Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Alkaa huumori loppumaan mopojen kanssa?

Aloittaja Eki, 26.05.10 - klo:09:03

« edellinen - seuraava »

Eki

Niin edelliset kuten nykyinenkin mopo teetättää alvariina älyttömän määrän jatkuvaa työtä, nyt Solikka r50 menetti pakoputkensa tärinän ansiosta, elikä runkokiinnitys murtui, samaten äänenvaimentimen tukirauta. No onneksi oli uusi Exportin vastaava putki, mopo kulki aluksi sillä vielä lujempaa, mutta äänet nousivat selkeästi sekä kilpakonemainen pärpätys kun vauhdista hellittää kaasun vapaalle. Nyt pahin ongelma on pikkuhiljaa pahentunut käynnin pätkiminen ajossa, elikä mopo kulkee hieman nykien ja tuntuu kun se ei saisi joko löpöä tai sähköä tarpeeksi? Rajoitinpiuha on revitty mäjelle jo uutena, suutin on kokoa 92, vakio 85, tyhjäkäyntisuutin myös isonnettu muutamia pykäliä, ei apuja, tulppa vaihdettu uuteen ja variaattori viimeisen päälle sekä venttiilit säädetty varmasti ok! Tänään täytyy purkaa katteet että näkee johdotusten apikoni ja muutkin liitokset, sekä bensan saannin. Myös ilmanputsarin vaahtomuovi pesty ja puhistettu, en oikein keksi että mikä mättää? Voiko vääränkokoinen pakoputki aiheuttaa moisia ongelmia, sillä vastapaine ei ilmeisesti ole exportin putkella yhtä suuri kuin alkuperäisellä, minkä saan noin 5 viikon kuluttua vahvistettuna Kiinasta. Reissut lähenee kesäkuun myötä mutta eihän tuommoisella ritsalla arvaa lähteä kotia juurikaan kauemmaksi. Vielä pahempi rysä oli edellinen skode, elikä Piaggion Typhoon, mikä junttasi jatkuvasti kiinni, vaikka teki mitä temppuja sen estämiseksi? Tana ........ ::)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

jalat

#1
Kyllähän se on niin että nämä kiinanvehkeet tehdään alusta loppuun pelkällä vasemmalla kädellä. Jos työkalut pysyy kädessä ja intoa riittää, niin mikä jottei. Mutta jos luotettavuutta haluaa, niin ikävä kyllä joutuu ostamaan kunnon merkkivehkeen. Joku peugeot speedfight 2 tai 3 alle ja uskaltaisi lähteä pidemmällekin ilman huolia. Kiinan vehkeellä kun lähtee, pitää mukaan ottaa mutterinväännin, varahihna, varastarttimoottori, sytytystulppa, puola ja varakaasari :)

Itseni tekisi mieli kesällä lähteä kiertämään (Tampereen eteläpuolella oleva) pyhäjärvi, mutta vähän kahden vaiheilla uskaltaako lähteä tekemään sellaista reissua. Vähintään pitää kaverille vinkata että on valmiina peräkärryn kanssa jos tulee soitto :)

Sitten kun siirtyy astetta isompiin vehkeisiin 150-250cc skoottereihin, niin huolien määrä putoaa tajuttomasti. Se on aika pieni määrä mitä noissa vehkeissä enää vikoja löytyy. Jo hintansa puolesta ne rakennetaan ja kootaan eri laadulla. Ja on valmistettu pidempiä matkoja varten. 400cc-800cc skootterit onkin sitten jo täysiä touring vehkeitä joilla kiertää vaikka koko euroopan. Isoissa vehkeissä ei tarvitse yleensä enää lähteä virityksiä rakentelemaan ja ne toimivat pienillä kierroksilla jo riittävän tehokkaasti. Matka-ajo voi olla helposti 3000-4000rpm tienoilla mikä ei kuluta konetta ja tekee siitä pitkäikäisen. Ehkä sen vuoksi maxien kestävyys on ihan eri tasolla.

Eli nyt Eki ajamaan A korttia. Maksaa 600-1000e riippuen paikkakunnasta. Ja jos rahaa ei sen jälkeen juurikaan jää, niin ostaa sen oliko se Honda Lead 110cc skodun vähän päälle tonnilla ja 5v takuulla. Tai sitten hakee tallinnasta päiväreissulla tuollaisen 250cc vehkeen 1200-1600e:lla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Eki

Vain mopot kiinnostaisivat, mutta ....., no kyllä kiinanvehkeillä on jauhettu kaasu pohjassa 5:kin kertaa kesän mittaan Hyvinkää-Lieksa (n. 600km suunta) ilman pienimpiäkään ongelmia, merkkivehkeellä ei päässyt edes Lahteen asti (Piaggio) kun leipo kiinni. Nyt on ongelmana tämä nykivä veto, elikä ei vastaa kasuun ihan heti ja kulkee kuin ei saisi joko jatkuvaa kipinää tai jatkuvaa löpöä, olen juuri lähdössä purkamaan koko hoitoa, että jos löytäisi ongelman aiheuttajan? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Victoria

Kyllähän tuo kuulostaa bensansaantivaikeuksilta. Kannattaa aukaista kaasari ja tsekata luistin kalvon kunto ja puhdistaa kohokammio ja katsoa ettei koho takertele. Imukaulakin kannattaa tsekata ettei ole murtunut.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

pugt200

Et malttanut Eki muistaakseni pitää Typhoonia vakiona ja sitten kävi niinkuin kävi. Itsellä Speedfight2 2007 on ajossa neljättä kautta ja on mm kestänyt 827 km ja 24 tunnia yhtämittaista täyskaasua. Skode on huollettu 3 kertaa takuuaikana (2 tulppaa, ja pari litraa öljyä) eikä esim variaattoriinn ole tehty mitään uusimisia. Mopo toimii aivan samalla tavalla kuin kolme vuotta sitten kun ostin sen. Eihän tuo Pösö kulje kuin sen 47 (mitattu) mutta eipä sitten kulu illat mutterin väännössä. Kaikella on puolensa.

Samppa

Mulla ei ole Piaggiot leiponeet koskaan vakiona kiinni. Olen omistanut niitä noin 8 kpl...  ;)
Ja kilometrejä on tullut, paljon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

hannu8619

Typhoonille ei kannata varmaan muuta tehdä kuin ottaa prikka ja hukkaputki veks. Ne kun teki niin mulla typhooni kulki jo yli 80 ja kesti yli 20 000 ilman mitään ongelmia.
Baotian bt49qt-11

Eki

#7
Elämä on ihmeellistä, elikä virijavaran myyjä suositteli suuttimeksi 92 ja monta pykälää isompaa tyhjäkäyntisuutintakin, elikä kun vaihdoin takaisin Solikan vakiosuuttimet 85 ja mitälie se tyhjäkäyntisuutin, niin ei nyvi ja vetää oikein kunnolla, elikä pienestä oli kiinni, myös löpönkulutus tippui aavistuksen. Piaggio leipoi minulla sillai vakiona että hukkaputki oli sahattu pakarista pois ja hitsattu paikka tilalle, teki tenät Lahden lähellä siten, että se vaan sammui ja pysähtyi kuin jarrut olisi olleet päällä lievästi, sain käyntiin ja pääsin Hyvinkäälle sekä vaihdoin siihen sittemmin tehoputken ja jopa 82cc:n, säädin tuorevoitelun säädöstä merkin siten että saa aavistuksen liikaa ja jopa lisäsin vielä öljyä löpötankiinkin, no eikun jysähti sisäänajossa jälleen kiinni eikä auttanut maltillinen sisäänajo? Nyt Solikka pelittää tosi upeasti ja syynä nykimiseen ja muihin ongelmiin oli tosiaan liian isot suuttimet! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Victoria

Yksi mahdollinen selitys on että kaasarissa on ollut vettä joka poistui suuttimien vaihto-operaatiossa.
_________________
Vespa LX 50 4T vm. 2007
Vespa LX 50 4T vm. 2005
Linhai 300 4x4 vm. 2006
Monark 349F vm. 1961

Eki

Enpä usko, mutta eihän sitä voi vannoa, itse olen sitä mieltä että sai liikaa löpöä, kun töyssyissäkin käynti pätkäsi aina!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Plom

töyssyissä pätkiminen voi viitata myös CDI-boksiin, omani alkuperäinen hävitti tyhjäkäynnin jos ajoin liian kovaa hidastetöyssyyn, siitä puuttui  se kuminen vaimennuspanta ympäriltä. Virijavaran boksi pelittää hyvin ja siinä se panta oli.

Eki

Itsellä on kumipannalla rungossa kiinni, ei boxissa ole ainakaan toistaiseksi mitään vikaa, kirjoitinhan että kun vaihdoin vakiosuuttimet, niin mopo pelaa kuin unelma taas, elikä sen isommasta ongelmasta ei ollutkaan kyse!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

yamaha

mitä opimme? antakaa olla vakio niin toimii paremmin jos virittelee joutuu korjailemaan tää on fakta ;)itse silloin nuorempana virittelin kyllä mutta nyt aikuisena en enää viitsi.silloin makso isä nyt itse siinä ero. ;D

Eki

Yamaha on kyllä mielestäni täysin oikeassa, mitä enempi näitä ajopelejä virittelee sitä enempi yleensä ilmenee häikkää ym vikaa yleensä. Puhutaan että nämä kinuskit ovat tehty 80km/h nopeuksille ja ne muutetaan Suomen sääntöjen mukaisiksi, onkohan asia nyt aivan varmasti noin? Jos on, niin kovin köykäset ovat moottorin ja vetokaluston jutut, itse olen tuhansien muitten kanssa muutellut, nyt yritän pitää näitten kanssa matalampaa frofiilia. Tärkeintä itselle olisi laitteen kestävyys kauemmin kuin yhden lyhyen suomen kesän, mopoja on nytkin tullut ostettua joka kesäksi aina uusi!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Jarkko-

Lainaus käyttäjältä: Plom - 26.05.10 - klo:18:55
töyssyissä pätkiminen voi viitata myös CDI-boksiin, omani alkuperäinen hävitti tyhjäkäynnin jos ajoin liian kovaa hidastetöyssyyn, siitä puuttui  se kuminen vaimennuspanta ympäriltä. Virijavaran boksi pelittää hyvin ja siinä se panta oli.

No ei se kumipanta nyt tuohon vaikuta, se on kiinalaisten näppärä pidike boksille.

Aikas heppoiset on kiinalaisten kalusto, ei niillä 50km/h lujempaa uskalla ajaa, jarrut on aivan liian alitehoiset ja muutenkin hätähätää kasattuja vehkeitä.
Kunnon skoottereissa on profiilirungot, levyjarrut ja muutenkin laadukkaammin kasattu, ei ole heti pienestä iskusta muovit päreinä.
En ole kuullut että muista kun kiinalaisista olis variaattorin kopat poikineet polkimen hajottua, kinuskeissa näyttää olevan vakio tavaraa, samoin cdi-boxit, jos -02 mallin 20tkm kymcoon sen joutuu vaihtamaan niin ymmärrän mutta en 500km/3000km ajettuun kinuskiin.

Ei muuta Eki kun hommaat merkkivehkeen, ne maksaa mutta jää se ketutus vähemmälle.