli polkimet. Niissähän ei pienet viat haitannu, kun polkemalla sai sellaset tyhjäkäyntiä vastaavat kierrokset. No ne ekat kikstartti härvelit ei sitten lähtenytkään kun työntämällä.
Noi ryyppykanavat kannattaa putsata kunnolla jos mopo on seissy.
CDI vehkeiden kipinä on valkonen. Tosin aika tehotoman näkönen. No silleen pieni tai ohut verrattuna kärjellisiin (autoissa kärjettömät ei yleensä ole CDI systeemejä). Cdi systeemissä on lyhytkestoinen voimakas kipinä. Ei edes sellasta kunnon kipinän ääntä kuulu kokeillessa.
Ne puolan ja Cdi:n väliset liitokset vaikuttaa paljon koska puolan ensiön vastus on todella pieni. Tuon takia monet valmistajat on valaneet koko sytkän samaan pakettiin.
Varmaan olen kirjottanut tästä ennenkin, mutta aika iso osa sytytysenergiasta hukkuu johtoihin ja liittimiin toimiessaankin että ne liitokset on aika tärkeetä olla edes alkuperäisessä kunnossa.

Nuo CPI:t kun tuntuu olevan muutenkin varsin heikkoja käyntiinlähtijöitä. Tai siis aina on lähtenyt, mutta ei kertaakaan itse ryypyttämättä eli reilusti kaasua ja sitten vasta lähtee.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Pyrres

No kyllähän se mopo periaatteessa on tarkoitettu ensisijaisesti käynnistettäväksi sähköstartilla joten tuo poljin on tosiaan hätäkäynnistin. Mutta koska sitä ei missään erikseen ole mainittu että vain hätäkäynnistin. Itsellä nyt kädessä CPI Formula -09:n ohjekirja ja maininta vain että käynnistinpoljin eikä mitään hätäkäynnistyksestä. Formula on siis Oliver Sport uusilla väreillä ja nimellä.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Samppa

On se kyllä ikävää, jos noi Kiinalaisten kiksit on mitä on. Itse käytän pelkkää polkukäynnistystä talvisin (Piaggiossa) ja koskaan ei ole vielä hajonnut. Eikun, hajosi yhdestä, jousi lähti pois paikaltaan (kiksi ei palautunut, mutta toimi kyllä), mutta eipä siinäkään tarvinnut mitään osaa uusia, sen kuin laittoi jousen takaisin.

En kyllä ostais moposkootteria, jossa ei olis kiksiä laisinkaan. Sen verran monta kertaa on akun varaustila ollut heikohko. Tällaisia uusia skoottereitahan on jo olemssa, joista kiksi puuttuu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#28
Hätävaraksi kävisi vetonaru. Niillähän kelkat käynnistetään. Se olisi kevyt ja tehokaskin.
Rakenne voisi olla sellainen että reikä akselin kohtaan ja fillarin vapaarattaan mekanismi narukelaan.
Sahojen mekanismia voisi lainata myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Jos niitä polkimia joutuu tiheesti uusimaan ,kannatanee  tosiaan laittaa joku läpi pultti kiinnitys. Onhan se hieman koomista ,että kiinalaisissa poljin on "hätäkäynnistin". onkos tää nyt sitä kuuluisaa "defective by design" suunnitelua ,jotta saadaan pakosti myytyä varaosaa vai huonoa suunnitelua.

LainaaTietoa CPI Oliverin suuttimen/suuttimien tehdasasetuskierroksista kaivataan eli paljonko tyhjäkäynti- ja ilmaruuvit on auki normaalisti?
cpi:n huoltokirjasta: 1.5 +/- 0.5 kierrosta ,ilmaruuvi. tyhjäkäynti ~1800 rpm.