Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takapyörän akselin ja kampiakselin laakerit ja stefat (irrottaminen)

Aloittaja Juha, 19.08.08 - klo:16:49

« edellinen - seuraava »

Rusagoff

Voi kertakaikkiaan. Nyt löyty sopivankokonen kiintoavain mutta ei sitä takavaria saa lukittua paikalleen millään että pystyisi vääntämään auki. Myös takarengas ihan yhtä mahdoton avattava. Voi toki olla miehessäkin vika mutta millä ihmeellä saan ilman pulttipyssyä auki nuo vastarannankiisket?

A_sentaja

Vetäse se öljynsuodatinavaimella kiinni,, siis sellaisella kankaasta tehdyllä hihnalla jossa metallinen varsi. Kyllä lähtee, kun otat ravakan otteen avaimesta ja samalla väännät mutteria auki.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Kun jarrunkin virittelee lukkoon ja panee remmiavaimeen jatkovarren niin jo on ihmetiukassa jos ei auki lähde.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rusagoff

Jees kiitoksia vinkeistä. Vaikka jarrut iskin lukkoon ja vielä istutin veljen skootterin päälle niin ei renkaan pultti liikahtanutkaan vaikka hampaat irvessä väänsin. Öljynsuodattimen avain on kyllä hankintalistalla kärkipäässä, jos sillä saisi variaattorin pultin auki.

Mahtaisikohan muuten toimia jos toinen vääntää toiseen suuntaan variaattorin pulttia kiintoavaimella samaan aikaan kun toinen renkaan pulttia? Tätä meinasin kokeilla heti kun saan hommattua toisen kiintoavaimen kokoa 24.

bouttis

Juu ei auennut munkaan takapyörän mutteri, täytyy joku päivä ajaa se autokorjaamolle saavat sielä, paineilma pulttipyssyllä avaa sen,saa noi takajarrut vaihdettua ja ovat muutenkin jumissa.

Samppa

Takarenkaan saa auki vaikkapa Bilteman jatkovarrellisella vääntimellä, johon ostaa oikean kokoisen hylsyn mukaan. Sitten joku kaveri istumaan skootterin päälle ja painamaan jarrukahvasta. Kyllä pitäisi aueta, jos on kiristetty oikeaan momenttiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

bouttis

Kokeilin kyllä,mulla on metrinen puolentuuman sellanen teleskooppi vääntövarsi,mut kun takajarrut on jumissa ei siis jarruta,niin ei pysynyt paikalla,vaikka kiilasin sen ja poika istu sen päällä, yhden kiinalaisen hylsyn rikoin sillä varrella ja mutteri pysy kiinni hih  ;D

Rusagoff

Joo kyllä mäkin mielestäni siihen vääntöä sen verran sain että kyllä luulis riittävän. Niitä pultteja ei kyl ole avattu kertaakaan vielä ja kuulemma näissä kiinalaisissa on usein ihan järjettömän tiukalla ne. Ei kai se auta kuin rahdata tuo johonkin huoltamolle jossa avaavat paineilman kans ja vaihtavat sit laakeritkin samantien. Mahtaakohan kovin kalliiks käydä?

Rusagoff

!!!

Renkaan pultti väkisin vääntämällä lopulta kaverin kanssa auki. Variaattorin pulttia ei vieläkään kun ei vaan saada lukkoon sitä. Onnistuuko laakereiden vaihto pelkästään takarenkaan irroittamalla jotenkin  ;D

Coastside

#39
Paa se pyörä takasin ja sido sen renkaaseen ulkokehälle puu kuormhihnalla. Kun se kiertyy, se nojaa ilm. moottoriin (tarkkaa ehkä ettei pukaise lohkoa tms) ja lukitsee roskan niin että pitäisi aueta.

Lisäys: Lankku tai leveä lauta pyörän alle ja seisontatukea vasten ja hihnalla vanteen läpi ja lankun alta hihna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rusagoff

#40
Näin se varmaan täytyy koittaa. Eli varsinaiseen kysymykseeni että sieltä renkaan puolelta ei saa vaihdettua minkään ulosvetäjän avulla laakereita vaikka ottais jarrupalat ja kaikki muutkin kamat pois?

Mutta kun nyt renkaankin pultti viimein aukesi niin eiköhän se variaattorin puolikin sitten aukea.

Edit. Jees, pulttipyssyllä tutun autokorjaamolla pultti auki. Samantien avasin sen kannen myös sieltä takaa. Kaksi ratasta siinä on, toinen irtoaa helposti ja sen juuresta paljastuu yhdet laakerit. Toinen ratas ei liikahdakaan ihan vain vähän kokeilemalla mutta ilmeisesti se täytyy irti saada jotta käsiksi pääsee niihin rengasta lähempänä oleviin laakereihin?

openflow

Hurricane/motojetissä on ilmeisesti variaattorin etu-osa sama kun cpi:ssä. Takaosasta en ole varma onko samanlainen ,kun muissa kiinalaisissa. En ole vaihteistoa koskaan purkanut.

cpi -- keeway
http://swakkanobi.free.fr/pdfs/tgb/manueldeservice/Peirspeed%20Cheetah%20XS%20Service%20Manual%202t.pdf

Varin takaosasta kiinanihmeet:
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

Rusagoff

Kauhia kiire on ollut mutta sen verran oon ehtiny mopoa rassaamaan että siitä vaihteiston kannen läpi menevästä akselista on laakerit irti.

Edelleenkin vaan probleemana että millä ihmeellä saan sen renkaan akselin vedettyä/lyötyä läpi siitä että pääsen siihen itse renkaan laakeriin käsiksi.

Samppa

#43
Lainaus käyttäjältä: Rusagoff - 27.03.09 - klo:17:59
Edelleenkin vaan probleemana että millä ihmeellä saan sen renkaan akselin vedettyä/lyötyä läpi siitä että pääsen siihen itse renkaan laakeriin käsiksi.
Siis siis.. Ainakin Vespassa ihan vaan lyöt sen toisioakselin sieltä takarenkaan puolelta "sisään", jolloin se koko akseli/ratas irtoaa yhtenä pakettina. En sitten tiedä onko sinun skootterissasi joku eri systeemi. Itse olen käyttänyt vasaran ja aksen välissä sellaista sopivankokoista metallitappia. Ei mene kierteet akseleista solmuun. Ensiöakselin olen irroittanut siitä vaihteiston alumiinikotelosta työpöydällä tukien kotelon sellaisiin pieniin puupalikoihin. Sitten olen tukenut ensiöakselin ruuvipenkkiin puupalikoiden väliin ja lyönyt sellaisella putkella laakerin irti. Tietysti lämmitän ja jäähdytän osia tarpeen mukaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Hylsyistä saa usein sopivia sovitteita laakerien kehille, jottei kolhi kuulia. Tietenkin jostain halppissarjasta lainattuja. On nähty linttaan hakattujakin.

Pullotunkista ja kulmaraudasta voi tehdä prässin, jolla saa voimaa aivan riittämiin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04