Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama SC1 ei kulje ,kiihdy eikä vedä...

Aloittaja kkossc2, 28.02.22 - klo:18:48

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Vois olla rajoitettu CDI koska moottorin paras vääntö on n.7000 rpm
ja paras teho 7500 rpm, eikä 8500 rpm vielä konetta säre.
Rajoitin pienentää vääntöä jo 6000rpm alkaen.
Minkä vuoden malli sun mopo on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kkossc2

Tämä on vuodelta 2007. Huatian ht50qt25 on virallinen malli.

Kokeilen ensi viikolla mitä vaikutusta on uudella kytkimellä, kevyemmillä rullilla ja vanhalla mutta toimivalla Kymcon etuvarilla.

Suuttimessa ei ollut mitään kokomerkintää. Lienee kuitenkin alkuperäinen. Kokeilen 80, 82, ja 84 suuttimia, jos ne auttaisivat mahdolliseen tehon puutteeseen. Epäilen vahvasti.

Jos nuo ei auta, pitää varmaan alkaa harrastamaan RR-tyylisiä "juoksustartteja" 😉

tapiovuorent

Kaasuttimesta voisit vielä tarkistaa: Onko imukalvo ( se joka ohjaa neulaa) ehjä ja notkea , ei siis kovettunut.
Se on joskus aiheuttanut "tehonpuutetta"

kkossc2

Kaasutinhan oli jo auki. Imukalvo oli ehjä ja muutenkin normaalin tuntuinen.

Alkaa tuntumaan siltä, että jään yksin "oppositioon" sen suhteen, että huono kulku, kiihtyminen ja veto johtuu hihnan tai kytkimen luistamisesta. Luulin kerran olevani väärässä, mutta erehdyin... ;D

Havainnollinen esimerkki: kerran ruiskuttelin varomattomasti vaseliini spraytä bendix systeemiin ja samalla tietysti sotkin hiukan  hihnaankin. Silloin liikkeellelähtö tuntui juuri samalta kuin nyt; kone huutaa täysillä mutta liikkeelle pääsi vain jalalla avustamalla.

Ja ei, nyt ei ole hihnassa rasvaa/ öljyä. Stefat ja takavarin o- renkaat ehjät.

Tuolla aiemmin esitin kysymyksen, johon ei vielä ole kukaan viisas vastannut. Voiko hihna edes teoriassa luistaa liikaa etuvariaattorilla? Koppa nimittäin tuntuu lämpimämmältä etupäästä...

kkossc2

Nyt skuutteri toimii jo paremmin.

Laitoin eteen vanhan Kymcon variaattorin 5,5 grammaisilla liukurullilla, nekin vanhat. Uuden kytkimen myös. Variaattorin mutterin alle lisäsin sieltä puuttuneen kuperan aluslevyn. Nämä paransivat liikkeelle lähtöä ja kiihtyvyyttä selvästi, mutta ei kyllä vieläkään kulkenut mielestäni läheskään normaalisti.
Kun vaihdoin kaikki osat kerralla, kaikkien ohjeiden vastaisesti, niin en osaa sanoa mikä noista oli vaikuttava tekijä vaiko kaikki yhdessä.

Seuraavaksi laitoin kaasariin 82 kokoa olevan suuttimen. Jotain hienosäätöä kaasari vielä vaatii, kun sammuilee tyhjäkäynnillä ja pitää "herätellä" pienillä ranneliikkeillä toimimaan, mutta kun alkaa ottamaan kierroksia skootteri kiihtyy "hyvin" vakioksi (eli melko laiskasti) ja kulkee tasaisella 60 mittariin karvan alle 7000 kierroksella. Saa toistaiseksi kelvata.



miccomus

Jos tämmöistä aitoa kinkkiä joutuu herätellä kaasulla niin silloinhan kaasari ruikkii bensaa. Eli veikkaus on: kaasarissa on ainakin tyhjäkäyntisuutin tukossa. Jos myös kulku on hukassa niin onko pääsuuttimen "runkoputki" puhdistettu?

konenikkari

#21
Lainaus käyttäjältä: miccomus - 08.03.22 - klo:11:39
Jos tämmöistä aitoa kinkkiä joutuu herätellä kaasulla niin silloinhan kaasari ruikkii bensaa. Eli veikkaus on: kaasarissa on ainakin tyhjäkäyntisuutin tukossa. Jos myös kulku on hukassa niin onko pääsuuttimen "runkoputki" puhdistettu?

Tuommosen näköinen osa, erinäköinen eri kaasuttimissa
https://www.moposport.fi/skootteri/kaasuttimet/suuttimet-ja-seosputket
Tuon putken sivussa olevien pienten reikien pitää olla auki.
15 vuotta vanhasta saattaa löytyä kökköä :)
https://www.moposport.fi/korjaussarja-cvk-kaasuttimen-korjaussarja-kiina-skootterit
Tuossa kuvassa yläoikealla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)