Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Hexagon 150cc käyntiinlähtö ongelma

Aloittaja jazzmaster, 29.06.22 - klo:13:44

« edellinen - seuraava »

jazzmaster

Moro,

Nämähän on huonoja lähteen kylmällä startilla käyntiin, mutta parilla polkasulla mun yksilö aina startannut.
Nyt alkoi sitten oireilemaan niin että startti ulisee/ei jaksa pyörittää lämpimänäkää. Noh akun vaihdoin uuteen ei auttanut startti ongelmaan (starttimoottori tai jossain muussa häikkää?). Siitä about viikko, alkoi myös polkimen kanssa käynnistysongelmat eli ei lämpimänä tai semi lämpimänä lähde käyntiin vaikka kuinka polkee, mutta aivan kylmänä heti ekasta. Sitten kun ajat sen lämpimäksi, niin eipä millään käyntiin. Ei polkemalla eikä startilla, hieman rasittava lähteä käymään missään missä tuo pitää sammuttaa ::)
Jos ois vinkkiä heittää mistä lähtis liikkeelle vian etsinnässä. Liekkö kaksi eri vikaa startti ja sitten vähän haiskahtaisi ryyppy vialta kun ei lähde lämpimänä käyntiin. Jääkö automaattiryyppy päälle?
Viime syksynä tuohon on vaihdettu ilmansuodattimet ja imukurkku.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Tutki tulppa/vaihda uusi. Paljonko ajettu ilmansuodattimen vaihdon jälkeen ? Kyllähän tuohon viallinen ryyppykin sopii..
Onko ollut ylimääräistä savutusta ?
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jazzmaster

-96 vuosimalli.  pikkusen vaja 20tkm ajettu. Itseasiassa tulppakin on silloin syksyllä vaihdettu. Reilu tonnin verran on ajettu tuon huollon jälkeen.
Pitää tosiaan tulppan vaihdolla kokeilla ensin koska kaikista helpoin hommahan on jos sillä tokenis..
En ole huomannut että normaalia enemmän savuttais..

konenikkari

Jos lämpimänä pyörii huonosti, käynnistyy myös huonosti,
Huonosti pyörimistä voisi aiheuttaa esim variaattori
onko sitä huollettu, milloin.
kerro vielä onko 2vaiko4tahti  mikä on laitteen ZAPxxxxxx numero.
Silloin kun jää käynnistymättä, onko tulppa märkä vai kuiva.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jazzmaster

Sitten kun käyntiin saa niin toimii normaalisti. Viime syksynä on myös variaattori käytetty auki ja putsattu. Kaksitahti pelejähän nuo 150cc Hexagonit on.
ZAP  numerosta ei ole mitään hajua mikö se on. Rungosta löytyy DGM ja EXV alkuinen numerosarja.
Juuri sain hommattua uuden tulpan ja lähden testaamaan sen. Ilmoitan miten käy

konenikkari

#6
Huomasin just et viisnelosella on ollu tommonen skotu
Siis PIAGGIO HEXAGON EX 150 HEXAG-150
https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2364.msg35563#msg35563
Joten hän on kokemusasiantuntija  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jazzmaster

Joo, tuon threadin luinkin kun etsiskelin apuja.
Tulpan vaihdossa ei eroa. ja tulppa oli maihtokahvin värinen eli seos taitaa olla ok.
Nyt kun tuota poljeskellut käyntiin, niin löytynyt polkasu taktiikka millä saa neljännellä käyntiin lämpimänä :D Eli kehtaa jo kaupassa käydä :D

Pitänee syksyllä aukoa vari ja mitä pendix juttuja tuolla oli mainittu, kun sen startti piettää niin hirveää ääntä. Eli se kyllä pyörii mutta kauheaa se ulvominen.

Nythän skoba kelit parhaimmillaan 8)

viisnelonen

#8
Joo, tommonen 150cc mulla oli, muistaakseni -96 mallinen. liki 10v jo aikaa ja monta skodua sen jälkeen niin enpä siitä paljon mitään enään muista..
Voisit sen bensan pinnan siellä kohokammiossa tarkistaa sillä niissä on sitä neulaventtilivikaa kaasareissa ollut.

PS oli sitä muuten 250cc 4T koneellakin myyty..  https://www.nettimoto.com/en/piaggio/hexagon/2830616
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

#10
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.07.22 - klo:12:32
Joo, tommonen 150cc mulla oli, muistaakseni -96 mallinen. liki 10v jo aikaa ja monta skodua sen jälkeen niin enpä siitä paljon mitään enään muista..
Voisit sen bensan pinnan siellä kohokammiossa tarkistaa sillä niissä on sitä neulaventtilivikaa kaasareissa ollut.

PS oli sitä muuten 250cc 4T koneellakin myyty..  https://www.nettimoto.com/en/piaggio/hexagon/2830616

Samaa mieltä, saattaa tulvia kuumana joten käynnistäessä vähän kaasua
Polttoaineen siirto tankista kaasuttimelle on tuossa perin merkillinen ::)


Isoissa laitteissa on päätankki ja päivätankki  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jazzmaster

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 01.07.22 - klo:12:34
Saatko mitattua puristuspaineet?

En tähän hätään. Mutta onnistuu ainakin elokuun puolella. Paljonko tässä pitäisi paineet olla "terveenä"?

konenikkari

#12
Jos "päivätankilta" päätankille menevä paluuyhteys ei toimi
polttoaineen paine voi kuumana nousta jolloin herkemmin tulvii.
Puristuspaine 10 bar on erinomainen 8 hyvä n.5,5 käynnistyy vielä vaikeasti.
Et vastannut, kun ei käynnisty, onko tulppa märkä vai kuiva.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#13
Jos nyt oikein muistan niin siinä pikkutankin paluulinjassa on kuristus jossain kohti, jonka tarkoitus on pitää pieni ylipaine kaasuttimen neulaventtiiliä vasten.
Se saattoi olla siinä pikkutankin yhteessä mistä paluuletku lähtee.. muistikuva on kyllä hyvin hatara.
Paluuletku kannaisi ehkä irroittaa ja tarkistaa että em yhteessä oleva pieni reikä ei ole tukkeessa.
Mutta kuten vanhassa postauksessani kirjoitin niin noissa on ollut yleisenä vikana neulaventtiilin vuoto johtuen neulaventtiilin vanhanaikaisesta rakenteesta.

Edit: Tuossa konenikkarin laittaman kuvan tekstissä mainitaankin että tuon pikkutankin ylivuotoyhteen PIENTÄ REIKÄÄ ei saa mennä suurentamaan !!!
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jazzmaster

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.07.22 - klo:09:35
Jos "päivätankilta" päätankille menevä paluuyhteys ei toimi
polttoaineen paine voi kuumana nousta jolloin herkemmin tulvii.
Puristuspaine 10 bar on erinomainen 8 hyvä n.5,5 käynnistyy vielä vaikeasti.
Et vastannut, kun ei käynnisty, onko tulppa märkä vai kuiva.

No nyt olen saanut sen aina neljännellä polkasulla käyntiin ja uuden tulpan laitoin kun kone oli kuuma eli ei ole tullut katsottua vielä onnko se märkä.
Mutta nyt nämä kaikki on sivuseikkaa. Hajosi eilen voimansiirto, kilinä ja rahina alkoi kun olin kauempana kotoa mut aattelin kuitenki kokeilla ajaa kotiin niin äänistä päätellene i kyllä pelkkä remmi mennyt pokki kun veto loppu. Vähän aikaa kyllä kone huusi täysi kun sammu. Sitten ei syttynyt edes mitään virtoja. No nyt on hinaus hartikainen vienyt sen kaverin pajan pihaan. Joku viikko menee kun saa sitetää diagnoosin