Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian49QT-7 kipinä katosi....

Aloittaja BT49QT-7, 06.02.10 - klo:21:24

« edellinen - seuraava »

BT49QT-7

Nyt hyviä vinkkejä, kiitos. Kysymyksessä on Baotian49QT-7, QMA-malli. Kipinä hävisi aiemminkin,syy cdi:ltä lähtevä johto kuoleutunut, jonka jälkeen--->uusittu tehopuola, magneetto, starttibendix,kaasutin, racing cdi -boxi sekä siitä lähtevät kaikki piuhat, myös puolalta lähtevät piuhat uusittu ja tinattu  sekä akun -napaan menevä maapiuha uusittu. Muutaman päivän toimi loistavasti,myös pakkaskelillä toimi jalkakäynnistyksellä. Sit kesken ajon alkoi katkomaan kipinää, pakoputkessa muutama pamaus...ja sammu. 6km hangessa työntöä ja talliin. Asennetut piuhat vaikuttavat olevan ok, toista puolaa ja tulppia testattu, pelkkää johtoa, johto suoraan tulppaan... Välillä saattaa antaa kipinän ja sit polkiessa katoaa silmin nähtävästi. Tappokytkin toimii eli katkaisee käynnistyspiirin ja toisessa asennossa antaa taas startata. Onko tappokytkimellä mahdollista katkoa osittain kipinää, vaikka missään vaiheessa ei startti kuoleudu, paitsi seisontajalan ollessa ääriasennossa(kuten tulisi toimiakin?). Käynnistys ongelma on pelkästään virtapuolella, olisko cdi boxi voinut vaurioitua. Jännitteen säätimelle menevät piuhat eli magneetolta tulevat on uusimatta(valk. ja kelt.). Kaikki ideat sekä mahdottomat sellaiset otetaan vastaan...Kiitos

sombi

Kannatta ohittaa se tappokytkin...kosketus häiriöt ihan yleisiä, kun kosketus-pinnat hapettuu..

Coastside

#2
Kaikki liittimet kannattaa tarkistaa. Itse työnsin 9 km kun cdi liittimestä yksi johto oli irronnut ja luotin että lukkiutuvasta liittimestä voi irrota johto.

Hapettumat lähtevät helpoimmin ruosteen irroittajalla jota saa suikautetta purkamattakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

BT49QT-7

Liittimet tarkastettu ja piuhat tinattu, poistettu likaa keräävät liittimet + kaikki muut testit mitä jo aikaisemmin olemme tehneet....tämän hetkinen tilanne: antaa vaaleahkon epätasaisen kipinän ja jos pitkään polettaa, katoaa sekin taas vähäksi aikaa. Nyt tartteisin apuja tappokytkimen ohitukseen. Tässä mallissa jalkatuesta lähtee 1 kpl valk.musta piuha( ilmeisesti cdi yksikköön, jossakin vaiheessa haarautunee virtalukolle), valk.vihr.(ohjaus tangon sammutus napille) ja vihreä piuha( akun maahan). Eli miten näistä piuhoista ohitus saadaan aikaan? Kun seisontajalka on päällä sähköstartti ei starttaa, eikä kipinää tule poljinta käyttäessäkään....eli erään kirjoittajan teoria kipinän tulosta poljettaessa ei tässä mallissa ainakaan päde. Ilmeisen loogista ajatellen piuhojen kulkua. Vaikea uskoa epätasaiseen katkomiseen tappokytkimen takia, mut pakko kai yrittää vielä... Suurin epäilyksen aihe on  CDI- boksin epäkunto vaikka onkin uusi osa, epäilisin, että jos puola olisi vaurioitunut, ei kipinää tulisi ollenkaan. Cdi -boksi puolestaan saattaisi antaa vielä jotain kipinän tapaista. Vanhalla puolalla muutes saatiin edes heikko kipinä. Eli uusi tehopuola ei saa tehoja tarpeeksi, jaksaakseen tuottaa kipinän...liityiskö tämä asia mihinkään?? Mainitsen vielä, että magneetto on uusi(myös vanha on testattu). Kuulin tänään mielenkiintoisen teorian: saman tapaiset ongelmat kipinän kanssa, siitä välittämättä kuumennettu tulppa lähes punahehkulle, laitettu pesään ja skootteri toimii.. ja eikä pelkästään hetken aikaa. Mihin perustuu??? Nyt kaikki teoreetikotkin peliin mukaan, kipinäongelma on todellista. ???

Pyrres

Itseasiassa puola voi oireilla hyvinkin epäsäännöllisen säännöllisesti. Voi pätkiä, voi antaa kipinää kun tarkistaa mutta paineessa ei jaksakaan toimia ym. Eli älä sitä vedä vielä yli.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside

Tulppa on outo juttu. Se voi oikuta niin monella tavalla ettei sitä usko kukaan. Se voi häiritä käynnistymistä tai kun moottori on lämmin tai vain niin ettei vikaa osaa paikantaa mihinkään. Itse ajelin sen oikkuillessa puolen kesää ja uudella lievät oikut katosivat.

Tappokytkimet on helppo siten että ne ovat on/off. Tavallisesti ne on maadoittavalla puolella laitteijta ja sarjassakin niin kuin jalka- kahva.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

BT49QT-7

Lainaus käyttäjältä: BT49QT-7 - 07.02.10 - klo:21:13
Liittimet tarkastettu ja piuhat tinattu, poistettu likaa keräävät liittimet + kaikki muut testit mitä jo aikaisemmin olemme tehneet....tämän hetkinen tilanne: antaa vaaleahkon epätasaisen kipinän ja jos pitkään polettaa, katoaa sekin taas vähäksi aikaa. Nyt tartteisin apuja tappokytkimen ohitukseen. Tässä mallissa jalkatuesta lähtee 1 kpl valk.musta piuha( ilmeisesti cdi yksikköön, jossakin vaiheessa haarautunee virtalukolle), valk.vihr.(ohjaus tangon sammutus napille) ja vihreä piuha( akun maahan). Eli miten näistä piuhoista ohitus saadaan aikaan? Kun seisontajalka on päällä sähköstartti ei starttaa, eikä kipinää tule poljinta käyttäessäkään....eli erään kirjoittajan teoria kipinän tulosta poljettaessa ei tässä mallissa ainakaan päde. Ilmeisen loogista ajatellen piuhojen kulkua. Vaikea uskoa epätasaiseen katkomiseen tappokytkimen takia, mut pakko kai yrittää vielä... Suurin epäilyksen aihe on  CDI- boksin epäkunto vaikka onkin uusi osa, epäilisin, että jos puola olisi vaurioitunut, ei kipinää tulisi ollenkaan. Cdi -boksi puolestaan saattaisi antaa vielä jotain kipinän tapaista. Vanhalla puolalla muutes saatiin edes heikko kipinä. Eli uusi tehopuola ei saa tehoja tarpeeksi, jaksaakseen tuottaa kipinän...liityiskö tämä asia mihinkään?? Mainitsen vielä, että magneetto on uusi(myös vanha on testattu). Kuulin tänään mielenkiintoisen teorian: saman tapaiset ongelmat kipinän kanssa, siitä välittämättä kuumennettu tulppa lähes punahehkulle, laitettu pesään ja skootteri toimii.. ja eikä pelkästään hetken aikaa. Mihin perustuu??? Nyt kaikki teoreetikotkin peliin mukaan, kipinäongelma on todellista. ???
Problem solveid...viallinen cdi boksi aiheutti kipinän katoamisen...talvikäynnistys probleema selvitetty myös, pienellä modifioinnilla 45 ampeerin auton akku satulan alle säilytystilaan. Helmikuun -28 asteen pakkasesta, vuorokauden seisomisen jälkeen noin 10-15 starttausta ja kuumaa ajoa! Unohtakaa talviaikaan polkukäynnistys noista härveleistä...kaikki herkistykset kokeiltu, ei pyöräytä etuvaria tarpeeksi tehokkaasti näissä keleissä! Tulpan hattu, johto sekä yleensä koko sytytyspuolen piuhotukset uusiksi, kyllä näillä kinuskeillakin sit pääsee...

-Jarkko-

Noita cdi-boxeja tuntuu näissä menevän kuin leipää, missäs se laatu? Omasta projektipaskasta katos myös tuo kipinä, boxi on uusittu eikä ajettu metriäkään, tallissa pari kertaa startattu, pitäis selvittää mistä tuo kipinättömyys nyt johtuu, magneetto, boxi, puola, johdot vai mikä.

sombi

Jos cdi bokseja menee kuin leipää..vika on yleinsä jossakin muualla kuin cdi:ssä.
- kosketushäirö ( cdi:ltä puolalle tuleva johto) yleisin cdin rikkoja.
- Puola (todella harvoin)
- Tulpanhattu / tulpanjohto kosketushäirö

Cdin saa rikki melko nopeasti jos käynnistää ilman tulppaa tai puolan johto irti. Cdi:n kondensaattori ylilatautuu...ja poks.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: sombi - 01.04.10 - klo:21:34
Jos cdi bokseja menee kuin leipää..vika on yleinsä jossakin muualla kuin cdi:ssä...
Jeps. Listaan kannattaa lisätä vielä latauskäämi. Siis CDI:n. En tarkoita laturia, joita käytetään akun lataukseen. En muista onko näiden staattoreissa coil1 ja Coil2 käämitys sytytykselle. Varmuudella siellä kumminkin on 1kpl. Sieltä se varsinainen jännite otetaan konkalle puolaa varten. Liipaisukäämi kertoo CDI:lle ainoastaan, koska kipinän pitäisi tulla ja CDI viivästyttää sitä sitten tarpeen mukaan riippuen kierroksista.

Kaavio yksinkertaisimmasta CDI:stä, jossa ennakko on vakio (ruohonleikkurit): http://img704.imageshack.us/img704/8268/image1vd.jpg

Epäilisin, että Coil1 (tai jos on myös Coil2) niitä CDI-bokseja rikkoo. Tavallisimmin noille on ilmoitettu vastusarvo, josta kunnon voi tarkistaa.

Coastside

#10
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#11
Mulla on kyllä ollut vikoja vaikka muille jakaa viimeisen 4v aikana mutta kertaakaan ei ole cdi-boksi hajonnut. Ja kilometrejä on todellakin tullut ajeltua ihan riittävästi. Joten ei sen boksin tosiaan pitäisi normikäytössä hajota. Oikkarit sun muut "väärinkäytökset" ovat asia erikseen.

Puola sen sijaan on kerran hajonnut. Löi kyllä kipinää mutta ilmeisesti löi miten sattui. Tiedä sitten tuliko vain tiensä päähän. Jotakuinkin 20 000km kohilla sekosi.

Jack

#12
Kipinä myös täällä kateissa. Ei lähde talven jälkeen käyntiin.
Baotian vm. 2008 reilu 3000km ajettu.
Tulppa vaihdettu.

Tappokytkimet tarkistettu. Sivujalka tai tappokytkin päällä ei edes starttaa, ja kun kone kerran starttaa niin vika ei voine olla noissa kytkimissä.

Puolan mittausta ala: http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=51172.0
1) ei jännitettä
2) 8 ohmia
Abico liittimet tuntuu olevan löysiä, joku liitos sökö? (tai CDi).
Tarvii tutkia tota 1) kohtaa, voiskos joku muu mitata löytyykö siitä 12V?
Ei tule virtaa puolalle, johto on ehjä cdi-poksille.
Siihen vihreeseen piuhaan kai pitäis tulla virta kun virrat päällä?
PÄÄTELMÄ: CDI-poksi rikki! Mitäs mieltä muut ovat?

http://www.motozone.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=12569
Toi puola/johto/hattu taitaa olla edullinen, 18 ekee.
CDI-yksikkö 17 ekee. Mun on kyllä erilainen yksi liitin jossa kaikki 6 piuhaa.
http://www.motozone.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=12570


Jack

Voikos joku vahvistaa että tohon toiseen puolan johtoon pitäis tulla kokoajan 12V kun virrat päällä?


openflow

Ei tule virtaa akulta sytyspuolaan kiinanihmeissä. Virta magneetto->cdi->puola. Pyöritä startilla ja kato tuleeko magneetosta CDI:lle virtaa.
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=91.300