Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Neuvoa kysyvä ja uutta Gileraa katsellessa?

Aloittaja Eki, 13.08.20 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

Coastside

 Monet olettaa että mopolla kylmyys haittaa. Se on tuuli ja sade ne ikävimmät.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#61
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 17.09.20 - klo:10:59
Miten on mopon haku näin myrskyisänä aikana sujunut vai onko se laitettu rahtina tulemaan ja olet matkustanut ravintolavaunussa koko reissun? Sivutuuli ei tunnu junan sisätiloissa ja goretexit joutavat urheilukassiin. ;)
Ensiksikin jokainen epäilevä ja halukas voi kokeilla miltä tuntuu: Lähdin Hyvinkäältä junalla 10.9 klo 08.24, vaihto Tampereella ja istumista junassa noin 9h, Rovaniemellä kaverin luona noin 1h, vaatteitten lisäys, mopon tarkistus ja tankkaus sekä lähtö mopolla kohti Hyvinkäätä, ilta alkoi viilentyä jo ennen klo 20.00:ntä, usvaa pelloilla ja matkaa yli 200km Ouluun. Tuntui ikuisuudelta että se Oulu tuli vastaan, navin asetus kännykästä kohti Jyväskylää, vei Kajaani/Muhoksen tielle, kirosin ettei ole tarkoitus mennä Kajaaniin ja eikun takaisin Ouluun, asetus uudelleen, kohde Kempele, taas sama juttu, elikä Kajaanintie? Nyt päätin ajaa ja ainakin tunnin ajoin, lopulta mutkien kautta oikea e75 tie, kylmä ja hurjasti matkaa Jyskälään, tuntui ettei se tule millään lähemmäksi, aamu alkaa tulemaan ja kyltti 169km vielä Jyväskylään. Lavat särkee ja kaasukäden selkäpuoli, ovat kuin tulessa säryn takia, mutta eikun matka jatkuu. Vihdoin ja viimein Jyskälä, naviin Jämsä ja eikun menoksi, särkee, särkee ja särkee selkä, mutta ei auta, pitää mennä, oli kaikki 24/7 abc:t ja vastaavat kiinni, ainoa joku taukotupa Keminmaalla mikä oli auki illalla, kävin kuumat kaakaot ja tankkasin alkumatkasta. Jämsässä säädin Lammin naviin, se väli tuntui ikuisuudelta, aja 50km huusi muija navissa, ajoin ja aja 10km, ajoin ja aja vielä 10km, ajoin ja kyltti Hämeenlinna 34km, kirosin ääneen kypärän sisällä, vihdoin Hämeenlinna ja selkäkipu pirunmoinen, ennen junaanmenoa nukuttu yöllä 3.5h ja nyt valvottu ajaessa koko yö ja päivää perään aina noin klo 16.00 asti ja matkaa takana liki 1000km. Melkein heti lepäämään, heräsin parin tunnin päästä, paleli niin pirusti ja mittasin kuumeen (37.8) ja kuittailin faceen kavereille, ketkä olivat ylistäneet uskomattomaksi suoritukseksi sekä Eki on rautaa jne. Lämpö laski pian 37.4 ja jo nukkumaan käydessä 37.2. Aamulla hyvin nukutun yön jälkeen 36.6, elikä olihan reissu (kehon rasitus sekä tulehdustila aiheutti kuumeen, mikä tippui melkein heti pois), olen ajanut yksillä silmillä Kolille ja kuvannut yöllä auringon nousun, lähtenyt takaisin Hyvinkäälle, mutta silloin oli juhannus ja lämmin sekä valoisa vuodenaika, ei tuntunut liki 1000km oikein missään, siitä on aikaa 3v. & & & & & & & Viimeisin maisemakuva on jo iltapäivältä jostain Padasjoen seutuvilta, jne, tulipahan tehtyä ja mopo toimi loistavasti, matkalle asennettu 3mm prikka, kun vakio on 7mm, kyyti oli hiukan yli sallitun moporajan, nyt taas ok 4mm prikka ja pysyy trafin mopo rajoissa. Huom: en juo enkä polta joten ei istumisia ravintolavaunussa, kuvasin junan ikkunasta eri asemia pitkin matkaa, tässä viimeisin mm synnyinkaupunkini Oulu:   https://www.google.fi/maps/dir/Rovaniemi/Hyvink%C3%A4%C3%A4/@63.4268676,18.7329217,6z/data=!4m24!4m23!1m15!1m1!1s0x442b4bbd76772553:0x158088adb48841c4!2m2!1d25.7293906!2d66.5039478!3m4!1m2!1d24.7062762!2d66.0095199!3s0x45d52dda753a7d93:0x923b18ee9f804d03!3m4!1m2!1d25.2709145!2d61.881829!3s0x468f824cab4d4737:0x8749712345b233b3!1m5!1m1!1s0x468e08d6b08dd339:0x400b551554bad10!2m2!1d24.8580797!2d60.6299525!3e0
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tapiovuorent

Aikoinaan mummoni seinällä oli taulu: Kärsi ,kärsi , niin kirkkaamman kruunun saat , viimeisellä jaolla.
Sinä Eki , varmaan saat todella kirkkaan.
( Huom. tämä ei ole kateellisuutta)

Coastside

Onhan se ylipitkä matka yöllä kovaa kyytiä. Karmeimman mitä olen kokenut oli rekikyyti -20 pakkasessa. Isuin pelkällä puupenkillä, päällä haiseva hevosen peite. Tuska oli karmea. Toiseksi pahin oli muuttokyyti transitissa, jossa dieselin melu oli hirveä ja kuski soitti stereoita sen melun yli ja kaijutin oli minun korvan vieressä. Sitä 400 km.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kunnioitettava ajosuoritus. Vastaa varmasti kahta moottoripyörän rautaperseajoa.  Kyllä oli hyvä tuuri, ettei mopo hajonnut jostain kesken matkan. Mitähän siinä olisi tehnyt keskellä yötä, jos olisi moottori piiputtanut.  Kerran ajelin talvella autolla tielle kertyneeseen lumikinokseen lapissa, ja juuri ja juuri pääsin siitä etenemään.  Kamala ajatus juuttua johonkin autiotielle.  Eräs toinen kerta laturi hajosi, ja nippa nappa näin ajaa perille, valot vain himmeni himmenemistään.Toki mopolla on vielä rankempaa, jos ajokkiin tulee vikaa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#65
Mopo uudenveroinen, juurikin sisäänajettu, en pelännyt hajoamista, kaikkihan silti mahdollista. Hirveä rekkaliikenne jatkuvina liki jonoina ja aivan järkyttävän kirkkaat valojutut nykyrekoissa, arvostan näitä ammattikuskeja sillä yksikään vastaantulija ei kohdannut häikäsevillä valoilla, vaan heittivät jo kaukana lähivalot päälle. Tämmöinen ajaminen on niin ihmisestä ja viitsimisestä kiinni, moni ei viitsi ajaa esim vesijärven ympäriajoa (80-90km), itse en lähtenyt sadekelien takia moiseen, mutta niin kauan kuin itse tuntee että kykenee ja viitsii, niin ei nämä tuota ylitsepääsemättömiä esteitä, kesällä elokuussa ajelin Hyvinkää-Lieksa yhtäsoittoa, ei vaikeuksia mitään, ei edes väsynyt ajamisesta. Tuo Rovaniemi-Hyvinkää yhtäsoittoa oli jo itselle suht' kova koittelemus, mutta ei ylitsepääsemätön, kesällä tekisin uudestaan mikäli olen kunnossa ja tarve vaatisi. Mikäli reissussa olisi mm teltta jne, ei edes kunnon reissusta voisi puhua, tai reissuhan se olisi, mutta tuskin mitenkään rasittava? Mietin tuon mopon ns reikälevyä mikä on läppärungon sekä kaasarin kurkun välissä, eikös semmoinen pieni reikä rajoita kovasti tehoja, kyllä nytkin on mopoksi ihan ok tehot mutta jos tuon reikälevyn poistaisi, säätääkö ecu polttoainetta riittävästi, vauhtia en tarvitse yhtikäs enempi mutta saisi kiihtyä entistä paremmin, enkä taas viitsi ajaa tuohon racesäätöjä, poistuisi mm rajoitin jne.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Vespister

Ihan oli Ekillä piponnoston arvoinen rautaperseajo. Pääsiäisen kiirastorstai olisi niinkuin ajatuksellisesti paras ajankohta moiselle reissulle -- tai kärsimysviikko yleensäkin. Mahdollisimman sateinen sellainen.😅

Divaani minulta kyllä enää onnistuisi tuollainen ajorupeama.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 18.09.20 - klo:15:15
Ihan oli Ekillä piponnoston arvoinen rautaperseajo. Pääsiäisen kiirastorstai olisi niinkuin ajatuksellisesti paras ajankohta moiselle reissulle -- tai kärsimysviikko yleensäkin. Mahdollisimman sateinen sellainen.😅

Divaani minulta kyllä enää onnistuisi tuollainen ajorupeama.
Sepä tässä hassua kun ei käynyt lainkaan persuksiin (oli haalarihousujen alla pehmustetut fillarihousut ja päällä pitkät kalsarit, nahkarotsin alla t-paita ja kahdet korkeakauluksiset neuleet, varalla neljät lämpimät sormikkaat lähinnä sadekeliä varten, ei satanut kertaakaan koko matkan aikana). Kipu tuli selkään lapoihin ja selkärankaan perusuksen yläpuolelle, myös kaasukäden sekämys oli kuin olisi kunnolla lätkäisty jollain kalikalla, turvoksissakin, mutta kaikki hellitti heti kotona. Kuume nousi kuitenkin ilmeisesti kehon "tulehdustilasta/rasituksesta", koska sekin lähti nopeasti pois. Olen aina ollut ns hullu ja halunnut kokeilla omia rajojani, niin nytkin ja tutulla kaverilla sopuhintaan virheetön erittäin vähän ajettu Gileran ruiskuvehje, olihan se haettava ajamalla pois.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

kaukari


Eki

Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Samppa

On kyllä niin uskomattomia nämä Ekin ajosuoritukset, että hattua pois. Minä en oikein meinaa jaksaa ajaa edes autolla muutamaa sataa kilometriä.  ::)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.