Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agility ongelma tyhjäkäynnissä

Aloittaja Rific, 07.06.16 - klo:14:11

« edellinen - seuraava »

Rific

Agilityssä kipuja, täydellä kaasulla ajoa 5min, kun pysähtyy -> sammuu. Keskituella kun "ryntäyttää" kaasua meinaa myös sammua kaasun päästämisen jälkeen palatessaan tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynti on tässä aina seilannut, nyt siitä on tullut ongelma. Tyhjäkäyntiruuvi on ihan tunnoton, kiristäessä lopussa kierrokset lähtee yhtäkkiä huutamaan, eli selvä pykälä havaittavissa. Kaasari putsattu, samalla huomasin että seosruuvi oli auki ainakin 3 kierrosta, korjasin, nyt 2 kierrosta auki. Luisti ja sen kumi täysin ehjät, enkä muutenkaan huomannut kaasarissa ongelmia. Imuvuotoja en myöskään ole paikallistanut.

Nyt viisailta vinkkejä mitä seuraavaksi? Kulkee ja kukkuu mainosti muuten, tuo tyhjäkäynti on nyt ongelma.

-Zone-

No ihan ensiksi tyhjäkäyntiongelmiin tarkistetaan tyhjäkäyntisuutin, sekä tyhjäkäyntipiiri tarkistetaan että sieltä menee ilma läpi. Tässä testissä seosruuvi on hyvä ruuvata reilusti auki. Seosruuvi on tyhjäkäyntisuuttimen hienosäätöön, sillä ei ole mihinkään muuhun vaikutusta. Se montako kierrosta ohjekirjat kertoo sille asennoksi on vain perusasento jolla säädöt on jotakuinkin oikeat. Siitä lähdetään ideaalia vasta hakemaan. Joskus se ideaali on 3 kierrosta auki joskus enemmänkin.

Rific

#2
Kävin kaikki kaasarin kanavat kyllä läpi paineilmalla. Yritin hakea seosruuville oikeaa asentoa tuosta huoltokirjan antamasta 2 kierroksesta. Kierros tiukkaan tai löysempään päin ei vaikuta käyntiin mitenkään, joten korvakuultolta tätä ei voi säätää. Kun tiukkaa kiinni tuon seosruuvin, vasta silloin nousee kierrokset. Aina pysähdyksen jälkeen kierrokset tippuu, ja meinaa sammua kunnes taas kerää kierrokset normaaliin. Urku kun on pidemmän matkan auki ja tekee pysähdyksen niin sammuu.

-Zone-

Alipainekaasari ei heti reagoi siihen seosruuviin. Toinen mikä tekee, että jos tyhjäkäynti on tyhjäkäyntiruuvista säädetty isolle, ei seosruuvin pyörittely vaikuta juuri mitenkään.

Rific

#4
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 07.06.16 - klo:18:48
Alipainekaasari ei heti reagoi siihen seosruuviin. Toinen mikä tekee, että jos tyhjäkäynti on tyhjäkäyntiruuvista säädetty isolle, ei seosruuvin pyörittely vaikuta juuri mitenkään.

Tyhjäkäynnin säädin seosten säätämisen ajaksi mahdollisimman matalalle. Nyt säädin puolikierrosta kiinnipäin seosruuvia, eli 1½ auki, toimii hieman paremmin mutta hyvä ei ole vieläkään, mutta parempi. Täytyy jatkaa säätämistä..

Muokkaus: jo alkaa säätö löytyä, 1 1/4 alkaa olla optimi, nyt ei enää sammu, tosin kierrokset käy edelleen todella matalalla kunnes palautuu.

Rific

#5
Ja ongelma ratkaistu. Seosruuvista tuo kaikki johtui. Tällä ajettu 7tkm eikä koskaan kajottu kaasariin, joten ajan myötä tuo seosruuvi on päässyt löystymään (ruuvi oli siis niin huulilla että pystyi sormella pyörittämään) Nyt jätin ruuvin auki 1 1/4 kierrosta, toimii ainakin näillä 9c keleillä hyvin. Ennen ei kylmällä koneella voinut ajaa kuin kaasu pohjassa ilman hyytymistä, nyt on tuokin ongelma poissa. Kävi tyhjäkäyntiä siis liian rikkaalla. Nyt lähtee tilanteesta kuin tilanteesta ilman kaasua käyntiinkin. Parhaiten tämän keihin kopion saa säätöihin ryntäyttämällä konetta, ja huomioimalla kuinka palautuu tyhjäkäynnille. Jos kaasun löysäämisen jälkeen meinaa sammua -> liian rikkaalla. Jos kierrokset jää leijumaan ollaan liian laihalla. Noin sain ainakin oman yksilöni säädettyä. Tiedä sitten onko se "oikea" tapa.

Kaikkea sitä oppii.. Ei ole ihan sieltä helpommasta päästä säätää nämä vehkeet. Vanhat kaasarilla olevat japsi autotkin on helpompia..

Rific

Päätin vielä purkaa ja putsata/tarkastaa "air cut-off  valven" mikä lienee suomeksi, kaasuttimen kyljestä. Lähinnä onko kalvo ehyt. Ehjä oli, putsaus ja kasaan. Tämän jälkeen ei käynyt tyhjäkäyntiä kunnolla. Purin neljä kertaa tuon ja viimosella kerralla vasta tyhjäkäyni palasi normaaliksi. Mikä lie tuonkin teki, sitä kun ei sinne väärin saa. Kävi jo mielessä tilata orkkis keihini tuohon, jos olisi vähemmän ongelmaton. Vaihdoin muuten neulan O-renkana uuteen, nyt sain korvakuulolta säädettyä seoksen, korkeimpaan tyhjäkäyntiin. Nyt peli taas tikissä, kelit kun paranisi..

Rific

#7
Olenko nyt ymmärtänyt oikein, että tuolla seosruuvilla ei ole mitään tekemistä muuta kuin tyhjäykännillä ja hyvin pienellä kaasun asennolla? Eli periaatteessa liian laihalla tai rikkaalla ollessaan ei ole käytännön merkitystä (lähinnä moottorin käyttöikään), kunhan pysyy käynnissä. Nyt löysin parhaimman kohdan kun ruuvi auki ainoastaan yhden kierroksen. Silloin käynnistyy kylmästä ilman kaasua parhaiten eikä sammu kun ajaa täyttä kaasua ja pysähtyy. Aavistuksen kierrokset jää leijumaan, mutta en koe häiritseväksi. Tyhjäkäyntisuuttimena keihinin orkkis 35, joka on aavistuksen suurempi kuin alkuperäinen, samalla 35 merkinnällä oleva.

Kertokaapa muut agilityn omistajat, jos olette seosruuvia säätänyt missä kohtaa on ns. "sweetspot"

jwalk

#8
Agilitya en ole omistanut, mutta olet ymmärtänyt aivan oikein. Periaatteessa kaikki hyvin. kunhan ruuvin säätövarat ei lopu
Jos oikein hifistellään, niin jos käy parhaiten, kun ruuvi on 1/2 kierrosta, tai vähemmän auki, niin kaipaisi pienempää tyhjäkäyntisuutinta.
Jos taasen yli 2 kierrosta, niin isompaa suutinta.
Mutta, jos mopo ei luistata kytkintä tyhjäkäynnillä, eikä sammahtele hallitsemattomasti, niin on syytä olla erittäin tyytyväinen  8)

Rific

#9
Ja päivitystä tilanteeseen, alkoi taas sammuilemaan tyhjäkäynnille palatessa. ACV (air cut-off valve) vuotaa, sotkee siis tyhjäkäyntipiirin koska vuotaa ja näin ollen laihentaa seosta. Ilmeisesti venttiili myös jumitti jotenkin, koska nopeasti kaasua ryntäyttämällä sammui. Tuon ACV tarkoitus on sulkea tyhjäkäyntipiirin ilman saanti kun kurkussa alipaine kasvaa suureksi -> vauhdissa päästää kaasun ja kaasuläppä sulkeutuu. Tehty estämään putkiston pauketta. Ohitin tuon korvaamalla ACV venttiilille johtavan O-renkaan kumin palalla. Nyt sain jopa seoksen säädettyä korvakuulolta korkeimpaan tyhjäkäyntiin. Testilenkki ja kaikki toimii kuten pitää, tyhjäkäynti palautuu nätisti eikä sammu.

Suosittelen muidenkin tsekkaamaan tuo ACV venttiili jos ongelmia saada kaasutinta säätöihin. Käsittääkseni sen ohittamisella ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia, muuta kuin putkisto saattaa satunnaisesti paukahdella. Korjatkaa jos olen väärässä.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.06.16 - klo:13:22
Suosittelen muidenkin tsekkaamaan tuo ACV venttiili jos ongelmia saada kaasutinta säätöihin. Käsittääkseni sen ohittamisella ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia, muuta kuin putkisto saattaa satunnaisesti paukahdella. Korjatkaa jos olen väärässä.
Allekirjoitan. Mulla on virivarasta joskus ostettu "19mm" kaasari (oikeasti se on pienempi). Siinä on ACV venttiilin kalvon suojakansi, mutta sen alla ei ole mitään ja kanavaporauksetkin puuttuu. Putket ei pauku (SAC-järjestelmiä en harrasta). Parhaimpia kaasareitani säädettävyydeltään. Muista kaasareistani olenkin poistanut koko acv-venttiilin ja tukkinut ne kanavat. Yhdestä epoksilla kahdesta kemiallisella metallilla.

Rific

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.06.16 - klo:13:22
Suosittelen muidenkin tsekkaamaan tuo ACV venttiili jos ongelmia saada kaasutinta säätöihin. Käsittääkseni sen ohittamisella ei ole mitään negatiivisia vaikutuksia, muuta kuin putkisto saattaa satunnaisesti paukahdella. Korjatkaa jos olen väärässä.
Allekirjoitan. Mulla on virivarasta joskus ostettu "19mm" kaasari (oikeasti se on pienempi). Siinä on ACV venttiilin kalvon suojakansi, mutta sen alla ei ole mitään ja kanavaporauksetkin puuttuu. Putket ei pauku (SAC-järjestelmiä en harrasta). Parhaimpia kaasareitani säädettävyydeltään. Muista kaasareistani olenkin poistanut koko acv-venttiilin ja tukkinut ne kanavat. Yhdestä epoksilla kahdesta kemiallisella metallilla.

Hyvä vinkki tuo kemiallinen metalli, sitä sattuis olemaan kaapissa josko jossain vaiheessa tukkisi lopullisesti koko ACV paskeen. Saako sen venttiilin kaasuttimen sisältä purettua helposti, kun en huomannut tarkemmin tutkia? Nythän sinne piti jättää paikoilleen se jousi + "luisti" jotta ilmakanava on auki.

-Zone-


Rific

#13
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:13:48
Saa. Kansi auki, kalvo ja jousi vaan pois. - http://i710.photobucket.com/albums/ww107/HasSse666/Bild33.jpg -> http://s710.photobucket.com/user/HasSse666/media/Bild34.jpg.html

Joo tämä selvää, mutta jos tuon jousen ja kalvon ottaa pois niin silloinhan tyhjäkäynnin ilmansaanti on tukittu? (ainakin näin kymcon kaasuttimessa, tuo kalvo painaa kaasuttimen sisällä olevaa jousikuormitettua venttiiliä, sen tuntee kun painaa tuosta kalvosta sisäänpäin)  Jätin nyt paikoilleen tuon jousen ja kalvon, tukin vain tuon kurkulta tulevan ilmareitin kuminpalalla o-renkaan sijaan.

Tein kuten tässä linkissä: http://deuceswild.yuku.com/topic/1691/Bipassing-the-air-cutoff-valves

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Rific - 23.06.16 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 23.06.16 - klo:13:48
Saa. Kansi auki, kalvo ja jousi vaan pois. - http://i710.photobucket.com/albums/ww107/HasSse666/Bild33.jpg -> http://s710.photobucket.com/user/HasSse666/media/Bild34.jpg.html

Joo tämä selvää, mutta jos tuon jousen ja kalvon ottaa pois niin silloinhan tyhjäkäynnin ilmansaanti on tukittu? (ainakin näin kymcon kaasuttimessa, tuo kalvo painaa kaasuttimen sisällä olevaa jousikuormitettua venttiiliä, sen tuntee kun painaa tuosta kalvosta sisäänpäin)  Jätin nyt paikoilleen tuon jousen ja kalvon, tukin vain tuon kurkulta tulevan ilmareitin kuminpalalla o-renkaan sijaan.

Tein kuten tässä linkissä: http://deuceswild.yuku.com/topic/1691/Bipassing-the-air-cutoff-valves

Kiitos Rific hienosta linkistä, ei varmaan helposti löytynyt tuo tieto.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)