Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

CDI sytytyslaitteet

Aloittaja Coastside, 30.03.08 - klo:16:15

« edellinen - seuraava »

Grazy

totanii.. mul on täs 2-t kone ja täs on 5 napane cdi... kiinostais tietää mite sais rajoitin pois cdi:stä ilman että vaihtaa koko cdi.. joo mul on tämmöne sachs speedjet

Plom

Ainoastaan 6 napainen CDI on elektronisesti nopeusrajoitettu eli siis eri asia kuin  kierrosrajoitin. Muistaakseni.

Grazy

mite sais sitten kulkemaan noin 50-55 jos mun cdi ei oo kerra rajoitettu.. mut kyllä sen kuulee äänestäkin että jokin siinä rajoittaa

-Zone-

#63
Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.07.10 - klo:16:51
http://www.youtube.com/watch?v=pESsK-MQ12s
HAH HAH se siitä säädettävyydestä. Ihan vakio CDI on ihan samanlainen. Tai no on ajoitus reilulla tyhjäkäynnilla siinä F-merkissä. Mutta jos lussummin haluaa kierroksia ottavan tossa tyhjäkäynnin yläpuolella niin voi ilmeisesti säätää kierroksia missä vaihtaa ajoitusta. Ne isompien kierrosten säädettävyydet olis jopa hyödyllisiä.
Paljonkos muuten ennakoita mittasit milläkin kierroksilla?

Walle

#64
No ihan F merkissä kierroksilla ja tosi pienillä tyhjäkäyntikierroksilla oli vähemmän ennakkoa. Ihan sen ajoituspatin reunoilla ne kipinät tulee. Siis kuten tossa videossa. Asteita voit mittailla ihan ite. Halvoissa ajoituslampuissa ei ole astenäyttöä eikä ne kovin vakuuttavasti toimi kalliimmissakaan. No toimii mutta ne kierrokset tuppaa vaihtelemaan. No tyhjäkäynnillä pysyy, mutta ne merkit on tyhjäkäynnin merkit (autoissa). Siis melko turha astesäätö ajoituslampussa.
Siis on vaan kaksi ajoitusta patin alku ja loppu. Myöhäisempi on lähinnä käynnistyksessä ja aikasempi käydessä. Ei ihmeemmin ilahduta vaikka säätyis jotenkin hienommin tolla välillä.
Luvatut huimat astesäädöt vaatisi sytytystä patin ulkopuolelle.

Voihan toi CDI kuulua johonkin suureen viri kokonaisuuteen mihin kuuluu vauhtipyörä pidemmällä paukamalla. Vakiolla ei auta mitään.

tommi

2T ja 4T CDI-boksit eivät ilmeisesti käy toisiinsa mutta entäs puola? Meneekö nelitahdin puola suoraan kaksitahtiseen?

-Zone-

#66
Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.07.10 - klo:19:27
..Asteita voit mittailla ihan ite. Halvoissa ajoituslampuissa ei ole astenäyttöä eikä ne kovin vakuuttavasti toimi kalliimmissakaan..

Ennakkokäyrä on ihan yhtä merkityksellinen, kuin perus ja maksimiennakko. Sillä sitä ennakkokäyrää kyselin, että mitä ilmeisimmin se cdi muuttaa ennakkokäyrää ja maksimiennakko + perusennakko pysyy samana (joka tuntuisi moottoria ajatellen järkevämmältäkin). Varmasti vakiolla cdi:lla maksimiennakkoa löytyy sen mitä moottori tarvitsee, joten sillä sillä liipaisukäämin "patilla" ei ole asiaan merkitystä. Maksimiennakko on aika usein siellä 30 - 40 asteen välillä. Siis vapaasti hengittävissä. Turbokoneet taas vaatiikin ennakon pienentämistä ahtopaineilla ja niiden ennakkokäyrä muistuttaakin hyvin paljon 2T moottorin ennakkokäyrää.

Ilman kierroslukumittausta ja jonkinlaista tapaa lukea ennakkoa eri kierroksilla ei ennakkokäyrää saa selville, mutta on ainoa tapa, millä noita "viri" cdi bokseja kannattaa edes tutkia. Ennakot voi mitata hyvin 1000rpm välein, joka tarkkuutena yleensä jo riittää. Kun mittaa ennakkokäyrät vakiolla ja tolla "viri" cdi:llä saa vasta ne erot selville.

Itsellä kyllä löytyy strobosta viivetoiminto + ennakon mittaus näytöllä ja strobo pelittää tarkasti. Vähän samaa mieltä kyllä, että halvoissa ei aina oikein toimi eikä kannata ostaa. Samaa mieltä olen kyllä ylipäätään kaikista halvoista stroboista. Monet halvat on vain autokäyttöön suunniteltuja eikä rahkeet riitä kauheen pitkälle. Olen huomannut että monissa halvoissa strobo alkaa jäämään perään jo 6000rpm jälkeen eikä mitattu ennakko enää ole todellinen.

1 Sylinteristä mopon konetta mitattaessa tätä viivettä alkaa tulla aikaisemmin. Nuo strobothan on ajateltu mittaamaan (yleensä 4 pyttyisen) 1 pytyn tulpanjohdosta ja tämmöisessä hukkakipinämallissa pulssitaajuus on selvästi suurempi. Muutoinkin halvat mittarit on suunniteltu pelkkään perusennakon mittaamiseen, niin niitä ei ole tehtykään ennakkokäyrien mittaamiseen korkeita kierroksia silmällä pitäen. Omalle mittarille valmistaja ilmoitti mittarin tarkkuudeksi 1% vielä 330Hz impulssitaajuudella, joka vastaa 1 pyttyisessä hukkakipinämallissakin lähes 20 000rpm.

Ennakoita voi kyllä silti mitata ilman että mittarissa olisi näyttöä ja viivetoimintoa. Kierroksetkin voi mitata erillisellä kiekkamittarilla, vaikka strobossa ei kierroslukumittausta olisikaan. Kun tulostaa astelevyn sopivassa koossa ja kiinnittää sen vauhtipyörän "ympärille" lohkoon saa asteet näkyviin. Koko 360 asteen kiekkoa ei tarvitse, eikä kannatakaan tehdä. 0-90 asteen kaareva pätkä riittää mihin tahansa sytytysennakkoon ja on helppo asemoida lohkoon oikealle paikkaa kiinni. Nokan mittaamisesta poiketen astelevyn kappale tulee siis lohkoon kiinni, ei vauhtipyörään.

Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.07.10 - klo:19:27
Siis on vaan kaksi ajoitusta patin alku ja loppu. Myöhäisempi on lähinnä käynnistyksessä ja aikasempi käydessä.

Väärin. Patin alku ja loppu antaa positiivisen/negatiivisen pulssin impulssikäämistä ulos ja fyysiset mittasuhteet määrää perusennakon ja maksimiennakon rajat. Sytytysennakko (jolla siis kipinä tapahtuu) voi olla mitä vain tällä välillä. Ei vain 2 eri kohdassa olevaa sytytyspulssia. Ennakko määräytyy elektronisesti. Useimmat sytytykset on tehty niinpäin, että impulssikäämin asema suhteessa "pattiin" on sellainen, että sytytys on fyysisesti maksimiennakolla ja CDI lisää viivettä alhaisilla kierroksilla. Kun kierrosluku nousee, viivettä vähennetään.

Yleensä ne toimii juuri näin päin, koska sytytys saadaan tarkemmaksi korkeille kierroksille. On kyllä olemassa rakenteita, jossa fyysinen ennakko on säädetty perusennakon mukaan ja sitä aikaistetaan kierrosten noustessa, mutta helpompaan ja tarkempaan systeemiin päästään, että ensin on viivettä jota vähennetään kierrosten noustessa ja näin saadaan ennakko kasvamaan.

Lainaus käyttäjältä: Walle - 02.07.10 - klo:19:27
Ei ihmeemmin ilahduta vaikka säätyis jotenkin hienommin tolla välillä.

Päinvastoin. On erittäin tärkeää, että sytytys olisi mahdollisimman ideaali muuallakin, kuin perus- ja maksimiennakoilla. Turbomoottorisissa vielä eritoten tärkeää, että ahtopainetta mitataan (esim MAP-anturilla) kokoajan, mutta turbokoneet nyt kuuluu vähän tämän aiheen ulkopuolelle. Kaikkein ihanteellisin CDI boksi on täysin ohjelmoitavissa. Siis moottoria viritettäessä. Alkuperäisellä ei pystytä juuri muuttamaan, kuin koko ennakkokäyrää nousevasti tai laskevasti.

Se ei paljon ilahduta, jos perusennakko ja maksimiennakko olisi ihanteellinen, mutta koko tällä välillä ennakkoa on liikaa ja moottori nakuttaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää tiputtaa perusennakkoa, jolloin peruennakko ja maksimiennakko jää molemmat liian alhaisiksi, vaikka keskialue saataisiinkin nakutuksen suhteen kuriin.

Coastside

Entäs pimeässä tulpan kipinällä lukea valko/musta asteikkoa? Tulppaan vielä suuntaava linssi vaikka folion palasta. Hämärään tottuneet silmät näkee herkemmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.07.10 - klo:13:47
Entäs pimeässä tulpan kipinällä lukea valko/musta asteikkoa?
Pistetääs tähän, että se mainitsemani astelevy kannattaa muutes tulostaa negatiivina. Eli tausta mustaksi ja merkit valkoisiksi. Oikea merkki näkyy selvemmin vaikka ei niin pimeää olisikaan.

Kaikkein halvimman strobon saa ledistä, vastuksista ja transistorista. Siis jos mittarille ei vaadi ennakon mittaustoimintoja. Ledi siis välähtää aina kipinän tullessa. mittaaminen vaatii kyllä suhteellisen pimeät mittausolosuhteet. http://www.josepino.com/?tachometerx

Coastside

Loisteväriviivat mustalla pohjalla auttaa myös.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Walle

#70
No vakion ennakot on +2º /1700rpm ja +13º /2000rpm huoltokirjan mukaan. Sen olen stropolla kokeillut että vaihtuu noitten kierrosten välillä. Asteet määräytyy sen ajoituspatin mukaan. Tyhjäkäynti tuppaa olemaan se 2000 kun tolla +2 ennakolla ei oikein käy tai no sotkee sitä tyhjäkäyntiä kuitenkin.
Että vois se säädettävyys auttaa tyhjäkäyntiin kun olis jompikumpi ennakko kokoajan tyhjäkäynnillä.
Mutta isommilla kierroksilla tarvis enemmän ennakkoa. Vaatis pitemmän ajotus patin ja sitten sen CDIn pitäis säätyä nätisti johonkin vaikka 8000rpm asti. Eli ei se pelkkä CDI tee mitään ihmettä noilla ajelukierroksilla.
Turha takertua noihin asteisiin voi ne olla eri jossain mopossa.

Nii ja stropo oli joku "snap on" digitaali rimpula missä nappia rämpyttämällä muutetaan asteita. Melko hankala käyttää.

Taitais olla näköjään parempi kun jokainen mittailee ite ja pitää tulokset omana tietonaan.

-Zone-

#71
Lainaus käyttäjältä: Walle - 03.07.10 - klo:16:46
Taitais olla näköjään parempi kun jokainen mittailee ite ja pitää tulokset omana tietonaan.
Hieman meni kyllä yli hilseen. Mistä täällä sitten keskustellaan ? CDI boksien massasta, väristä, jne.. ?
Tietyllätapaa on tossa perääkin. Niin helkutisti näissä vaihtelee osat, samassakin merkissä että tuntuu ettei mikään osa ole stantardi minkään kanssa. Tälläkin viikolla posti toi nokkapukin, jossa keinuvipusuhde on eri mitä vakiossa. Välykset keinuvipujen akseleissakin suuremmat mitä alkuperäisessä 10 000km ajettuna. Paskaa valmistetaan ja myydään, mutta ei hintatasonkaan luulisi olevan mikään oikeutus siihen. Eniten käy sääliksi niitä, jotka lyövät vain uusia osia kiinni ilman minkäänlaista tarkistusta tai mittausta.

Renny

Lainaus käyttäjältä: tommi - 03.07.10 - klo:10:46
2T ja 4T CDI-boksit eivät ilmeisesti käy toisiinsa mutta entäs puola? Meneekö nelitahdin puola suoraan kaksitahtiseen?

Laitoin vanhan moottorisahan puolan Baotianiin ja hyvin se sillä pelaa. Noin ainakin toimii miksei toisin päinkin.

solifermopo

#73
Otin selvää mitä Helkaman rajoittamaton CDI-yksikkö rajoittaa.

Falmekin vastaus oli että:

"Rajoittamaton CDI yksikkö ottaa kierroksia pidemmälle kuin rajoitettu CDI yksikkö."

Joten tietääkö kukaan jos tuosta rajoittamattomasta CDI yksiköstä kannattaa maksaa 59â,¬?
Saako rajoitetun CDI yksikön rajoitusta pois leikkaamalla esimerkiksi jonkun johdon?


Johdon leikkaaminen olisi kuitenkin hieman edullisempaa...  ;D

http://i7.aijaa.com/b/00910/6428427.jpg
HELKAMA SC1 - Akkukotelo
HELKAMA SC1

Walle

On noita CDI lodjuja halvemmallakin myynnissä. Joku 20â,¬ olis sellanen kohtuu hinta.
Yhtä asiaa en tajua. Toi CDI:n tunkeminen akkutilaan. Tärkeät johdot menee moottorilta melkein takavalolle ja sieltä CDI:n kautta takaisin puolalle joka on satulan alla. Kai siitä metri tulee turhaa matkaa. Nii ja on mulla akusta pompannu kerran korkki, ja happohöyryt tekee omat juttunsa liittimille.