Skootterit yli 50cc (vaativat käyttäjältään vähintään A1-luokan ajokortin) > Alle 250cc skootterit

Vespaa hankkimaan...

(1/6) > >>

moukku:
Tervehdys!

Olen ajellut viime kesästä alkaen uudella Vespa LX50:llä ja ollut siihen erittäin tyytyväinen. Mukavan rento ja mukava ajettava ja kauniskin kuin mikä.
Tarkoitukseni oli antaa tuo Vespa tyttärelleni ensi vuoden kesällä(vai olikohan tuo vain hankinnan tekosyy????), mutta nyt olen alkanut hieman perääntymään tuosta ajatuksesta. Liekö liian hieno peli nuorelle tytölle ja millaista kohtelua mopo saisikaan teini riennoissa... Kannattaisiko tyttärelle hankkia joku vähän edullisempi peli, niin ei harmittaisi niin paljon, jos jotain sattuisikin mopolle?
Samalla olen saanut ajatuksen vaihtaa tuo LX isompaan Vespaan, tai vaikka LX jäisikin tyttärelleni, niin kiinnostus isommasta pelistä on joka tapauksessa kasvanut vuoren kokoiseksi. ::) Valinta on kuitenkin erittäin vaikea. Suoraan GTS300 Super ABS, vai olisiko Primaveera 125(saako ABS versiona)tai Sprint ABS kuitenkin järkevämpi? Olen lukenut myös Primaveera ja Sprint 150:stä, mutta saako niitä täältä Suomesta? Vai olisiko käytetty kuitenkin järkevämpi hankinta?

Ajan hiekkateillä(pakosta kun asun muutaman kilometrin päässä asfaltilta), pääasiassa kuitenkin pienemmillä maalais-asfalttiteillä, ja jonkin verran myös kylän keskuksissa ja kaupungissakin. Mopolla ollaan huristeltu vaimonkin kanssa aina silloin tällöin kahdestaan, joten uuden pelin pitäisi palvella siinäkin käytössä paremmin.
Lähinnä erot ajomukavuudessa ja käsiteltävyydessä vaihtelevilla teillä, väännön, kiihtyvyyden ja huippunopeuksien erot, vakuutuksien hinnan erot ja kaikki muukin tieto eri mallien välillä kiinnostaa?

Partanen:
Tervetuloa!

Sulle onneksi on jos Vespa, niin päätösten kanssa ei ehkä ole niin kiire.   ;)

Mallien saatavuutta kannattaa tiedustella jälleenmyyjältä. Heillä on kuumalinja maahantuojalle, ja siten melko hyvä tieto mitä milloinkin on saatavilla. Maahan tulee joskus malleja jatai värejä, jotka eivät koskaan edes näy virallisella sivustolla. Esitteen mukaan 150 kuutioisia pikkukorisia olisi saatavana Suomesta, vaikka nettisivuilla niitä ei näy.

Näin keväisin ja alkukesästä ovat yleensä järjestelleet koeajopäiviä ympäri Suomen. Ehkä siten selviäisi se sopivin malli, kun käy koeajolla. Koeajoja voi saada myös käytetyistä vaihdokeista, jos koeajopäivät eivät sovi.

Mitäs tytär itse on mieltä? Onko Vespa hänen mieleen, vai kenties jokin muu skootteri? Silti paha näin sivullisena neuvoa ratkaisuissa.

Vakuutuksissa osannee vakuutusyhtiö neuvoa parhaiten. Erot yhtiöiden välillä on suuret.

oskuk:
Jos hiekkatie on kovapintainen, ja olet sinut ollut mopovespan kanssa siinä, niin tilanne ei muuksi muutu. Mutta, jos olo on huteraa, niin on se sitä tytölläkin, ja isommallakin koneella, ei noilla pienillä eroilla gts:n ja Primaveran renkaissa ja akselivälissä ole paljoakaan hiekalla eroa, mutta tuollainen Liberty/Beverly -tyyppinen isopyörävärkki voisi olla tukevampi. Libertyä Suomessa vain mopona, ja Beverlyä vain 300->. Otin nuo lonkalta, koska ovat saman tehtaan laitteita kuin Vespa. Itse en tosin niihin kallistuisi, koska Vespa on Vespa puutteineenkin ;-)
Itse solmin oikeaan peilinvarteen punaisen langanpätkän, kertomaan perheen naisväelle kumpi on etujarru, eli se jota varotaan, jos alla on pehmeää tai asvaltilla irtohiekkaa. Temppu on toiminut ja vaimo on paljon rennompi kahvoissa ;-)

Meillä valinta Vespoista meni suoraan 300:n, olihan hintaero kuitenkin 125 GTS:ään aika pieni. 2015 mallistoesite on saatavuuksien kanssa todellakin aika sotkuinen, mutta itsellä olisi varmaan pientä pohdintaa että oliskos 150:n Prmavera vai 125 GTS kivampi peli, ja se, jos menisi 300:n suuntaan, että ABS vai ei? Toisaalta Sprint 150 olisi myös saatavana ABS:llä, mutta Primavera minusta söpömpi. Silkkaa teoriaa sinänsä, koska usein se menee niin että se ostetaan, josta kauppias tekee hyvän tarjouksen -ja se on yleensä se, jonka kauppias on jo raahannut esille, eikä se minkä näki esitteessä.

konenikkari:
Jos korttia riittää kannattaa harkita suoraan 300:sen hankkimista, varsinkin jos aikomus tehdä pidempiäkin reissuja. ;)

pugt200:
ABS ei Vespassa ole välttämätön. Kokemukset omasta GTS:stä olivat pikemminkin jarrutehon puute kuin lukkojarrutukset. Kahdella kahvalla jarruttelu antaa myös hyvän tuntuman tienpinnan kunnosta ja jarrun oikeasta annostelusta. Enemmän vaaratilanteita aiheutti takapyörän sutiminen märällä ja etupyörän sivuttaispito-ongelmat.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta