Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vespan kaasari

Aloittaja Eetuk, 02.05.23 - klo:12:19

« edellinen - seuraava »

mopotinx3

Standardi CVK korvauskaasutin toimii hyvin ainakin 2-venttiilisessä Piaggion moottorissa. Ensin yritin saada moottoria toimimaan alkuperäisellä sylinterin kannella, mutta käynnistyvyys oli huono. Neliventtiilinen on varmaankin yhtä herkkä venttiilien tiiviydelle. Kun on paljon ajettu kansi, venttiilit kaivautuvat kanteen ja ei saa hiomalla kuntoon. Uusi noin 6000 km ajettu kansi ratkaisi käynnistyvyysongelman. Venttiilit olivat siinä kuin uudet, ei kuoppaantumista. Kannattaa siis purkaa venttiilit irti ja tarkistaa niiden kunto. Joskus auttaa pelkkä venttiilien uusiminen ja hionta, jos vastinpinta kannessa on ok.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#16
"Tuota kumikalvoa ohjataan kaasuttimen imupuolen alipaineella. Kun kaasu vähennetään nopeasti, imusarjassa on vahva vakuumi. Se vetää kalvoa ja kaasuttimeen pääsee lisäilmaa, jonka tarkoitus on estää koneen sammuminen."

Taitaa olla niin että mottorijarrussa sulkee tyhjäkäyntipiirin lisäilman
ja rikastaa tyhjäkäyntiseosta.
Aiheesta keskusteltu mm. tuolla
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7103.msg136989#msg136989
Air-cut venttiili vaikuttaa esim. tyhjäkäynnin säätöruuvin toimimattomuuteen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

Aivan oikein, läppäventtiili sulkeutuu, kun kaasu suljetaan ja seos rikastuu.

Millä tavalla cut-off venttiili on vialla, jos Kymcon tyhjäkäynnin säätö ei toimi?

Vastaan on tullut useita Kymcoja, joissa ei voi avata seossäätöruuvia. Johtuuko siitä, että cut-off venttiili onkin tyhjäkäynnillä kiinni? Voisiko syynä olla se, että membraani on jäykistynyt eikä sitä painava jousi jaksa painaa menbraania kylliksi, jotta läppäventtiili avautuisi? Asian voisi testata helposti, jos olisi käytössä uusi membraani.

Membraani:
https://www.aliexpress.com/item/32255553563.html


konenikkari

#19
"Millä tavalla (air-cut) cut-off venttiili on vialla, jos Kymcon tyhjäkäynnin säätö ei toimi?"

https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Air-cutti.jpg?img=img2048
Tyhjäkäynti on säädetty läpästä niin suurelle että ilma kulkee ohi koko piirin.
Ylempi ympyröity takaiskuventtiili vuotaa tai kalvo kivettynyt :)
tai alemmassa ympyröidyssä reiässä oleva o-rengas vuotaa,
Tai muilta osin imu.tiivistys on puutteellinen.
Kannen alle tulevia jousia on eri jäykkyyksillä
eri tilavuuksisiin moottoreihin

Moni kymco on "Eksynyt suomeen" ja ovat tarkoitettuja aivan muunlaiseen ilmastoon.
Käyvät ikänsä laihoilla ja kuolevat ennenaikaisesti.
Membraanista mulle tulee mieleen lääketiede ja ehkäisyvälineet
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jarruneste voi pehmentää kalvon, viikon liotuksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

"Ylempi ympyröity takaiskuventtiili vuotaa tai kalvo kivettynyt "

Eikö sen venttiilin kuulu olla auki tyhjäkäynnillä. Silloin sen vuoto ei haittaisi tyhjäkäynnillä.

Minä pidän tällä hetkellä todennäköisenä syynä kalvon kovettumista.

konenikkari

#22
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 30.08.23 - klo:13:51"Ylempi ympyröity takaiskuventtiili vuotaa tai kalvo kivettynyt "

Eikö sen venttiilin kuulu olla auki tyhjäkäynnillä. Silloin sen vuoto ei haittaisi tyhjäkäynnillä.

Minä pidän tällä hetkellä todennäköisenä syynä kalvon kovettumista.

Air-cut venttiili ei toimi sille tarkoitetulla tavalla jos takaiskuventtiili ei sulkeudu 100 prosenttisesti, tuo venttiili on  helppo testata. kivettynyt kalvo ja vuotava takaisku yhdistelmä on tosihuono yhdistelmä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kkuja75

Moi

Ajattelin laittaa tähän vespan kaasari keskusteluun uuden kysymyksen.

Mikä on seosruuvin tehdasasetus LX 50 4t 4v keihin ncv20 ar3 kaasarissa?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Kkuja75 - 06.09.23 - klo:15:14Moi

Ajattelin laittaa tähän vespan kaasari keskusteluun uuden kysymyksen.

Mikä on seosruuvin tehdasasetus LX 50 4t 4v keihin ncv20 ar3 kaasarissa?
1kierros+3/4
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Heljoona

Terve,
Kiitos vastauksista ja nyt vaikuttais taas toimivan... Pesin CVK18-kaasarin ultraäänellä, cleanerilla ja puhalsin paineilmalla. Vaihdoin takaisin alkuperäisen pääsuuttimen 75 entisen Narakun tarvikesuuttimen tilalle josta ei ollut tietoa mikä oli kooltaan, samoin laitoin takaisin Keihinin alkuperäisen kohon Narakun tilalle.

Tulppa oli kans mennyt hajalle kaasarin kans painiessa - ei antanut kipinää. Paikallinen mp-huolto oli sitä mieltä että 4t4v pitäisi toimia myös tuolla CVK18-kaasarilla eli ei tarvitsisi tuota NCV20-kaasaria.





Kkuja75

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.09.23 - klo:18:17
Lainaus käyttäjältä: Kkuja75 - 06.09.23 - klo:15:14Moi

Ajattelin laittaa tähän vespan kaasari keskusteluun uuden kysymyksen.

Mikä on seosruuvin tehdasasetus LX 50 4t 4v keihin ncv20 ar3 kaasarissa?
1kierros+3/4
Kiitos.

Kone lähti heti käyntiin kun vaihtoa akun samalla. Nyt ongelma on se että kaasu jää ikäänkuin päälle, vaikka läppä sulkeutuu. Eikä ole sellaista leijumista kuin laihalla seoksella.

konenikkari

Voisko olla imuvuoto bakeliitissä tai kumikurkussa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kkuja75

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 08.09.23 - klo:19:32Voisko olla imuvuoto bakeliitissä tai kumikurkussa.

Pitää koittaa suhautella bräkleeniä kun käy. Tuossa kaasarissa ei ole kuin mäntä jossa kalvo kiinni. Ei ole tuota ylempänä olevaa cut
-offia