Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Miksi GTS Vespaan JASO MA öljyä? (Ja muutakin juttua öljyistä)

Aloittaja Partanen, 27.03.11 - klo:14:03

« edellinen - seuraava »

jk_single

Ottaisiko liian suuren riskin jos ostaisi "halvalla" Moponetin MOTOX synt mopoöljyä, siinä on Jasot kohdallaan ja myös ACEA luokat sopivan "huonot" (SL) eli sisältynee sinkit ym. Verrattuna normi auto Helixiin tms siis.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

#16
Mitä öljyä tarkoitat? Kun en löytänyt Motox mopoöljyä joka olisi viskositeetiltaan 5w-40. API SL:kin lienee toiseksi tuorein eli toiseksi kovin luokitus, vuodelta 2001. Ei kovin huono siis kuitenkaan.

Mä yritin maailman foorumeiltakin tätä Vespan JASO MA vaatimusta selvitellä, ohuin tuloksin. JASO MA itsessään ei takaa mitään muuta kuin sen, ettei öljyssä ole liikaa kitkan vähentäjiä.

Jokin teoria kertoi, että moottorin kuula- ja neulalaakerit saattaisivat alkaa luistamaan, jos öljy on liian liukasta. Semmoinen teoria kuitenkin torpattiin, tosin ilman kovin kummoisia perusteita.

Tälläkään hetkellä ei ole siis käsitystä siitä, että miksi Piaggio suosittelee JASO MA öljyä, mutta taidan semmoista sitten kuitenkin käyttää jatkossa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jk_single

Tätä tarkoitin http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=59-9526, viskositeetti kylläkin "väärä".

Tarkistin Beverlyn ohjekirjasta mitä suositellaan ja siinä käsketään ranskaksi, saksaksi ja hollanniksi laittamaan synt API SJ 10W-40, mutta sitten tanskaksi API SG 20W-50 ::)
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

viisnelonen

#18
Yleensähän valmistaja antaa "minimi" laatuluokituksen, mikään ei tietty estä käyttämästä  parempaa laatua ellei sitä nimenomaan ole mainittu että VAIN  xx luokan öljyä.. näin minä sen näen muuallakin kuin skoottereiden moottoreissa. Se miten joku tulkitsee eri luokkien paremmuutta/sopivuutta on ihan henk.koht. juttu..

Edit: Tällä ei nyt sitte ole mitään tekemistä viskositeetin kanssa, vaan tarkoitan pelkästään öljyn laatuluokitusta.
Nuo Owners manuaalit on usein mitä sattuu, käännösvirheitä, oikoluvun puutetta yms

Selkeä lista API laatuluokat: http://motorcycleinfo.calsci.com/API.html
Sana "Obsolete"  (= vanhentunut) tuolla listassa on hiukan harhaanjohtava, koska ajoneuvoja(ja moottoreita) joille riittää tuollainen vanhemman luokituksen öljy, valmistetaan yhä sekä on muutoinkin käytössä pilvin pimein. Kuten myöskään kaikkia valmistettavia voiteluöljyjä ei luokiteta noihin "uusimpiin" API luokkiin,miksikö? Siksi että kaikki ei niitä tartte eikä niiden käytöstä juuri hyödy.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#19
Otetaan käytännön huomiota öljylaatujen vaikutuksesta:
Minulla oli kiinalainen zoner mopo ekaa kesää ajossa josta 3000 paikkeilla katosi puristukset kokonaan. Olin ajellut 15-W40 öljyillä ja vaihtanut viikkoa aiemmin 10-W40 osasynteettiseen öljyyn. Avasin kannen ja huomasin että karsta oli irtoillut paloina männästä ja irtosi lisää kynnellä raaputtaen. Mäntä falskasi hieman öljyjä männän päälle karstaksi aiemmin ja kun vaihdoin öljyyn joka pesi sitä irti, se meni venttiilin väliin vieden puristukset.

Nyt on baotian ja siihen vaihdettu uusi sylkkä ja mäntä. Sen tiukkuus ja öljynlaadun vaihto em. mineeraalista synteettiseen 5W-50 öljyyn on tuonut helpon talvikäytön ja vähän karstaamisen jonka näkee tulpan karstoittumattomuutena ja sitkaana öljynä joka ilmiselvästi tarttuu pintoihin tiukemmin kuin mineraaliöljy, joka taas merkitsee ettei seisontataukoina pinnat kuivu öljystä ja helteillä visko riittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Ylläoleva kuulostaa siltä, että ongelma oli jossain muussa kuin öljyssä. Jos öljyä pääsee niin suuret määrät männän päälle, että karstoittuu tuohon kuntoon noin nopeasti. Oliko sisäänajo liian rauhallinen, josta johtuen männänrenkaat eivät koskaan sopeutuneet eli hioutuneet sylinteriin sopiviksi? Kun ei sen pesevänkään öljyn pitäisi sinne männän päälle päästä paikkoja pesemään.

Otsikon mukaiseen laitteeseen soveltuva öljy on tarkoin määritelty. Kun vaihtoväli on 10000km, ei mineraaliöljyt tulisi kysymykseenkään. Paitsi eräässä merkkihuollossa, jossa laittavat 10w-30 mineraaliöljyä, ellei asiakas itse vie öljyjä mukanaan huoltoon.  ???

Onhan Vespoista koneita hajoillut. Kun vaan tietäisi syyt. Hyvin ympäripyöreitä vastauksia, tai selvityksiä olen kuullut ja lukenut. Vääränlainen öljy ei ainakaan pidennä moottorin käyttöikää, ei vaikka olisi öljymyyjän mielenstä miten hyvää öljyä tahansa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#21
Kävin sitten Castrolit ostamassa muodolliseen 23.90 euron litrahintaan. Kaveri vinkkasi, että Allright:ilta löytyy Castrol Power 1 Racing 4T 5w-40 hyllystä. Täyttää vaaditun API SL ja JASO MA2 vaatimukset. Sen verran taisin olla haltioissani tuon öljyn kanssa, että vasta kotona huomasin, ettei siinä puhuta mitään ACEA luokituksesta. Purkin väristä päätellen tämä saattaa olla jotain vanhempaa erää.

Lisäys klo 19.53: Tiedon valtaväylä kertoo, että purkista löytyvä päivämäärä on pakkauspäivä. Castrol lupaa öljyn säilyvän purkissaan 5 vuotta, kunhan purkkia ei avata, ja säilytetään asiallisissa olosuhteissa. No, keskustelupalstoilta tämä "tieto" tosin kerrottiin, mutta kuulema Castrolilta kysytty. Riittänee mulle tässä vaiheessa, kun pakkauspäivä on ollut parisen vuotta sitten. Jännää tosin on se, että tuotteen hinta nousee hyllyssä seistessään. Vanha hinta on ollut 22 euroa.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ei ehkä kannata lukea tästä eteenpäin, jollei asia oikeasti kiinnosta.  ;)

Tämän aamun haeskelun tulos Vespa Gts:ään sopivista öljyistä, kun otetaan huomioon kaikki valmistajan vaatimukset, vai pitäisikö sanoa suositukset: SAE 5W-40, API SL, ACEA A3, JASO MA synthetic oil.

Tämän öljyn laittavat mahdollisesti tehtaalla. Tai ainakin Eni rummuttaa yhteistyöstä Piaggion kanssa, ja Vespasta löytyi Eni:n tarrat: Eni i-ride PG 5W-40 http://travel.eni.com/catalog/products/documents/001508_1_en_IT_1_102.pdf

Tätä suosittavat ohjekirjassa, jossa ei lue tarkalleen milloin kirja on painettu: Agip City Hi Tec 4t 5W-40 http://travel.eni.com/catalog/products/documents/007147_1_en_IT_1_102.pdf

Eni ja Agip taitavat olla samaa konsernia.

Bel-Ray:ltä löytyy: Scooter Synthetic Ester Blend 4T http://www.belray.com/bel-ray-scooter-synthetic-ester-blend-4t-engine-oil

Yllättäen mitään ylläolevista ei saa Suomesta, ainakaan netin mukaan. Sumeko:lla on Selenian öljyt näihin, ja pitäisikin käydä katsomassa mitä se lopulta on. Nettisivujensa mukaan Luokitus on vain API SJ, vaikka pitäisi olla SL.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lisätään listaan Petronas Syntium Moto 4 SP 5W-40 : http://flcf.onion.it/commonfile/FIN/pdf/1826_scat_FIN.pdf ja http://flcf.onion.it/commonfile/FIN/pdf/1826_stec_FIN.pdf Kaikki tekniset tiedotteet löytyy suomeksi, jännityksellä odotetaan josko tuota öljyä myös saisi Suomesta, edes jossain vaiheessa.

**************

Mulle tulossa olevat Eni-öljyt ovat tällä hetkellä kaiketi jo jossain Suomen terminaalissa odottelemassa jakelua.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Ja eilen postipete kantoi öljyt kotiovelle:



Hintaa kertyi neljälle litralle 49.40 sisältäen toimituskulut. Taas näytti italialainen kyntensä, jos ei ole paras, niin on ainakin halpa.  ;) Tavaran tilasin Saksasta ebay:n kautta, myyjänä "frinken-racing": http://viewitem.eim.ebay.fi/860l--ENI--IRide-5W40-4-x-1-L-4Takt--l-fr-Piaggio--Vespa--Scarabeo-----/310355297945/item
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#25
Nyt on Eni i-ride PG 5W-40 öljyt koneessa. Oli huoltojylppy sitten vääntänyt öljypropun äijämomentilla kiinni. Kirposi työkalu kädestä, kun proppu viimein aukesi. Oikea momentti Haynes-oppaan mukaan on 24-30Nm, ja samaa antaa Piaggiokin, netistä ladatun korjausohjeen mukaan. Väänsin 30Nm, kun sekin tuntui vähäiseltä. Muttei se ollut silti lähellekään sitä mitä jylppy oli voimiensa tunnossa vääntänyt. Veddu, kun ei mokomaa proppua oikeastikaan tarttis kovin kovasti vääntää, kunhan pysyy paikallaan niin riittäisi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Pelkäävät poijjaat insinjöörit vibraatioita..
Proppuhan olis muuten ihan ok kiinni kun ei tule kuumat öljyt ulos, mutta jospa se irtookin ajossa ja lurahtaa liukasteet tielle, niin.. Kenenkääs vastuu olikaan silloin..
Eli jos eli ole kiertymisen estoa niin momentti on se ainoa tapa olla varma asiasta.. Valitettavasti..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Kovin on hienot, eli hennot kierteet siinä propussa, ja samalla tietysti koneessa. Proppu on semmoinen iso "kiekko", joka samalla pitää karkeaa öljysuodatinta, eli siivilää paikallaan. (Tärkeää on muuten muistaa puhdistaa se propun takaa löytyvä siivilä samalla kun vaihtaa öljyt) O-rengas toimii propun tiivisteenä, joka pitää vaikka ei proppua hampaat irvessä kiristäisi. Edellisessä Vespassahan mulla oli proppu löysällä, huollon jäljiltä. Taisin tuhat kilometriä ehtiä ajamaan, ennenkuin aloin ihmetellä pieniä öljyläikkiä skootterin alla silloin tällöin. Sormin sitä proppua sai kiristettyä, muttei ollut pois tippunut kuitenkaan. Selvittiin säikähdyksellä siinä mielessä, että öljytaso oli ehtinyt laskea vain alamerkkiin. En sitten tiedä varmaksi, jos proppu olisi löystynyt itsestään, mutta epäilen kyllä. Nyt kun ensin kiristin propun momenttiavaimella 30Nm:än, niin kokeilin sen heti uudelleen avata räikällä. Ei se tiukalla ollut, muttei kovin löysälläkään.

Olen viime aikoina alkanut miettiä, että minkälaista ammattitaitoa vaaditaan, jotta pääsee merkkiliikkeeseen huoltamaan kaksipyöräisiä, ja saa siitä vielä palkkaa. Alkanut vaikuttamaan siltä, että ei minkäänlaista.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Siitä erikoisia, tai ainakin erilaisia siihen verrattuna mihin olen tottunut, nuo italialaisten öljyt. Lämpölaajenevat mokomat melko paljon. Nyt kun tarkastaa öljyt kylmästä koneesta, on öljypinta hiukan alle mittatikun asteikon puolivälin. Tai sanotaanko 1/3 asteikosta, alhaalta lukien. Kun sitten tarkastaa öljyt kuumasta koneesta, 10min. sammuttamisen jälkeen kuten ohje sanoo, on öljypinta ylämerkillä. Saman oloinen oli tehtaallakin laitettu öljy.

Ohjekirja varoittaa, ettei öljyä saa olla yli ylämerkin. Riski on suuri, jos öljyt katsoo vain kylmästä koneesta, onkin öljypinta liian korkealla kuumaa konetta uudelleen käynnistellessä.  ???
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pekpel

Taitaa olla mittatikun merkit aikas tarkkoja öljyn määrästä..
Oletkos ihan kuriittaas kokeillut paljonko vaikka 1/2 desiä öljyn määrän muutosta on sillä mittatikulla merkinnöissä ?
Eli paljonko on oikeesti ylä- / alamerkin ero öljymäärässä ?
Niin ja onkos pintajännitys erilaista kylmänä ja kuumana,, "kiipeääkö" kuuma öljy tikkua ylöspäin helpommin kuin kylmä öljy ?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..