Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Älä lannistu. Itse koin kaatumisen 250cc skoballa ajaessani liikenneympyrässä öljyyn. Tämä vaikutti ajamiseen niin että en luottanut enää pyörään enkä omiin ajotaitoihini. Kuitenkin ajelin tästä huolimatta kauden loppuun ja talven aikana tuo kaatuminen pikkuhiljaa hävisi takaraivosta. Sellainen pieni pelko oli jokaista muljahdusta kohtaan joita joissain tilanteissa tuli mm. soratiellä. Kun skootterin renkaat meni vaihtoon niin ajettavuus parani huimasti ja tuntui siltä että heeeeiiii mähän luotan pyörään. Uraherkkyys hävisi ja pystyin ajamaan rennosti ja pikku muljahdukset pikipaikkausten kohdalla ei jännittänyt enää. Tämä skootteri painoi n. 150 kiloa ja olihan se yllättävän vakaa ajaa vaikka joskus kovat tuulenpuuskat nykäs. Vaihdoin vuosi sitten isompaan skobaan ja painoa tuli 100kg lisää. Paino toi vakautta ajoon ja tuulenpuuskat ei enää heiluta pyörää. Paino siis tuo turvallisuudentunnetta. Suosittelen siis, että älä mieti kaatumista vaan ajat, ajat ja aina vaan ajat. Luottamus palautuu ajan kanssa ja myös ajotekniikkaan suosittelen tutustumaan. Vastaohjaustekniikkaan kannattaa tutustua koska sen opittuasi pystyt ajamaan suoraan vaikka kuinka tuuli riepottelisi. Jos tuulee voimakkaasti esim vasemmalta, älä kallista vartaloasi tuulta vasten vaan työnnä ohjaustankoa siltä puolelta mistä tuulee jolloin pyörä jalkojen välissä kallistuu mutta itse istut suorassa. Vähän niinkuin rodeo-ratsastusta. Fillari vikuroi alla mutta itse pysyt suorassa.  8)

Coastside

Suuret ohjaustankopainot parantavat suuntavakautta. Rento ote helpottaa vaikka se huojuisi tuulessa. En ole koskaan kuullut että normaaleissa tuulissa olisi lähtenyt hallinnasta. Minulla on ollut kaksi moposkodua jotka muuten ovat samaa mallia mutta ohjausgeometriassa on eroa. Toinen on vakaampi tuulessa ja soralla. Se voi tuo vespakin korjautua sopivalla muutoksella jos sen joku tekisi malliksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Tässä hyvä pätkä vastaohjauksesta. 16x hidastetussa videossa näkyy hyvin kuinka eturengasta käännetään työntämällä ohjaustangosta saadaan pyörä kallistumaan/kääntymään nopeasti, tässä tapauksessa vasemmalle. Heti kun pyörä on saatu muuttamaan ajolinjaa käännetään tankoa normaalisti siihen suuntaan mihin pyörä kääntyy. Työntöliike on siis hyvin lyhyt nykäisy.
https://m.youtube.com/watch?v=6lBBJH_05qY

Partanen

Onkohan rengaspaineet tarkastettu milloin viimeksi, "Motomummo":lta kyselen. Vespan nimittäin pitäisi olla ihan tukeva ajettava, varsinkin mopoihin verrattuna. Sivutuulen, huonokuntoisen tien, ei pitäisi olla isolle Vespalle mikään ongelma. Ei ole liioiteltua tarkastaa paineita 3-4 viikon välein.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Vespa on tunnetusti vobblausherkkä. Liian kevyt ote tangosta voi saada sen aikaan. Siksikin ohjaustankopainot olisi hyvä laittaa. Vespoja ei ole koskaan kehuttu vakaiksi ajaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

No sähän et ole ajanu Gts:llä metriäkään, että voisitko palata sinne mopo-osastolle, ole hyvä!
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

HiTec

Lainaus käyttäjältä: arla_m6 - 11.08.18 - klo:10:28
Tässä hyvä pätkä vastaohjauksesta.
Nyt alkaa homma menemään jo teoretisoinniksi, sillä ainakin itseltä tuo tulee autom. selkärangasta. Itsekin joskus "erehdyin" tämän asian kanssa teoretisoimaan ja kokeilin ihan käytännössä ajatuksella miten homma pelaa, niin mitään uutta en siinä huomannut kuin vain havaitsin aina toimineeni juuri näin. Ei tuo 2-pyöräinen vaan yksinkertaisesti käänny mihinkään vähänkään suuremmissa nopeuksissa jos noin ei toimisi, simple as that. Tietty tiedostaen on kiwa aina joskus pitkässä kaarteessa oikein leikkiäkin tuon kanssa, keskellä kaartoa pyörä jo kallellaan ihan ajatuksella kääntää stongaa ja huomaa mihin se moppe lähtee suuntaansa muuttamaan 8)

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.08.18 - klo:10:52
Vespa on tunnetusti vobblausherkkä. Liian kevyt ote tangosta voi saada sen aikaan. Siksikin ohjaustankopainot olisi hyvä laittaa. Vespoja ei ole koskaan kehuttu vakaiksi ajaa.
Juuri tätä jyrkkää ohjauskulmaa ja sen mukanaan tuomaa herkkyyttä tarkoitin tuolla aikaisemmalla "polkupyörämäisellä ohjauksella" vai pitäisikö sanoa jopa potkulautamaisella. Lyhyeen ajopeliin, lyhyellä akselivälillä vaan on hiukan hankala tehdä loivempia ohjauskulmia, vaikkakin juuri Vespassa tuo alatukivarsi-rakenne asiassa jo selvästi auttaakin 8)

Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Coastside

Yksi saksalainen näytti mitä ohjaustankopainot vaikuttavat vespaan. Se riittää minulle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

PX:ään verrattuna Gts on erittäin vakaa ajettava. Menee kuin itsestään, kunhan on kunnossa. Paljon ajetussa Gts:ssä saattaa olla sitten välystä moottorin kiinnityksissä. Vaikeuttaa varmasti ajoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Motomummo

#69
Kävin ajamassa tarkoituksella kovassa tuulessa. Otettiin se takaboxi pois, niin tilanne muuttui radikaalisti paremmaksi. Pitää nuo rengaspaineet tarkistaa. Pyörällä ajettu noin 14500km. Renkaat uudet, merkkiä en ole katsonut. Koitan koota itseluottamusta ja rohkeutta..

Lisään tähän vielä, että aiempi skootteri oli Honda lead 110cc, mikä oli lyhyempi ja pienemmällä  pyörillä, siis matalampi ja noin 50kg kevyempi. Sillä kesti pystyssä..Kuten myös sen edeltäjälle moposkootterilla.

Vespister

Muista ensikokemukseni Vespasta ja isosta takaboxista: tämähän on tuuliviiri maantiellä.
Sitten kun Vespaan laitetaan vielä alkuperäinen iso tuulisuoja, niin meno on moottoritiellä rekkojen välissä kuin Palanderin Kallella rinteessä parhaina päivinä.

Mutta ihminen tottuu kaikkeen!  Hetken kuluttua en enää edes noteerannut koko asia.

Älä lannistu. Kyllä sä opit ja saat itseluottamusta ajoon.

Ja sitten se perusasia: KÄDET RENNOIKSI. Muuten tuulipyörteiden ravistukset ylävartalossa siirtyvät käsien kautta ohjaustankoon ja muuttuvat tahattomiksi ohjausliikkeiksi.

viisnelonen

Missäköhän asetuksessa ne Motomummon vespan takaiskarit on ? Vois kokeilla alinta asentoa jollei jo ole siinä. Silläkin saa muutaman millin lisää pituutta kinttuihin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Noilla kilsoilla ei pitäisi olla välyksiä vielä moottorin kiinnityksissä.

Mulla on nyt neljäs Gts omistuksessa, ja kaikki kolme ensimmäistä on ollu syrjällään. Aina se harmittaa, mutta niitä sattuu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Motomummo

#73
Iso kiitos vinkeistä ja tsempeistä tähän asti.  Huomenna saa isäntä kattoo iskarit. En vielä heitä kirvestä kaivoon, vaan opettelen. Pyörä saa kupeisiin uuden maalin kun alan kestää pystyssä. Elän 60 villitystä ja paino sanalla elän  ;) haluan  tarttua hetkeen, sillä elämä on nyt. Ei voi ajatella enää sitku. ..carpe Diem kaverit!

Partanen

Vespaan periaatteessa kuuluukin käytön jäljet. Ainakin sitten kun on vanhempi. Ne ekat naarmut tietysti eniten harmittaa, mutta jossain vaiheessa ne voi ajatella osaksi vespan "luonnetta". Mulla se PX Vespa on edellisen omistajan aikana ollut syrjällään useamman kerran. Oli kaaduttu pienessä nopeudessa, ja ilkivaltaisesti kaadettu jonkun kerran. En koskaan ole niitä jälkiä korjannut taikka korjauttanut. Olkoon semmoinen kuin on.  :)

Siinä kyljessähän on melko helposti vaihdettava muovipaneli alareunassa. Sen saa vielä kohtuulliseen hintaan hankittua ihan varaosana. Että jos jäljet on siinä, niin pääsee melko edullisesti vielä parantamaan uokonäköä, jos kokee tarpeelliseksi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003