Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Xciting 500 ri huoltoa...

Aloittaja lehtijussi, 10.02.15 - klo:20:48

« edellinen - seuraava »

lehtijussi

Omaa 2012 vuoden xcitinkiä en ole vielä itse huoltanut, edelliset huollot on teetetty merkkihuollossa.  Mistä tohon kannattaa kysellä varaosia? Suoraan maahantuojalta... vai mistä?
K&n öljysuodatin "KN-147" vissiin kävis xcitingiin?  Sen nyt ainakin sais haettua kätevästi Stormilta, kun on miltein työmatkan varrella.

Partanen

Hiukan aiheeseen liittyen, viittitkö tarkastaa mitä öljyä ohjekirjan mukaan suositellaan noin tuoreeseen Xciting:iin? Sillä vaan kyselen, kun yksi kaveri käy karhunpainia mitä öljyä omaan vähän vanhempaan laittaisi.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


Partanen

Ok, kiitoksia. Näyttää vähän samalta kuin kaverin huolto-ohjeet.

Sen käsityksen olen saanut, että 5w-50 öljyt eivät edes ole kovin hyviä. Ne on niin keinotekoisesti tehty, että eivät pysy tuommoisina kovin pitkään. Mitä isompi skaala, sen vähemmän aikaa öljy semmoisena pysyy käytössä. Nykyisinhän autoissakin on esim. 5w-30, 5w-40 öljyjä usein. Ja juurikin API SJ luokituksen täyttää monet synteettiset 5w-40 öljyt. Sillä se vähän oudolta tuntuu, ettei Xcitingin taulukosta löydy 5w-40 öljyä, mikä varmaankin olisi hyvä meidän olosuhteissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Varmaan sama ohje... käsikirja on 2004 vuodelta ja jotain päivityksiä ruiskun ja abs.n osalta tehty.

Ikis

Motonetistä ja stormilta olen hankkinut kulutusosat ja jos/kun alkuperäisosille
on ollut tarvetta, niin ne olen hankkinut saksasta eduisemman hinnan takia.
Xciting 500 06 --> T-Max 500 08

kaunimik

Ostin kyseisen öljynsuodattimen Porvoossa Flexo powerista. Sopi ihan täydellisesti. Itseasiassa samanlainen oli siinä ennestään. Itsellä 2500 ajettu 2011 peli eli kyseessä oli toinen öljynvaihto.

kaunimik

Olen nyt huoltanut hiljan ostamaani xcitingiä. Ajettu vain 2550. Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Olen ihmetellyt heikkoa käynnistymistä. Ihmetykseni oli suuri kun avasin ilmanpuhdistimen. Se oli aikalailla musta. Oikeastaan tukkoisen näköinen. Edelleen käynnistyy heikosti. Tänään katsoin tulpan. Se oli myös aika musta, ilmeisesti johtui tukkoisesta putsarista. Lämpöarvo oli myös eri kuin ohjekirjassa. Se oli CR7E ja kirjan mukaan pitäisi olla 8E. Aikaisemmissa ketjuissa on puhuttu että kumpaakin käytetään. Joka tapauksessa lähti nyt aivan hienosti käyntiin. Täytyy kokeilla huomenna illalla uudestaan käyntiinlähtöä. Säilytän pyörää 10 asteen lämmössä.

lehtijussi

Mitä öljyä laitoit? Tarviikin katsoa toi ilmanputsari kans...
10 asteen lämpötilassa käyntiin lähtö on heikkoa omassakin. Aina ollu. Hetkeksi auton sisälämmitin puhaltaan koneen alle, ja lähtee heti.

kaunimik

Gastrol 10w-40. Suosittelivat Porvoon Motor Powerissa, joka on Kymco-liike. Tiedän että suositus on 5w-50 mutta kyllä nuo lämpöarvot täyttyvät. Tiedä sitten mikä on oikein.

viisnelonen

#10
Lainaus käyttäjältä: kaunimik - 24.02.15 - klo:19:51
Olen nyt huoltanut hiljan ostamaani xcitingiä. Ajettu vain 2550. Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Olen ihmetellyt heikkoa käynnistymistä. Ihmetykseni oli suuri kun avasin ilmanpuhdistimen. Se oli aikalailla musta. Oikeastaan tukkoisen näköinen. Edelleen käynnistyy heikosti. Tänään katsoin tulpan. Se oli myös aika musta, ilmeisesti johtui tukkoisesta putsarista. Lämpöarvo oli myös eri kuin ohjekirjassa. Se oli CR7E ja kirjan mukaan pitäisi olla 8E. Aikaisemmissa ketjuissa on puhuttu että kumpaakin käytetään. Joka tapauksessa lähti nyt aivan hienosti käyntiin. Täytyy kokeilla huomenna illalla uudestaan käyntiinlähtöä. Säilytän pyörää 10 asteen lämmössä.

Yleensäkin ja erityisesti käynnistyksessä nämä 1-pyttyiset on herkkiä tuon tulpan kunnolle. Tarttis olla oikea kärkiväli ja mielellään puhdas tulppa.  Mittaa ja säädä tulpan kärkiväli oikeaan arvoon.
Jos ajat pääasiassa  lyhyehköjä matkoja niin tuo 7 ... (ööö siis joo, ei ehkä enään sen kuumempaa kynttilää jos se oli NGK?)   ;D )
On muuten tuo tulpan kärkiväli yleisessä väärinkäsityksessä että se uusi tulppa olisi ns bolt on kärkivälin suhteen ..
Ja ihan kokemukseen perustuen kun puhutaan 1-pyttyisestä nelarista: Osta siihen iridium tulppa. Esim NGK tai ND.
Niin ja selvennykseksi: kirjoitan muun kuin juuri topiikinmukaisen merkin/mallin kokemuksella.
https://www.youtube.com/watch?v=W8V0ULlWBrM
Ed: Noista iridium tulpista sitä kärkiväliä ei säädetä/väännellä. Ed2: oikaisin väyrystelyjäni..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kaunimik

Kiitos hyvistä vinkeistä. Täytyy etsiä rakotulkki siististä varastostani????. On muuten melko ahdas tila tulpalle. Juuri ja juuri mun kätönen mahtuu sinne johdolle. Tulpan saa kyllä varrella.

Partanen

NGK:ssa menee niinpäin lämpöarvo, että 7 köröttelyyn, ja 8 kovaan ajoon. Densosta en muista just nyt.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kaunimik - 24.02.15 - klo:21:41
Kiitos hyvistä vinkeistä. Täytyy etsiä rakotulkki siististä varastostani????. On muuten melko ahdas tila tulpalle. Juuri ja juuri mun kätönen mahtuu sinne johdolle. Tulpan saa kyllä varrella.

Niinhän nää on lähes kaikki skodut ahtaita tai sitte saa purkaa tunnin jos haluaa tilaa.. siksikin tuo iridium on hyvä kun se kestää helposti 3-4 krt normitulpan iän ja JUURIKIN käynnistyksessä sen eron huomaa
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#14
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 24.02.15 - klo:21:55
NGK:ssa menee niinpäin lämpöarvo, että 7 köröttelyyn, ja 8 kovaan ajoon. Densosta en muista just nyt.

Oikein muistit ja silloin siis pitäis kyllä sillä 7:lla pärjätä eli nokeentuminen on siitä seoksesta enemmänkin kiinni. mm se ilmanpuhdistin mitä kaunimik jo moittikin.
Ed: Toisaalta.. sehän on ruiskukone joten ilmansuodattimen ei pitäisi vaikuttaa seokseen niin radikaalisti kuin kaasutinkoneessa, oliskohan sittenkin kyse lyhyistä ajoista ja paikallaan käyttämisestä jne.
Ja entäs se moottorin käyntilämpötila/termostaatti ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250