Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootterilla ajaminen - mitä siitä ajatellaan?

Aloittaja GTS52, 25.05.18 - klo:23:18

« edellinen - seuraava »

joni_k

#45
kokeileppa kaatumista asfaltilla vaikka 20km/h t-paita ja shortsit jalassa.. ei oo kaunista katseltavaa. tämä kulunut klisee joka suomalaisen miehen suusta kuuluu "ei oo koskaan tapahtunu mitään" yms. suomessahan on pohjoismaiden korkein tapaturma prosentti joita miehille tapahtuu.

Coastside

#46
Tilastot kertovat että suurin miesten kuolinsyy tapaturmissa on putoaminen alle metristä. Kaksipyöräiset jää kauas taa määrissä. Hurjin kaatuminen minulle oli fillarilla parikympin vauhdissa missä polvilumpio halkesi ja kellosta läksi lasi ja pyörästä satula kappaleiksi. Tavallisia kaatumisia on ollut paljon nuorena, tyyliin: "meni taas farkut ja rupi kutisee pari viikkoa". Oppimisen kolhut kuuluu asiaan, niin jää mieleen. Jos ajaa kovaa, on hyvä tehdä se pienellä nopeudella. :) Jarruttamaan opin hyvin, oikein hyvin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Jo paikallaankin kaatuminen on tuskaista ilman hanskoja. Siksi se ihmetyttää, kun ihan aikuisetkin miehet ajelee ilman hanskoja. Tietenkin vielä tärkeämmät, jos vauhdista kaatuu. Pienemmissä nopeuksissa niistä ajokamppeista on hyötyä. Opin sen peurakolarissa. Selvisin säikähdyksellä ja revähtäneillä lihaksilla. Kiitos ajovarusteiden, joita ilman en aja.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kääkkä

osui tänään Youtubessa tämä video jossa kaadutaan mopolla ilman suojaavia vaatteita https://www.youtube.com/watch?v=aUPnq08vYbo

Coastside

#49
Peruskauraa. Keulitaan ja kohelletaan ja läksi lapasesta. Tuollaista se on alkuun. Käytännössä kaikilla. Virheistä tulee sarja jos oppii niistä, taitotaso karttuu. Kipu estää toistamasta samaa virhettä yhä uudelleen.
Tuubi on täynnä filkkoja missä motarilla keulitaan shortseissa ja käy noin. Hitaasti hyvä tulee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Hyvin dokumentuja skootterin kaatoja olen jo pitkään seurannut tältä kanavalta: https://youtu.be/5n3GNWhUVj4

Shortseissa silti ajelen mopolla, kun lämmintä on.  :o

kekkenroos

Itselläni on nyt menossa neljäs skootterikesä. myös yksi moottoripyörä oli viime kesänä, en ole jäänyt kaipaamaan sitä. Viisi moposkootteria tuli noiden neljän kesän aikana omistettua, nyt on kalustona enää yksi 400cc piaggio.
Oman kokemukseni mukaan skootterointi vaatii keskimääräistä parempaa itsetuntoa, sillä kuittailua tulee kyllä joka suunnalta. Tuoreena huomiona myös että motoristien tervehtiminen on vähäisempää kun ajan skootterilla, verratuna viime kesän moottoripyöräilyyn. Tuo 400cc piaggio ei oikein moposkootteriin sekoitu, joten ei selity aivan siitä tuo. Mutta tervehtimistä on silti havaittavissa ihan riittämiin  ;D
Omaan tarpeeseen, eli lähinnä kaupunkiliikenteeseen en oikein voi kuvitella mitään muuta vekotinta kuin skootteria. Autolla toki sujuu matka ihan yhtälailla, mutta hyvällä kelillä harmittaa vietävästi jos ei matkaan lähde kaksipyöräisellä.
Aion jatkaa harrastusta, katsotaan mihin se vie. Muiden mielipiteillä on hyvin vähän painoarvoa.
Itselleni skootterin verrattomin ominaisuus on vaihteettomuus, voin kuvitella ajavani joskus tulevaisuudessa jollain automaattivaihteisella moottoripyörällä, kunhan sellaisia saa käytettynä järkihinnalla. Mutkaominaisuudet ja väistöt kun moottoripyörässä on paremmat kuitenkin.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: kekkenroos - 15.06.18 - klo:18:57
Tuoreena huomiona myös että motoristien tervehtiminen on vähäisempää kun ajan skootterilla, verratuna viime kesän moottoripyöräilyyn.
Eilen juuri tuli pitkästä aikaa vetästyä Hki-Hml-Hki kun käytiin Ahvenistolla ajoja katselemassa, niin tuolla wanhalla Hml väylällä jokaiselta vastaantulevalta motoristilta se räpylä kyllä nousi vaikka Silver Wingillä liikkeellä olinkin, eikä ollut väliä tultiinko vastaan kuramopolla vai apinakiikulla, ihan samalla tavalla se käsi irtosi stongasta tervehdykseen 8)

Lainaus käyttäjältä: kekkenroos - 15.06.18 - klo:18:57
Itselleni skootterin verrattomin ominaisuus on vaihteettomuus, voin kuvitella ajavani joskus tulevaisuudessa jollain automaattivaihteisella moottoripyörällä, kunhan sellaisia saa käytettynä järkihinnalla.
Esim. Hondalla on aika hyvin noita NC-sarjan fillareita tarjolla myös 2-kytkinautomaateina, eli DCT:llä ja ekat rupeaa olemaan jo sen ikäisiäkin, että hintataso on enää about puolet uuden hinnasta :)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

joni_k

kukaan motoristi oo koskaan mulle moikkaillu ;D mopojonnet vaan osotellu sormella ja naureskellu parkissa.. ;D

konenikkari

#54
Minä morjestan aina, kaksipyöräisen vastaantullessa, ehkä muilta on motoristien yhteishenki, ja hyvät tavat unohtunu.
Yllättävän usein kyllä morjestetaan takaisin,vaikka ajan moposkotulla, taitaa olla ystäviä ja kylän miehiä, jotka tunnistaa  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Mulle motoristit välillä moikkailee. En tervehdi takaisin, ainakaan aina. En mä autollakaan ajaessa usein tervehdi tuntemattomia vastaantulijoita.  ;D

Se on jännä, että Vespakuskit ei vastaa aina tervehdykseen. En siitä silti ole mieltäni pahoittanut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#56
Uskallatko vespan vasemmasta sarvesta irroittaa, morjestamista varten, yli 80km/h nopeuksissa  ::)
Minä en uskalla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 17.06.18 - klo:12:21
En mä autollakaan ajaessa usein tervehdi tuntemattomia vastaantulijoita.  ;D

Myös autolla morjestelu kuuluu itsellä kuvioon kun tuo Detsku on perässä 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Motomummo

Tungen tähän ketjuun. Lähinnä vinkkejä ajorohkeuteen kaipaan.  Minulla on ollut ensin moposkootteri ja sitten vuosia kevariskootteri, jonka vaihdoin hiljattain gts250 vespaan.
Tunnen itseni hyvin epävarmaksi vespan sarvikossa. Pyörä on painava ja erilainen ohjattavuudeltaan kun aiempi skootterini. Satula on mataloitettu, nyt tassut yltää paremmin maahan, joskaan ei koko jalkapohja vieläkään. Sain pyörän jo nurin kun jalat ei pysähdyksissä yltäneet kunnolla maahan. Sen jälkeen teetin satula remontin.
Pyörä on mielestäni melko tuuliherkkä, kun tuolla maantiellä ajelee, eikä mökille mennessä viimeinen epätasainen hiekkatiekään ole helpoimmasta päästä.
Olen kuitenkin ihan normi mittainen naisihminen (162cm), joten pitäisi tuolla kyetä ajamaan pituuden puitteissa? Nyt väistämättä mietin haukkasinko liian ison palan ja olisiko kannattanut pitää  vespa saavuttamattomana unelmana..

HiTec

No on toki skoottereita ja skoottereita, joista Vespa on se ns. original, mutta ei todellakaan kaikkiin tilanteisiin se paras vaihtoehto. Pieni koko, donitsin kokoiset renkaat ja polkupyörän ohjattavuus asettavat tuon varsin puhtoisesti city-näpsäksi kulkineeksi, vaikka toki jotkut tuolla jopa matkailua harrastavatkin. Mutta siis skodeista löytyy myös matalampia, tukevampia, suuremmalla akselivälillä ja isommilla renkailla varustettuja malleja, joilla sitten ajellaankin monipuolisemmin myös muualla kuin kaupunkien keskustoissa. Mitään sorateiden kunkkuja eivät ne ole nuokaan, ellei sitten tuota Honda uutta X-ADV voida sellaiseksikin jo lukea ;D



Tuo lyhyys suhteessa korkeuteen ja tuulipinnan umpinaisuus kylkiprofiilissa sekä pienirenkaisuus kaikki yhdessä tekevät paketista myös sivutuulille herkän. Vielä jos tuo kruunataan kookkaalla takaboxilla, niin puuskittaisessa sivutuulessa ajaminen voikin jo olla melko ... mielenkiintoista ;) Jos nyt ajatellaan tuon 250cc Vespan vaihtoehtona vaikkapa Kymco DT 300i, niin akseliväli kasvaa 1375>1545mm, jolla 17cm lisämitalla on jo todella iso merkitys skoden vakauteen maantiellä. Mitään varsinainen matkapyörä se ei ole toki tuokaan, mutta iso askel parempaan kuitenkin. Tuossa omassa Hondassani on 1595mm akseliväli, joka ei ole juuri DT:tä pidempi ja tuohan kulkee maantielläkin kuin kiskoilla eikä sivutuulikaan juuri häiritse edes motari-nopeuksilla, mutta tuo on jo 600cc moottorikoollaan varmaankin hiukan yli hakemasi, joten ei siitä sen enempää. Toki jokainen sentti pituutta lisää tarkoittaa myös "jäykkyyttä" kaupunkiajoon, vaan siltikin varsin näpsästi tuo meikäläisen Hoindakin tuolla Hki keskustassa puikkelehtii. Pys.tilaa tuo tietty tarttee vastaavasti karvan enempi, vaan aina on se oma kolonsa tuollekin helposti silti löytynyt 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08