Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CDI sytytyslaitteet

Aloittaja Coastside, 30.03.08 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

Haneidör

Joo niin vähän lueskelin tuolta muualtakin onko ne 5.0g vai kuinka painavat on optimaaliset?? ja lueskelin myös että ei pelkästään auta vaan pitää vaihtaa myös vastapainejousi jäykempään?

JaakkoFagerlund

Lainaus käyttäjältä: Haneidör - 15.09.10 - klo:21:13
Joo niin vähän lueskelin tuolta muualtakin onko ne 5.0g vai kuinka painavat on optimaaliset?? ja lueskelin myös että ei pelkästään auta vaan pitää vaihtaa myös vastapainejousi jäykempään?
No se vähän riippuu menopelistä, että mikä on hyvä, mutta yleisesti ottaen kiinankoneisiin on noita 5 grammaisia tungettu ja kuulemma hyvällä menestyksellä. Itselläni on Kymcossa 8 grammaiset ja kiihtyy rivakasti (nelitahti vääntää hyvin), joten kaikki riippuu kokonaisuudesta :)

Periaatteessa kevyemmät rullat ja jäykempi jousi tarjoavat enempi "pienempää vaihdetta", eli jaksaa kiivetä mäkiä paremmin ja kiihtyvyys paranee kun kone ei vaihda isommalle välitykselle heti. Mutta se rullien paino tulisi olla siten, että kiihdytyksessä/matka-ajossa olisi koneen kierrokset siellä korkeimman tehon alueella. Paha sanoa mitä se sinun skootterissa on, itsellänikin on omasta mittaukset tekemättä.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

openflow

Kiinanihmeissä on erilaisia cdi-bokseja, vaikka ulkoisesti näyttää samalta ja liittimet ovat samanlaiset, niin johtojen järjestys voi olla erilainen. Omassa ihmeessäni oli laatikossa 6-nastaa, tuttavani ihmeessä 5-nastaa. Johtojen järjestys poikkesi hieman. Ulkoisesti laatikot ja liittimet oli täysin identtiset. Erona ainostaan se yksi puuttuva pinni CDI:stä.

Liitin
A | B
--+---
C | D
E | F

5-nastaa
A - systyspuolalle johto
B - virta magnetolta
C - tyhjä
D - sammutus
E - pickup
F - maa

6-nastaa
A = sammutus
B = virta magnetolta
C = systyspuolalle johto
D = maadoitus (joissain rajoitin)
E = pickup
F = maadoitus

Ennen uuden CDI:n hommaamista/kytkemistä kannataisi varmaan selvittää mihin mikäkin johto menee ihan varmuuden vuoksi...

Coastside

#93
http://www.4strokes.com/tech/others/QMB139maint/images/cdi_wiring.gif

Viisipinnisen kaavio.

http://www.buggydepot.com/buggy-tech-center-images/article_19_1266699456.jpg

http://www.thegy6place.co.uk/communities/8/004/007/026/708/images/4526376524.jpg

josta muokattu kaavioksi, jossa on eri kuin aiemmissa.

Netin kuvasta ronkitut piuhanvärit

Sahkarin skoden liitin

klik bt49qt kaavio muokattuna.

klik

Samassa manuaalissa kolme eri versiota mainitsematta asiaa. Akkuvirtainen ja magneettovirtainen.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sahkari

Onko jossain fuden qt9 kytkentäkaavaa kun cdi boksille ei edes tule jännitettä, vm 2003 classic skootteri kyseessä.
Eli ajon jälkeen ei ole lähtenyt käymään kun ei tule kipinää ja tuosta cdi yksiköstä nyt aloin tutkimaan ja yhteenkään johtoon ei tule sähköä kun sytystysvirta on päällä.


JaakkoFagerlund

sahkari, onko siinä akku ja jos on, niin tarkista että (yleensä) sen vieressä olevat sulakkeet ovat ehjät. Tuleeko jännitteitä minnekään?
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

sahkari

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 18.09.10 - klo:17:15
sahkari, onko siinä akku ja jos on, niin tarkista että (yleensä) sen vieressä olevat sulakkeet ovat ehjät. Tuleeko jännitteitä minnekään?

Kyllä sähkö tulee virtalukolle saakka ja sulake on ehjä (Pitäisikö olla toinenkin jossain?) Eli valot, vilkut ja äänimerkki toimii kun sytystysvirta kytketty.

JaakkoFagerlund

sahkari, en tiedä pyöräsi sähköpuolen toteutuksesta, itselläni on kaksi sulaketta joista toinen on sytytysjärjestelmälle ja toinen kaikelle muulle.

Tarkistapa kaikki liittimet akku - CDI väliltä, saattaa olla hapettumaa/hiekkaa/häiriöitä jossakin.
Älä aja kuin taksikuskit - noudata liikennesääntöjä

sahkari

Lainaus käyttäjältä: JaakkoFagerlund - 18.09.10 - klo:18:27
sahkari, en tiedä pyöräsi sähköpuolen toteutuksesta, itselläni on kaksi sulaketta joista toinen on sytytysjärjestelmälle ja toinen kaikelle muulle.

Tarkistapa kaikki liittimet akku - CDI väliltä, saattaa olla hapettumaa/hiekkaa/häiriöitä jossakin.

Kävin juuri katsomassa niin ei löytynyt toista sulaketta, ja tossa cdi yksikössä on 5 liitintä yhdessä liittimessä eikä niinkuin muutama viesti aikaisemmin 2 eri liittimessä.

Walle

No samassa liittimessä noikin "2 liittimiset" on silleen kahdessa ryhmässä. Ac-CDIssä tulee kaikki tarvittava sähkö moottoria pyöritellessä. Mittailu onkin hieman hankalaa. Eipä voi kun vastuksia mittailla, sekin ihan katkoksien paljastamiseksi. Varsinaisia käämivikoja ei oikeestaan voi mitata. Onneksi ne ei ole yleisiä. Jännitteitten mittalu menee skooppihommiksi. Akkusähköllä toimivaa Cdi systeemiä en tajua ollenkaan tai siis mitä hyötyä. No mulla on akku usein tyhjä ja eipä lähtis käyntiin.

A_sentaja

Akkusähköllä on aina herätinvirta olemassa, eli kun avain on kaakkoon niin boxissa näkyy elämää..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

sahkari

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 18.09.10 - klo:22:38
Akkusähköllä on aina herätinvirta olemassa, eli kun avain on kaakkoon niin boxissa näkyy elämää..

Muutenkin tuntuu tässä kiinalaisessa olevan johtovärit mitä sattuu :), virtalukolta lähtee eteenpäin mustalla johdolla +12v joka on ollut iät ja ajat miinus johtojen väri autoissa yms kulkuneuvoissa.

Mutta onko kenelläkään nyt tietoa mihin johtoon pitäisi tulla virtalukolta +12v?

Seuraavat värit löytyy liittimestä: Vihreä (maa eli miinus), vaaleanpunainen ( Se rajoitin?), musta/punainen, Musta/Keltainen, Sininen/Keltainen, Musta/valkoinen

Coastside

Käytä vaikka Paint ohjelmaa ja piirrä liitin ja johdot väreillä (suorakaiteen piirtämällä saa leveän viivan)ko liittimiin, kuten olen aiemmassa viestissäni tehnyt niin pähkäillään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

sahkari


Coastside

#104

Siis näin, ensin perusväri? Muutenkin väritettynä on helpompi hahmottaa ja etenkin verrata muihin.

Toinen on yhden baotian huoltomanuaalin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04