Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Jurge

Terve. Tuli vaihdettua 72cc pannu exporttiin. Juurikin nuo laikut oli 50cc männässä, ei huolestuta. 72cc "sisäänajo" tuli suoritettua motonetin halvimmalla 20w50 mineraaliöljyllä, muutamaan kertaan tuli vaihdettua ja kun 300km oli mittarissa (tästä oikeastaan 80% kaasupohjassa) vaihdoin sisään tilipäivän kunniaksi Redlinen 20w60 moottoripyöräöljyt. Samahan tuonne ois suoraan työntää kultaa tolla hinnalla, mutta vois kuvitella että ei ainakaan kampuran laakerit ja venakansi tykkää huonoa tuosta. Kesällä en näihin 10w40 laittaisi, sen verran lämpösenä käyvät. Öljynlauhdutin on suunnitelmissa, aliexpressillä näkyy olevan 50 taalaa. Laittaa lauhduttimen puhaltimen aukkoon niin kulkee ilmavirta hyvin, eikä varmasti vaikuta sylinterin lämpöihin negatiivisesti. Googlettelin niin huomattavasti porukka saanu lämpöjä alas. Saattaisi vaikuttaa merkittävästi kämpuran laakereiden kestävyyteen pitkässä matka-ajossa.

Coastside

Keväällä kannattaa raapia kurakerros lohkosta niin kone jäähtyy paremmin. Näillä ajavat myös kuumissa maissa tietämättöminä öljyhuolista.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

#692
jos se lauhduttimen lähtö tulee sen öljysihdin paikalle niin ei tule toimimaan oikein kokemusta on. a. se lauhduttajan lähtö tulee öljypumpun imupuolelle, eli väärälle puolelle, yläkerta on ilman öljyä sitten ajan x ja pumppu kärsii kun pyörii eikä öljyä tule riittävästi. b. sen adapterin joka tulee siihen öljypropun tilalle omaa aivan liian pienet lähdöt ja sen kruunaa vielä ne jarruputkelle tarkoitetut banjoliittimet jotka vie sen vähänkin virtausalan.  pelastuksena voisi yrittää tehdä isommat reiät siihen adapteriin, hommata min 8mm lähdöillä olevat suorat liittimet ja putkitus jäähdyttäjälle min 8mm letkulla. näitä jäähdytyspaketteja on erilaisia olemassa, joten en ole aivan varma tarkoitatko juuri tätä ei toimivaa vai esim gy6 motor. de:ssä olevaa joka näyttäisi toimivammalle ratkaisulle.

Jurge

Joo no justiinsa tuollasta sihdin proppuun tulevaa tarkoitan. Arvelinkin että ei se välttämättä ois hyvä, mutta kuitenkin positiivisia kokemuksia lueskelin. Fiksuin ratkaisu ois laittaa lauhdutin perinteisesti ihan sille tarkotettuihin liitäntöihin, mutta onko näissä?

Noista kampuran laakereista, kaikki sanovat että ei kestä tuntien yhtämittasta ajoa. Onko siihen mitään muuta syytä kun öljynlämpöjen nousu pitkässä matkassa niin korkeiksi että voitelu pettää? Laakerit nyt kiinanlaakereita, mutta kuitenkin kestävät lyhyempää ajoa ja kilometrejä muuten jos jäähdyttelee välillä. Toisaalta en itse suunnittele pitkiä matkoja mopolla, 40km virkistysmatkoja yhteensuuntaan ehkäpä, mutta aihe kiinnostaa kuitenkin.

Coastside

En olisi kovin huolissani kampuran laakereista. Yksi palstalainen ajoi 50 km kotiin kun oli mennyt kuulia ja oli pitänyt kauheaa kolinaa. Näissä on varsin luotettava moottori.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

#695
ei tähän saa oikein sellaista toimivaa öljynjäähdytintä, ilman ainakaan erillistä pumppua. mankitype moottoreissa on kunnon pumppu ja kanava, laippa kannessa on sopivasti painepuolella ja pelaa niinkuin pitääkin, näissä ei ole sellaista valmiutta.

en myöskään kampuran laakereista olisi huolissani, enemmänkin yläkerran voitelusta. kampuran laakeri yleensä menee variaattorin puolelta, paljon suurempi lisärasitus mitä magneeton puolella.

ilmeisesti 125 150cc malleissa olisi lohkossa lähtö jäähdyttäjälle. jossakin olen nähnyt myös jäähdytyspakettia jossa on yksi uusi lohko johon tehty tuo lähtö. hinta on vaan kova sellasella paketilla.

Coastside

Pohjaan saisi lämpösiilin kiinni, joka luulisi jäähdyttävän tarpeeksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mietin liikkuuko öljy jos tyhjennysproppuun ja siihen sihdin proppuun laittaisi lähdöt ja se jäähdytin vaikka sinne moottorin alle? kai se nyt jotenki liikkuisi?

Tunnus:


joni_k


tapiovuorent

Mistä tuo idea: Mobil-Delvac. Suositellaan nimenomaan diesel-moottoreille.
Motonetissa ja muissakin öljyä myyvissä liikkeissä löytyy runsaasti puolisynteettisiä ja täyssynteettisiä öljyjä , jotka on sopivia sinun 4-tahtimoottoriisi. Hintaluokassa esim. 5-7 € /litra.

Sepi6

kyllä pysyisin näissä 50-luvulla suunnitteluissa koneissa, kesällä 20W-50 ja talvella 10W-30. Ennen öljyn jäähdyttimen ostelua kannattaa oikeasti mitata se öljyn lämpötila, suomen olosuhteissa jäähdytin on tuskin tarpeellinen.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Tunnus:

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 03.03.21 - klo:09:19
Mistä tuo idea: Mobil-Delvac. Suositellaan nimenomaan diesel-moottoreille.
Motonetissa ja muissakin öljyä myyvissä liikkeissä löytyy runsaasti puolisynteettisiä ja täyssynteettisiä öljyjä , jotka on sopivia sinun 4-tahtimoottoriisi. Hintaluokassa esim. 5-7 € /litra.
Viskositeetin sopivuus ja API SG/CD luokituksen ylittäminen.

joni_k

delvacia on kehuttu ilmeisimmin jossain moottoripyöräkäytössä. ite sitä muinoin testasin ja ei se kovin vakuuttava näissä kiinalaisissa skoottereissa ole. jos oikeesti meinaa pitkäikäisenä skootteria pitää niin motulin esteriöljyä sisään. mäntä on kuin uusi tonnin ajeluilla eikä jurmuilla. tosin jos tällä on 15tkm ajettu niin sama mitä jäteöljyä sinne kaatelee eiköhä peli ole sen osalta jo lopussa.

Coastside

#704
Öljyn pumpattavuus kylmässä on liukulaakeroitujen keskeinen asia. Baareja saa olla kohtuullisesti kun liisteriä aletaan puskemaan laakereihin. Öljyn tehtävistä 80 % on jäähdyttää laakeria. Jos se ei virtaa niin laakeri kuumenee ja öljykalvo pettää.
Jos liukulaakeria ei ole, on turhaa hankkia öljyä joka sopii niille. Sellaista huttua ei öljypurkista löydy ettei kuulalaakeroitu siitä hyödy. Penkoneisiin tehdään öljyjä tuosta vinkkelistä katsoen. Ruohonleikkuria kun harvoin pakkasilla käytetään. Mopoissa jäykkä öljy haittaa käynnistystä pakkasessa, mutta esilämmitys auttaa.
Synteettisen etu on parempi tarttuvuus joka auttaa säilyttämään öljykalvo.

Paras öljy olisi paistorasva (läski) hapettumisenestoaineella terästettynä. Se vain jämähtää jo huoneenlämmössä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04