Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility 50- korjaamisongelmia

Aloittaja jukkakah, 06.11.24 - klo:13:00

« edellinen - seuraava »

jukkakah

Kymco Agility 50, 2006. Skootteri oli ollut kymmenkunta vuotta varastossa, ja reilu vuosi sitten saimme sen käyntiin. Silloin piti jumittunut moottori saada pyörimään. Kaasari uusittiin myös- se oli sen verran pikeentynyt, kun oli ollut vuosia ysikasit sisällä.

Sillä kyllä ehdittiin aika pitkään ajaa, kunnes tänä vuonna just koulujen alkaessa koulumatkalla sammui lopullisesti. Mäntä murusina (kyllä....), männänvarsi vääntynyt, toinen venttiili solmussa.

Vaihdoimme sylinterin, männän, kampiakselin, sylinterinkannen täydellisenä. Oikeastaan moottoripuolessa ei ole sitte enää mitään vanhaa.

Kasaaminen oli parin kuukauden prosessi- saatiin hienosti kasaan, mutta sitten ei tahtonut käynnistyä. Ajoitus oli yhden hampaan pielessä- onneksi ei ollut rikkonut kuitenkaan mitään. Siinä sitä jouduttiin kokoamaan ja purkamaan muutamaan kertaan. Yhdessä vaiheessa staattoria repiessä saatiin siitä käämilankoja poikki- uudelleenkäämiminen oli onneksi nopea homma. Ja tottakai, kun tuota kasattiin, niin lopulta, tietenkin, pinnapultti katkesi. Ei kun pinnapultteja tilaukseen, ja taas purkaen ja kasaten. Ihan kuin teletapeissa- kolmeen kertaan piti yrittää, ennen kuin saatiin kasattua siten, että pinnapultit säilyi ehjinä. (Joo, 20 Nm, mutta jos kierre loppuu kesken... )

No, tuo ei liene oleellista. Se on nyt kasattu, ja vaikka meni säätämiseksi, niin se on silti nätisti koossa. Männänrenkaat asennettu oikein, kansi 20 Nm, ajoitus oikein jne. Jotta mitään tyhmää ei, niin tankki täyteen. Alipainehana toimii, koska potkiessa bensaa tulee, ja kaasarissa on sen verta bensaa, että kun bensaletkun irroittaa kaasarin kyljestä, käy hetken. Silloin varsinkin näki, että bensaa kyllä tulee. Samoin uudet öljyt sisään, tarkka määrä, ettei tule liikaa tai liian vähän.

OKAY.

Oire: Skootteri käynnistyy yhdellä potkulla, joten tämä on hyvä. Mutta: se toimii noin 5-10 minuuttia ja sammuu itsestään. Kiihdytys ei myöskään ole mahdollista, joten kun lisää kaasua, moottori pysähtyy. Sama koskee kaasun lisäämistä nopeasti tai hitaasti. Suurin nopeus on hieman suurempi kuin tyhjäkäynti. MYÖS moottori savuttaa - enemmän kuin normaalisti, ja savun haju "ei normaali".


Vaihdettiin tässä vaiheessa uudestaan kaasari... ei apua siitäkään.


* Ajoitus on tarkistettu, se on ok.
* Bensansyöttö on siis kunnossa.
* Sama vika uudessa ja vanhassa kaasuttimessa
* Kaasutin säädetty "kolme kierrosta" - mutta vaikutus ei ole "yksi kierros" tai "paljon kierrosta"
* Säädämme myös kaasuttimen neulaa - siinä on 5 askelmaa. Ei vaikutusta.
* Männänrenkaat ovat kunnossa --- sylinteri on uusi ja renkaat asennettu huolellisesti.
* Venttiilivälys on 0,03 mm (olemme Suomessa...)

En löydä mitä minun pitäisi seuraavaksi tarkistaa. Siis. Jos siinä on kaikki mahdollinen uutta, niin onko seuraava askel vaihtaa koko moottori (tai mieluiten, koko skootteri :D)? Vai mitä seuraavaksi pitäisi alkaa tutkia?

Coastside

#1
Bensasavu on mustaa ja öljysavu harmaata. Moottorin toimivuus helpoiten kaasutin irti, bensaa suoraan imukaulaan. Jos pörähtää niin toimii. Jos kaasuttimen kanssa jotain ongelmaa, niin keskittyy siihen. Pienmoottoribensaa aina pitkään seisontaan koska se säilyy.

Jos tyhjäkäynnin säädössä  on ongelmia, on syy imuvuodoissa. Jos ei saa kierroksia pääsuutin on tukossa tai neula ei nouse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Seuraavat tarkistukset : Onko imukaula ehjä , ei siis murtumia /halkeamia. Oletko kokeillut ilmansaantia , sen rajoittamista tai lisäämistä , siis ilmansuodatin irti , tai sulkua osittain , ilmansuodatin kiinnitettynä.
Venttiileistä : olet ne kannen mukana tietysti uusinut , mutta onko mahdollista , että jompikumpi vuotaa , siis joku "roska " pyörii välissä . Uudetkin venttiilit pitää hioa kanteen sopiviksi.
Olemme siis suomessa. Miksi venttiilinvälykset on 0,03 mm. Siis pienemmät kuin valmistaja ilmoittaa. Tehtaan arvot on : Imu 0,05 mm. Pako 0,08 mm. Itse olen säätänyt arvoihin : Imu 0,05-0,07. Pako 0,08-0,10.
Onko pakoputki auki , ei tukossa. Harvemmin kyllä näissä 4-T vehkeissä pakoputki tukkeutuu.

Kari69

LainaaJa tottakai, kun tuota kasattiin, niin lopulta, tietenkin, pinnapultti katkesi. Ei kun pinnapultteja tilaukseen, ja taas purkaen ja kasaten. Ihan kuin teletapeissa- kolmeen kertaan piti yrittää, ennen kuin saatiin kasattua siten, että pinnapultit säilyi ehjinä. (Joo, 20 Nm, mutta jos kierre loppuu kesken... )
Sylinterin pulteista on ilmeisesti kysymys.

20 Nm on tosiaan ohje-arvo. Tuohon kireyteen minäkin olen vetänyt, mutta se tuntuu olevan liikaa. Jatkossa käytän pienempää arvoa, jotain 16-18 Nm.

joni_k

onhan kannentiiviste uusittu jokaisella kasauskerralla?

konenikkari

#5
Kannenpultin momentit on ilmoitettu uudelle pultille
mitä vanhempi ja useammin kiristetty pinnapultti
sitä todennäköisemmin se on venynyt.
Pidempi pultti todennäköisemmin kuin lyhyt,
Joihinkin varsinkin autodieseleihin
pultit pitää uusia joka kerta.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Minäkin totesin että 20 Nm on haave. Vaarna alkoi kiertyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Jäikö Jukalta homma kesken , koska ei ole mitään kommentoinut ?