Eilen illalla en malttanut olla starttaamatta moottoria, kun oli uusi sulakekotelokin paikoillaan. Ei pyöri yhtään. Irrotin starttimoottorin ja se oli umpijumissa, laakeri ja hiilet loppu. Ilmankos variaattorikopan rattaat oli surkeassa kunnossa. Mopoa on poljettu käyntiin startin mentyä epäkuntoon ja siksi jouduin ostamaan "uuden" varikotelon rattaineen. Sain kampiakselin spoorit viilattua hyvään kuntoon, nyt on taas urat puhtaat alusta asti. Samalla tarkistin etu-ja takavariaattorin. Perässä tuntuu ehkä hieman välystä variaattorin akselissa, mutta takapyörä tuntuu vielä aivan tykyltä. Nyt voisi periaatteessa polkaista mopon käyntiin. Odotan kuitenkin pari päivää, että sähköstartti tulee Tekantista. Jos pruuttaisi vähän bensaa kaasarin kurkkuun, voisi tuo piru lähteä käyntiin polkaisemalla. Jaa, mutta tulpanhattu on tuhottu ja tähän ei käy 90 asteen perushattu, pitää hommata pitkä malli kuten GY6 koneessa.
Sain Aprilia clubista ladattua käyttöohjeen 50cc ja korjaamokirjan Sportcity 125cc, jossa samat runko-osat. Nyt kelpaa tutkia ostoksen tekniikkaa tarkemmin. Ilmeisesti tässä ei ole lainkaan variaattorikopan tiivistettä. Ensimmäinen positiivinen yllätys tässä rojektissa: Löysin Bahco uraruuvimeisselin rungon ja pohjakatteen välistä. Kirjaan 5 euroa debettiin.
Tietääkö kukaan, mihin puhallinkotelossa olevasta pakokaasun kierrätysventtiilistä lähtevä letku menee? Ainakaan ilmanputsarissa ei sille ole paikkaa. Katkaistu letku löytyi irtonaisena moottorin takaa jostain välistä, mutta se ei ylety minnekään, kun laittaa kiinni siihen kierrätysventtillin putkeen. Sylinterin kannesta lähtee putki ja se menee läppien jälkeen ulos kotelon kautta. Tämä kotelo on puhaltimen kannen yhteydessä.