Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Alhaisen puristuspaineen syy, MITTAUSVIRHE.

Aloittaja Kari69, 04.05.23 - klo:20:23

« edellinen - seuraava »

Kari69

Olen ihmetellyt, kun skootterien puristukset ovat aivan alhaalla, vaikka ohivuotomittarin mukaan moottori on hyvässä kunnossa. Tänään taisi syy tuohon löytyä.

Mittasin skootterin puristukset ja ne oli vain 5 baria vaikka ohivuoto on vain 5% eli ei mitään ylimääräistä. Katkosrakojen kauttahan on aina hieman vuotoa.

Koska skootterin moottori on ahtaassa tilassa, niin sinne ei mahdu tavanomainen painemittari. Mittaus onnistuu mittarilla, joka kytketään letkulla tulpan reikään. Ja tästä tulee se ongelma. Skootterin moottori on 50 cc, joten sen puristustilavuus on todella pieni. Olisiko suunnilleen vaivaiset 7 ml. Kun siihen tulee mukaan painemittarin pitkän letkun tilavuus, niin puristustilavuus kasvaa valtavasti. Silloin puristuspaine putoaa vastaavasti. Jos letku tuplaa puristustilan, niin puristu putoaa puoleen.

Jotta letkulla varustettu mittari näyttäisi oikein, takaiskuventtiilin pitäisi olla tulpan kierteen sisällä. Ei letkun toisessa päässä.

Coastside

Siksi startataan kunnes lukema ei enää kasva, joka on se suurin paineentuottokyky.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kari69

Totta, mutta mitä enemmin siellä männän päällä on tilavuutta, niin sen alhaisemmaksi puristus nousee. Kantta madaltamalla saadaan korotettua puristussuhdetta.

Kun pienen moottorin puristus mitataan mittarilla, joka on letkun päässä, niin tulos on aivan liika matala. Ei auta, vaikka miten pitkään starttaat.

Esimerkki.
Iskutilavuus on 50 cc eli 50 ml
Puristustilavuus 7 ml
Letkun tilavuus 7 ml

Puristussuhde ilman letkua (50+7)/7 = 57/7 = 8,1
Letkun kanssa (50+7+7)/ = 64/14 = 4,6

PappaSkootteri

Voisiko olla että mittarin joka on letkun päässä olisi valmistaja sen suunnitellut niin jotta näyttää oikeaa puristuspainetta kuten mittarin joka liitetään ilman väliletkua suoraan tulpanreikään...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Kari69

Ei. Se ei ole mahdollista, koska pitäisi tietää moottorin tilavuus, johon mittari liitetään. Letkun tuoma lisätilavuus on merkittävä pienellä moottorilla. Mitä isompi moottori, sitä vähemmin se aiheuttaa virhettä.

Coastside

Kompressorissa ei merkitse kuin pumppausaikaa se miten iso säiliö siinä on. Pieni vain täyttyy nopeammin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

vanadoo

Sainpahan ajattelemisen aihetta aamun tunneiksi :)
Jotenkin maalaisjärjellä ajatellen letkun tilavuudella ei ole merkitystä kun mitataan puristuspainetta.
Olkoon letku lyhyt tai pitkä, männän tuottama paine muodostaa siihen mittariin ihan samat lukemat.
Painettahan siinä pelkästään mitataan ja se paine mittarissa tulee yhtä suureksi olkoon letku pitkä tai lyhyt.

joni_k

Eikös periaatteessa kun tarpeeksi kauan starttaa paineet ehtii nousta oikealle lukemalle.

Coastside

Monet on huomanneet että kun puristus-suhdetta nostaa, ei teho nousekkaan. Se johtuu paineiden karkaamisesta renkaiden ohi. Kisamoottoreissa sovitukset voi olla niin tiukat että moottori on pakko esilämmittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Mittari on lahjomaton, jos on huono mittaustulos, ei niitä puristuksia siellä ole. Suzuki T250 2-t motskarissa mittari näytti 12.5 kg, se on jo aika mukava likistys. En laittaisi omaan mopooni niin paljon. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 07.05.23 - klo:09:46Mittari on lahjomaton, jos on huono mittaustulos, ei niitä puristuksia siellä ole. Suzuki T250 2-t motskarissa mittari näytti 12.5 kg, se on jo aika mukava likistys. En laittaisi omaan mopooni niin paljon. :)
Suzuki T250 syntymän aikoihin oli 100oktaanista lyijybensaa
nykyisin jos sillä aikoo paljon ajaa on syytä paineita laskea  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kari69

#11
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 07.05.23 - klo:07:14Kompressorissa ei merkitse kuin pumppausaikaa se miten iso säiliö siinä on. Pieni vain täyttyy nopeammin.
Moottorissa on vaan se ero, että säiliö tyhjenee jokaisen puristustahdin jälkeen. Mitä isompi säiliö, sitä vähemmin paine nousee yhdellä pumppauksella.

Se että mittarin paine nousee vasta muutaman puristustahdin jälkeen huippuunsa, johtuu siitä, että mittari muodostaa pienen säiliön, jonka pitää täyttyä,  jotta sinne saadaan sama paine, mikä on sylinterissä. Takaiskuventtiilissä on varsin pieni aukko, joten mittari ei täyty hetkessä.

joni_k

jos letkun pituus on suurempi tilavuuksisempi kuin sylinterin tilavuus painetta ei synny ollenkaan?

Kari69

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 07.05.23 - klo:13:19jos letkun pituus on suurempi tilavuuksisempi kuin sylinterin tilavuus painetta ei synny ollenkaan?
Syntyy toki.
Jos letkun tilavuus on yhtä suuri kuin puristustilavuus, paine putoaa puoleen.
Jos letkun tilavuus on kaksinkertainen, tilavuus putoaa kolmas osaan.
Jos letkun tilavuus on viisinkertainen, tilavuus putoaa kuudes osaan.
jne

Kyseessä on Boylen laki.

Coastside

Mittasin fillyn puristukset. Vertasin pumpun lukemaan joka oli liki sama 8 bar. Moottorikaan ei sen enempää antanut letkulla mitaten, mutta kumikartiolla antoi 14 bar. Letkun puristusliitos vuotaa. Kannattaa vertailla jottei tule virheitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04