Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorin hihnasta...

Aloittaja kkossc2, 21.06.20 - klo:20:00

« edellinen - seuraava »

kkossc2

Vaihdoin tuossa kuluneen tilalle uuden hihnan. Tietojen mukaan oli 5mm lyhempi, mutta todellisuudessa n. 15mm. "Tussitestillä" näytti nousevan kuitenkin ihan etuvariaattorin ulkoreunaan. Huiputkin pysyivät samoissa, mutta vajaan 100km jälkeen: Naps!

Olikohan katkeamisen syy tuo alimittaisuus eli hihna joutui täyskaasulla/vauhdissa liian kovalle venytykselle? Halpis hihnahan tuo oli, liekö ollut ihan "aito kiinalainen".

Coastside

Minulla on yhä ennätys 55 km uudella hihnalla. Takavari oli rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kkossc2

 No, hiukan pidemmälle tämä kesti...Onneksi oli mukana varalla se vanha hihna, niin ei tullut sen suurempaa ongelmaa matkan jatkamiseen.

Variaattorit tuntuvat toimivan kuten pitääkin, siinä ei varmaan ollut syy. Ehkä vaan tuo 70cc pytyn tuoma pieni lisäteho + alimittainen halpishihna ei ollut toimiva yhdistelmä.

konenikkari

Jos hihna on lyhyt, se pohjaa, takavarilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kkossc2

Näin juuri. Kun hihna on takavarilla pohjassa, mutta etuvarilla on vielä liikevaraa niin hihnahan pyrkii nousemaan ylemmäksi eli se pyrkii venymään ja samalla sivusuuntainen rasitus/kitka kasvaa, kai? Näin siis "naru kireällä" ajettaessa, jolloin tuo katkeaminenkin tapahtui.

Eli aiheutuiko katkeaminen em. syystä vai onko muita selityksiä? On näet toinenkin samanpituinen hihna, mutta kannattako sitä ottaa käyttöön?

viisnelonen

Kyllä sen kuuluu olla kireällä.. muutenhan se alkaa luistaa! Eli rullien/keskipakovoiman synnyttämä voima määrää kireyden
Tuossa suurimman välityksen tilanteessa ei hieman lyhyempi remmi ole yhtään tiukemmalla kuin se orggis mittainenkaan. Normaalia painavammat rullat lisäävät hiukan remmin kireyttä .
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

kkossc2

Aivan, mutta eikös oikean mittaisella hihnalla etuvarin lautaset ota kiinni toisiinsa kun hihna on ylhäällä tai hiukan aiemmikin?

Silloinhan hihna ei pyri enää ylemmäksi= ole ylimääräiselle venytykselle alttiina?  Alimittainen hihnahan on "normaalipituudessaan" jo ennen kuin lautaset ovat yhdessä. Rullat painavat edelleen lautasia yhteen, jolloin hihna ylös noustessaan pyrkii venymään.

Jos hihnan vetolujuus ylityy ennen kuin lautaset ovat yhdessä...naps?

Näin ihan kansakoulupohjalta asiaa tuumaillen. Mut onhan täällä ihan oikeita insinöörejäkin... Kommentteja?

joni_k

Kuinkakohan suuret keskipakovoimat noissa liikkuu se onkin seuraava kysymys..

konenikkari

#8
https://aijaa.com/Wg97FH
https://aijaa.com/3ijoZn
https://aijaa.com/tTkHz8
https://aijaa.com/o24xmp
https://aijaa.com/BrmKiT
https://aijaa.com/L0ryMp
https://aijaa.com/xycn5W
https://aijaa.com/tbROis
https://aijaa.com/L47eZU

Esimerkiksi tuollee saattaa käydä liian lyhyellä hihnalla,
lautasten pohjassa on usein hitsisauma joka syö remmiä,
tai remmi syö lautasia.
kiilahihna ei toimi jos se pohjaa hihnapyörällä.
Pistä kuvia katkenneesta hihnasta jos tallessa, met analysoimme :D

Kuvista kiitos myös skeggelle
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

voisko olla niin jos hihna menee pohjaan takaa, niin se hihnan kulutuspintahan on reunoissa, alaosa on sitä röpelökuviota..se röpelö kun alkaa kulumaan naks hihna poikki hyvin pian.

kkossc2

#10
Kuvia tulossa. Tosin hihna oli kietoutunut osittain takavarin ympärille, niin se on ihan "romuna".

Tuo joni_k:n idea alapinnan "röpelökuvion" kulumisesta näyttäisi tosiaankin pitävän paikkansa. Tai ehkä paremminkin Konenikkarin ajatus hitsisaumasta, koska selvä kuluma on vain toisessa reunassa.

kkossc2

Tuossapa noita kuvia. Vaikea tietysti sanoa, mitkä "vammat" ovat syntyneet ennen katkeamista ja mitkä takavariaattorin ympärille keriytyessä.

https://aijaa.com/4xYwY3
https://aijaa.com/PDOXw7
https://aijaa.com/KtZwM0
https://aijaa.com/VFskbB
https://aijaa.com/wcN917
https://aijaa.com/xScUAs
https://aijaa.com/dfq19x

PS: Selvyyden vuoksi täältä käsi pystyyn oman virheen merkiksi siinä mielessä, että Kymcon alkuperäisen 7mm leveällä kiinteällä "prikalla" eli variaattorin holkin paksunnoksella varustetun tilalle oli vaihdettu suora holkki. Alkuperäisellä holkilla jäi hihna lähes sentin variaattorin yläreunasta, eikä skootteri kulkenut juuri mihinkään. Hirmuisilla kierroksilla huudattaessa vauhtia löytyi nihkeät 55 mittariin. Kuka sellaisella viitsii ajaa?



Coastside

Hyvälaatuinen hihna on vain lähtenyt kiertymään ja katkennut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#13
Kiitos hyvistä kuvista.

Tuo on erikoinen, ehkä esittämäni kaltainen vaurio.


Klik suurenee
PS. peoplea on montaa eri versiota
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#14
Samankaltaisesta hihnaongelmasta juttua tuolla,
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2942.msg42980#msg42980
Eli oikea mitta jos holkki on suora 748x18x28, suomeen tuoduissa on tuo paksunnettu holkki ja lyhyempi hihna.
Esim. 748-18-28 50cc Gates Scooter CVT Belt for KYMCO People,
on tässä tapauksessa oikea, suomessa myydään 737x18x30, joka sekin on oikein,Suomessa
Vakiomopoon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)