Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasareista kaikenlaista

Aloittaja kani, 16.05.11 - klo:16:55

« edellinen - seuraava »

kani

Oliskohan pääkaupunkiseudulta joku liike josta sais Weber 12 OM:n suuttimia hyllyltä useampaa eri kokoa. Nyt taitaa pääsuutin olla 68. Joka paikasta kun kysyy sanovat että tuo mukaan niin katsotaan löytyykö. Ei viitsisi kaasutinta purkaa etukäteen ja sitten kiertää kaikki paikat läpi onko vai eikö.

Tämä on vaihtoehtoinen kaasari Dellorton PHVA:lle 99vm Piaggio NRG:ssä.  Käyköhän Dellorton suutin Weberiin?? Niitä tuntuu olevan siellä ja täällä. Tuusmotor ja Moposport kysytty ja vastaus oli sama, tuo suutin tänne niin kattellaan mikä sopii, mutta tietäiskö joku?

Plom

Muistuu mieleeni liike nimeltä : kaasutinexpertti. ..   http://www.kaasutinexpertti.fi/   kysypä sieltä.

Coastside

Suuttimia on 4, 5, 6 mm kierteellä, eikä niissä ole kokoeroja niin ettei voisi sovittaa eri merkkien välillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

#3
Kiitos, näillä mennään!

Edit:

No joo, kuusmillinenhän se kierre oli, mutta dellorton kierre on tiheä ja weberin kierre harva, eli eipä sopinut. Ei muuten ollu Tuusmotorissa sopivia suuttimia miljoonalaatikossakaan tuohon weberiin. Täytyy varmaan kysellä olisko kaasutinexpertillä tai sitten tilaa jostain ulkomailta samalla kun tilaa muuta unobtainiumia. Vinkkejä pks löytöpaikoista otetaan edelleen siis vastaan :)

FrozenCorpse

Vieläkö asia on auki? Ootko kierrellyt mitä kaikkia liikkeitä?
Tästä koko maan kattava valtuutettujen Piaggio-huoltoliikkeiden lista: http://www.piaggio.fi/yhteystiedot/jalleenmyyjat-ja-huoltopisteet
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

kani

En oo vielä kun noista moposportista ja tuusmotorista kysynyt ja yrittänyt netistä hakea iltasin kun on ollut muita askareita. Kaasutinexperttiin ajattelin soitella seuraavaksi. Sivuhuomiona eilen modasin polttoainehaa vaihtaessa avarammaksi vakio filsukotelon, tuntuu ainakin omalla imutestillä toimivan nyt "vapaammin" kuin toi pieni kartiosuodatin mikä tuli hankittua Storm motorista. Ja on yhtä äänetön kuin vakiona. Käynti tuntui kyllä kierrosherkemmältä sekä näppi että säätötuntumalla. Vakiokotelo vastasi paljon hitaammin seosruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin kääntelyyn. Resonaatiokammio ja pidempi ilmareitti tuntuu vaikuttavan koneeseen vaikka omaan imuun se ei tunnu :D. Mutta tuntuis että kartion pitäis olla semmonen pitkä leveämpi malli, tuo pieni/lyhkänen ahdistaa sen mökän lisäksi. Eikä toi melu oo niin hyvä, kiinnittää vain turhaa huomiota ja käy pidemmän päälle ajonautintoon.

Coastside

#6

http://www.exriders.com/vbb/showthread.php?threadid=229923
Luistikaasarin tyhjäkäyntipiiri.
*Ilma on sinistä ja bensa keltaista ja seos vihreää.
*Toinen ruuveista on ilmansäätö ja toinen luistin.

http://elescooterparts.com/scooters/Schematics/50ccGY6Parts/clip_image026.gif
Kiinan nelarin kaasarin osat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kani

Dellorton sielunelämästä löytyy tällainenkin dokumentti useammasta eri paikasta google "dellorto manual":
http://www.thisoldtractor.com/gtbender/mg_manuals/dellorto_manual.pdf

Ja Mikunin säätämisestä (eikös mikuneja oo mopoissakin tai ainakin virikaasareina?)
http://www.mikuni.com/pdf/vmmanual.pdf

-Zone-

#8
Vanhempi dellorto manuaali, joka muutamilta osin on tota uutta seikkaperäisempi:
http://www.scribd.com/doc/26009262/Dellorto-Manual-a-Guide-1-1

viisnelonen

#9
Kirjoitanpa tänne vaikka kaasutin onkin kiinni 150 cc 2t varikoneessa. Ilmanpuhdistajaa modattu suoremmaksi/paremmin hengittäväksi. Neulaa nostettu puoli pykälää prikalla( kokonainen oli liikaa) pääsuutin suurennettu 90 92 een (huom log käyrä) Toimii loistavasti 1 päällä mutta yllätyksekseni kyytiläisen kanssa(+70kg) booaa lähes välittömästi kun lähtee 80 vauhdista kiihdyttään kaasu auki. yksi päällä kulkee reilun 100. Vaikuttaako kuorman lisääntyminen seokseen näin rajusti?? Tilannehan vastaa  ylämäkeen ajamista. 1 päällä käy ja kiihtyy puhtaasti nollasta yli sataseen. Tehoa koneessa on.  1 päällä 80stä sataseen menee muutamassa sekunnissa ja sitten hyytyy välitysten takia. Tarttee vielä kokeilla eri ilman lämpötiloilla josko siitä saisi vahvistusta asiaan vai onko asia jostain muusta kiinni kuin pääsuuttimesta.
Niin ja tulpan väri oli ok(ruskea) 100km 2päällä ajelun jälkeen.
Ed: Köh köh, sain sen nyt nykiin yksinkin ajaessa eli taitaakin olla muualla bensantulo puolella häikkää..
Edit II : Syy löytyi, näissä vanhoissa lattiatankillisissa piaggioissa on bensapumpun jälkeen muovinen tasaus- tai sanoisko välisäiliö (1,5 dl) mistä lähtee letkut kaasuttimelle sekä n 10 mm paluu/ylivuotoletku tankille, em paluun yhteessä oli alkujaan pieni ehkä 1mm reikä mistä bensa pruuttas tyhjäkäynnilläkin läpinäkyvään paluuletkuun. Tää reikä tukkeentui(SYY??) JOLLOIN porasin sen 4 mm poralla auki. Ilmeisesti tämä on syy booaamiseen koska tukittuani reiän osittain pikkuruuvilla ongelma poistui. Uudemmissa(myös 50 cc ??) tää välisäiliö on kait korvattu T-liittimellä missä tankin suuntaan on asennettu suutin mikä säätelee paluuta ja täten myös pa-painetta kaasuttimelle yläkierroksilla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pena

ohjeissa on että sumutetta laitetaan kaasuttimen ilmanotto aukkoon 3sekuntia ,voiko ainetta sumuttaa suoraan tulpanreijästä ,että tehoaako se käynnistykseen?

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pena - 23.07.11 - klo:19:56
ohjeissa on että sumutetta laitetaan kaasuttimen ilmanotto aukkoon 3sekuntia ,voiko ainetta sumuttaa suoraan tulpanreijästä ,että tehoaako se käynnistykseen?
Starttipilotit tahtoo olla aika nopeasti haihtuvia (sisältää mm asetonia yms), joten välttämättä sitä ei juurikaan enää pytyssä ole kun saat tulpan takaisin kiinni.

Coastside

Kokeilin ainetta talvella noin puolen tusinaa eri kertaa kun mopo ei käynnistynyt. Siitä ei ollut apua kertaakaan, ehkä siksi että tulppa oli jo kastunut? Bensan syttymisherkkyys pakkasilla (max. -15 C) joilla yleensä on mieltä yrittää, ei ole ongelma.
Jos on tarkka vaaka voi kokeilla paljonko suhkauksella tulee. Sopiva määrä on 1/10 -  1/15 osa putsarin parin litran tilavuuden painosta joka on 2,5 grammaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 23.07.11 - klo:20:25
ehkä siksi että tulppa oli jo kastunut?
Luultavimmin siksi. Starttipilottien oikeastaan tärkein tekijä on vetyperoksidi. Se käyttäytyy vähän samoin kuin ilokaasu moottorissa. Toimii siis hapettimena ja varmistaa että paloaine saa varmasti palamiseen tarvittavaa happea. Asetonia pilotti ainakin sisälsi ja joitain muitakin aineita. Muistan kuinka yhdet vanhat ukot joskus sekoitteli itse starttipilottinsa "kukkien kastelu" sumupulloon. Toimi, mutta oli välillä vähän rajut seokset. Siihen malliin nimittäin kiljui koneet käynnistyksessä ;)

Coastside

#14
Kyllähän se käynnistyisi kun imukaulassa olisi hopeaverkko ja antaa tujauksen vetyperoksidia. Hopea toimii katalyyttinä ja reaktio tuottaa höyryä ja happea.  ;)
Se aiheuttaa niin suuren tilavuuden lisän että kaasutin tuskin toimisi kun virtausuunta muuttuisi, mutta ruiskun kanssa voisi toimia tehon lisääjänä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04