Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keskustelua CPI

Aloittaja Petteri L, 08.04.09 - klo:20:46

« edellinen - seuraava »

Petteri L

...vaikka kipinä tulee (on katsottu) ja bensaakin kohokammiossa oli, kun ruuvia avasi.

Automaattiventtiili toiminee - bensaa tuli, kun alipaineletkusta imi.

Mopo on 2-tahtinen CPI Oliver.

Mopo on juuri ostettu pojalle käytetynä  -toimi 1 päivän ja n. 40 km oikein mainiosti. Sitten rupesi hyytymään. Kävi sen verran aikaa kun ryyppy oli päällä, sitten hyytyi.

Oli talvisäilytetty ulkona katoksessa  -tuli mieleen, että joku bensasakka on tukkinut bensan kulun.

Sitten kaasarin kohokammio avattiin ja suuttimet puhalleltiin auki ja katsottiin, että valo näkyy läpi. Sitten kun kaasari kiinnitettiin takaisin, ei enää edes luvannut (eikä lupaa).

Avasin kohokammion uudelleen, mutta kaikki näytti liikkuvan ihan herkästi.

Läpinäkyvästä bensaletkusta näkee, että kun startilla pyörittää, ei kaasariin bensaa tulee - ilmakupla kulkee edes takaisin.

Eli ei kumminkaan saa ehkäpä tarpeeksi bensaa?

Alipaineletku näyttää ehjältä eikä imukanavan (vai mikä se pyttyyn johtaa) istumisessa näyttäisi olevan vikaa.

Pitäisiköhän kaasaria avata pidemmälle - jou jumi siellä kumminkin?

Nitkähän mahtavat olla kaksi apicon-liittimen olioista sähköjohtoa, jotka näyttäisivät tulevan (luultavasti) CDI-boksilta kaasuttimen runkoon luistin viereen?

Anteeksi ehkäpä tyhmien asioiden kysely  -eivät ole oikein tuttuja nämä mopot...

Petteri L

Olisikohan nekin piuhat ryypyn?

Olin ryypyn löytävinäni - ämä kaksi ovat vähän niin kuin toisella puolella kaasuvaijerin tuloa kanteen kun automaattiryyppyhässäkkä (johon kanssa tulee piuhat...).

Kiitos tuosta linkistä - tutkiskellaan...

Petteri L

#2
Kuva kaasarista.

Ne kaksi piuhaa on "öljysäiliön puolella" eli kuvassa oikealla puolella kaasuveijerin tuloa kanteen, kun huikka (kai) on tuossa vasemmalla puolella.

Coastside

Kuvien tuonnista.
Ainakin www.aijaa.com on mahdollisuus liittää pikkukuva jota klikkaamalla saa sen suurena, jolloin yksityiskohdat näkyvät ilman etä palstalle tulee raskaita kuvatiedostoja.
Muutenkin kuva niin että sen asia erottuu selvästi ja terävänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Petteri L

Koitetaan sitten näin.



Vihreä-keltainen ja musta piuha, jotka ovat samassa suojakuoressa kaasarille asti askarruttavat.

Trafficwb

#5
Terve! Eka postaus, eka mopo ja ikää on jo liikaa  :D
Ostin käytetyn CPI:n Oliver sportin ja tyhmä kysymykseni koskien skoden akkua ytx5l-bs, onko oikein
että valot eivät jaksa palaa muutakuin skode käynnissä. Pitääkö hommaa uusi akku? Edes mittariston valot
eivät jaksa palaa kuin skoden kone käynnissä. Valot hiipuu heti kun kierrokset laskee, kun valot laittaa kytkimestä
sammuksiin, skode pysyy kyllä käynnissä.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Trafficwb - 09.04.09 - klo:10:11
Ostin käytetyn CPI:n Oliver sportin ja tyhmä kysymykseni koskien skoden akkua ytx5l-bs, onko oikein
että valot eivät jaksa palaa muutakuin skode käynnissä.
En omista kyseistä merkkiä, mutta minulla ei ainakaan omassa mopoluokan skoottereissa valot pala, ellei moottori ole käynnissä. Vilkut kyllä toimii. Piikkisessä ja suuremmissa palaa valotkin ilman käynnissä oloa. Voi kuitenkin olla eri asia sinun merkissäsi, kuulostellaan josko joku kertoisi varmaksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

#7
Lainaus käyttäjältä: Petteri L - 08.04.09 - klo:20:46
Läpinäkyvästä bensaletkusta näkee, että kun startilla pyörittää, ei kaasariin bensaa tulee - ilmakupla kulkee edes takaisin.
Kun kaasari on ollut purettuna ja letkut tyhjennetty, kestää näissä joskus jumalattoman kauan että heikolla imulla saadaan alipainehanan kautta letkut ja kaasarit täyteen. Irroita alipaineletku kaasarista ja imaise pari kertaa kunnolla niin kaasari täyttyy uudelleen bensasta. Sen jälkeen starttausta. Jollei ala hörähtelemään, nini tulppa pois ja tulpan reiästä muutama milli bensaa koneeseen.

En nyt tuosta kuvasta tarpeeksi selvästi näe, mutta eikös nuo vihreä-keltainen ja musta piuha nyt kuitenkin ole ryypyn piuhoja, ellei siellä ole jotain esilämmitintä tms.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

luigiiii

joo tuota se/ne johdot eivät ole elintärkeitä koska ne on kaasarit luistinlämmittimeen tulevia johtoja joten niistä ei välttämättä tartte välittää..

Petteri L

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 09.04.09 - klo:11:34
Lainaus käyttäjältä: Petteri L - 08.04.09 - klo:20:46
Läpinäkyvästä bensaletkusta näkee, että kun startilla pyörittää, ei kaasariin bensaa tulee - ilmakupla kulkee edes takaisin.
Kun kaasari on ollut purettuna ja letkut tyhjennetty, kestää näissä joskus jumalattoman kauan että heikolla imulla saadaan alipainehanan kautta letkut ja kaasarit täyteen. Irroita alipaineletku kaasarista ja imaise pari kertaa kunnolla niin kaasari täyttyy uudelleen bensasta. Sen jälkeen starttausta. Jollei ala hörähtelemään, nini tulppa pois ja tulpan reiästä muutama milli bensaa koneeseen.

En nyt tuosta kuvasta tarpeeksi selvästi näe, mutta eikös nuo vihreä-keltainen ja musta piuha nyt kuitenkin ole ryypyn piuhoja, ellei siellä ole jotain esilämmitintä tms.

Joo, nyt on sen verran opittu lisää, että tosiaan kannattaa imaista kaasariin bensat alipaineletkusta, jos kaasarin on tyhjentänyt.

Aikansa kun ähellettin, niin käyntiinhän se lähti (kaasarista kohokammio irti ja puhalleltiin kaikki kanavat auki - varmaan oli jotakin sakkaa...).

Sen jälkeen poika onnistui vielä ajamaan tankin tyhjäksi, niin kyllä siinä tosi kauan meni saada pyörittämällä bensa kaasariin.

Petteri L

Lainaus käyttäjältä: Trafficwb - 09.04.09 - klo:10:11
Terve! Eka postaus, eka mopo ja ikää on jo liikaa  :D
Ostin käytetyn CPI:n Oliver sportin ja tyhmä kysymykseni koskien skoden akkua ytx5l-bs, onko oikein
että valot eivät jaksa palaa muutakuin skode käynnissä. Pitääkö hommaa uusi akku? Edes mittariston valot
eivät jaksa palaa kuin skoden kone käynnissä. Valot hiipuu heti kun kierrokset laskee, kun valot laittaa kytkimestä
sammuksiin, skode pysyy kyllä käynnissä.


Vähän tähän yllämainittuun liittyen kysymys: kai on niin, että ehjässä skootterissa on sen verran lataustehoa, että "normaalikäytössä" (ei isompaa käyntiin sahaamista jne.) pitäisi virran riittää?

Pojalla on nyt sellainen tunne, että akku koko ajan hiipuisi - pärjää ilman verkkovirtalatausta suunnilleen tankillisen verran nurkilla pyörimistä.

Valot kyllä välkähtää, kun kääntää kaasua käynnistyttyä - jotenkin ainakin jännitteensäätäjä siis vissiin vörkkii?

Täytyy seurata asiaa, ja tutkiskella että vuotaako jostakin maihin tms. vai onko kuitenkin käyttötavoissa sanomista  ;) Akku itsessään vaikuttaa ihan ok:lta (vaikka voihan sekin olla loppu niin ettei pidä varausta).

Samppa

Sitä latausjännitettä pitäisi löytyä noin 14,4V ja kyllä se skootterin akku normaalikäyttöön riittää vallan mainiosti. Akun laturin toiminnasta on keskusteltu aikaisemmin mm. tuolla:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=600.0

Eli tarkistappa tuo latausjännite aluksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Trafficwb

Hommasin ctek "älykkään" akkulaturin ja se ainakin lataili tuota akkuani aikansa ja ehjä se akku kaikin puolin pitäisi ctekin mukaan olla.
No olikin sitten niin että skoden edellinen omistaja jättäny plusnapaan vääränkokoisen ruuvin joka oli ihan irti heilui vaan akun navassa  ::)
Eli nyt pitäisi löytää 12v 4ah Yuasan akkuun sopiva ruuvi.

(Btw.. Kävin moposportin asiantuntevassa myymälässä ostamassa akun napohin sopivat ruuvit
ja vääränkokoisethan liian suurella halkaisijalla möivät. Eipä pääse huomenna ajeleen, heh kyllä voi olla kiusallisia ongelmia :)

Samppa

Muistaakseni Biltemasta löytyy sopivia, jos asut lähellä. Huom! Muistaakseni..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Petteri L

#14
Onko kokemusta kuinka yleispäteviä nuo käynnistyspolkimet ovat (akselin halkaisija, rihloitus tms.)?

Ostin Mopo-sportista pojan CPI:hin "merkkikohtaisen" (kun ostettaessa puuttui) - se oli alumiinivalua ja sen verran ylimuotoiltu, että oli vähän vaikea on polkea käyntiin, ja hintaa (mielestäni törkeä) 39,-.

No, menisihän tuo muuten, mutta poika käänsi poljinta parempaan asentoon, eikä ehkä kiristänyt tarpeeksi kireälle kuusiokoloruuvia, niin nyt rihlat hävisivät (löi sen verran tyhjää)!

Eli onko taas vaan mentävä Petikkoon...?

Ei ole oikein sellaisia mopoilijakavereitakaan, että pääsisi sovittelemaan eri polkimia.