Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottorin elinaika vs huolto

Aloittaja viisnelonen, 01.05.22 - klo:12:53

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Usein porukka mieltää 50 tkm ajetun skodun ns kilometrivikaiseksi. Mitä se saattaa ollakin jos huolto on laiminlyöty
Ja se huolto sanan tarkoitus/sisältö on myös käsitetty todella kirjavasti, kuten myös auton omistajilla..

Kimmokkeena tähän topiikkiin oli tämä yli 100 tkm ajettu satelis, olen pähkäillyt että mitäköhän tuo myyjäliikkeen mainitsema "täydellinen huoltohistoria" sisältää?
https://www.nettimoto.com/peugeot/geopolis/2710464

Onkohan esim mäntä&sylinteri tai jakoketju jo uusittu ? jne..   Jos olis lähempänä niin saattaisin ajella ihan huvikseni sinne renkaita potkimaan ja perehtymään tehtyihin "huoltoihin" ja suuren km määrän johdosta erityisesti moottori pakettiin tehtyihin töihin.
Onko joku nähnyt Suomessa muita yli 100 tkm ajettuja pienikoneisia (1 syl) skoduja, isokoneisia, esim burgman 650 ja honda silverwing 600 on kyllä, samoin Honda SH 300 ainakin yhden muistan täältä nähneeni.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250


HiTec

Tuo täydellinen huoltohistoria sisältää vain ja ainoastaan hultoliikkeiden leimat ajallaan ko. kulkineen huoltovihossa. Mitä noissa huolloissa sitten on ikinä tehtykään, onko edes maahantuojan virallista huolto-ohjelmaa noudatettu, onkin jo ihan kokonaan toinen asia, siitä tehdystä huollosta kun ei yleensä kulkineen historiaan jää mitään muuta kuin tuo huoltovihon leima, ne tehdyn työn kuitit yms. kun useimmiten katoaa jo heti seuraavassa omistajavaihdoksessa :-\

Esim. tämä nykyinen moponi on 91tkm ajettu ja tuosta huoltovihostakaan ei ole enää niin harmaintakaan aavistusta. Kuitenkin moottorin käynti ja suoritettu koeajo paikanpäällä sai itseni vakuuttuneeksi ja kaupat syntyivät. Tokihan tuossa on hiukan sitä nykerettävää, kuten käytetyissä enempi ajetuissa useimmiten on, mutta ihan on kaikki sellaista minkä pystyy itsekin tekemään ja näin pysyy se pienen nykyertämisenkin viehätys yllä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

konenikkari

#3
Huoltoja on monenlaisia.
Työkaveri tuli polkupyörällä töihin, ja kertoi "autoni on huollossa"
Kuukauden päästä hän tuli taas autollaan, kun kolarikorjaus oli valmistunut. ;D
Moottoripyörä korjaamolle tuotiin suzuki gs1100 "Huoltoon"
110000 ajettu moottori vaihdettiin tehdasuuteen.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

konenikkari

Mulla 1999 mallinen Aerox jolla nyt ajettu 47000 km
Kampiakseli ja runkolaakerit on alkuperäisiä.
Mäntiä on vaihdettu 10000 välein.
Nykyisin odottelen kauhulla, kaasuttaessani, mikä tulee ekaks kurkkaamaan
kuka kaasuttaa KOP KOP  ::)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 01.05.22 - klo:13:17
Tuo täydellinen huoltohistoria sisältää vain ja ainoastaan hultoliikkeiden leimat ajallaan ko. kulkineen huoltovihossa. Mitä noissa huolloissa sitten on ikinä tehtykään, onko edes maahantuojan virallista huolto-ohjelmaa noudatettu, onkin jo ihan kokonaan toinen asia, siitä tehdystä huollosta kun ei yleensä kulkineen historiaan jää mitään muuta kuin tuo huoltovihon leima, ne tehdyn työn kuitit yms. kun useimmiten katoaa jo heti seuraavassa omistajavaihdoksessa :-\

Esim. tämä nykyinen moponi on 91tkm ajettu ja tuosta huoltovihostakaan ei ole enää niin harmaintakaan aavistusta. Kuitenkin moottorin käynti ja suoritettu koeajo paikanpäällä sai itseni vakuuttuneeksi ja kaupat syntyivät. Tokihan tuossa on hiukan sitä nykerettävää, kuten käytetyissä enempi ajetuissa useimmiten on, mutta ihan on kaikki sellaista minkä pystyy itsekin tekemään ja näin pysyy se pienen nykyertämisenkin viehätys yllä 8)

Ilmeisesti tarkoitit asiaa noin yleisesti vai juuri tätä yksilöä ?
Noinhan tuo huolto-dokumentaatio useimmiten on. Mutta tässä tapauksessa LUULISI että olisi enemmän näyttöä tehdyista töistä.
Lainaus Nettimotosta: " 1-OMISTAJA, TÄYDELLINEN HUOLTO HISTORIA ! MEILTÄ MYYTY JA HUOLLETTU KOKO AJAN"

Nykyisen Burgerini ostossa painoi paljon skodun koko elinajan huoltohistoria kaikkine lisätöineen, (kaikista kuitit ja työerittelyt) kuin myös talvisäilytys lisätöineen.
Tiedän että moni ostaja ja ammattimyyjäkään ei anna näille juurikaan arvoa mutta yhdistettynä ajoneuvon tutkimiseen ne kertoi ainakin mulle sen että omistajat (2) on olleet valmiit joka vuosi huollattamaan/säilyttämään pyöränsä merkkiliikkeessä siitäkin huolimatta että homma maksoi maltaita.
Useinhan tuo huollon laiminlyönti johtuu joko nuukailusta tai rahan puutteesta, tosin joskus myös tietämättömyydestä,välinpitämättömyydestä tai peukalon sijainnista
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Palosella

Itse en kyllä laske merkkiliikkeen huoltokirjalle minkäänlaista arvoa, se ei läheskään aina takaa hyvintehtyä työtä. Ainakaan autojen kanssa. Ennemmin itsetäytetty vihko tehdyistä huolloista on paljon parempi. Toki jos minkäänlaista historiaa ei ole tiedossa, on vähän huonompi juttu. Niinkun tuossa mun Vespassa. Toki se ei juuri mitään maksanutkaan, että se kyllä korvaa sen huoltohistorian puutteen ;D

konenikkari

Vika on suurilta osin vaihtoajoneuvo kauppiaiden synnyttämä,
hyvityksen saa vuosimallin perusteella, ajoneuvoa ja huoltopapereita näkemättä.
Mitenkään ei palkita huoltotoimia.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.05.22 - klo:14:56
Vika on suurilta osin vaihtoajoneuvo kauppiaiden synnyttämä,
hyvityksen saa vuosimallin perusteella, ajoneuvoa ja huoltopapereita näkemättä.
Mitenkään ei palkita huoltotoimia.

Itsellä 2 vimosinta autoa mennyt vaihdossa niin että autoliike ei autoani edes nähnyt missään vaiheessa ja edes kysyttäessä etteikö nyt kuitenkin... niin "vastaukseksi" sain lähinnä silmien pyörittelyä etten kai heille nyt mitään paskaa... ::)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08