Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Niko

Voiko tällaisen kalvokaasuttimen luistia voidella jollakin vai kulkeutuuko bensa jotenkin sinne väliin ja huuhtoo vain rasvat moottoriin? Oire on se että esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä tahtoo moottori "röpeltää" ennenkuin alkaa ottamaan kierroksia. Jostain luin että tuo luisti saattaa takerrella ja aiheuttaa moista käytöstä..?

Seoksen säädöstä vielä kysymys. Säätääkö ruuvi ilman määrää ja kumpaan suuntaan pyöritetään jos halutaan seosta vaikkapa rikkaammalle?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Niko - 18.04.12 - klo:00:08
Voiko tällaisen kalvokaasuttimen luistia voidella jollakin vai kulkeutuuko bensa jotenkin sinne väliin ja huuhtoo vain rasvat moottoriin? Oire on se että esimerkiksi liikennevaloista lähtiessä tahtoo moottori "röpeltää" ennenkuin alkaa ottamaan kierroksia. Jostain luin että tuo luisti saattaa takerrella ja aiheuttaa moista käytöstä..?

Seoksen säädöstä vielä kysymys. Säätääkö ruuvi ilman määrää ja kumpaan suuntaan pyöritetään jos halutaan seosta vaikkapa rikkaammalle?
Joissakin kaasareissa on muovi luisti ja toisinaan ne tuppaa turpoamaan. Homma hoituu hienolla hiomapaperilla, hioen luistia kunnes se taas vapaasti liikkuu. Voiteluainettakin voi luistiin laittaa, itse voitelin moottoriöljyllä kevyesti ja hyvin on toiminut.

Seosruuvi vaikuttaa vain ja ainoastaan alakierroksilla. Joten seosruuvi on oikessa asennossa kun tyhjäkäynti on parhaimmillaan, tyhkäkäynnin säätöruuvista säädetään sitten kierrokset kohdalleen.

Niko

Kiitos vastauksesta. Täytyypä siis kokeilla hienoa hiekkapaperia ja lopuksi vielä kevyt voitelu.

Juu tiedän että tuo säätöruuvi vaikuttaa vain alakierroksille. Haluan vain testata, onko tyhjäkäyntiseos kohdallaan. Vakioasetus on kait se 1.5 kierrosta auki..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Niko - 18.04.12 - klo:00:39
Vakioasetus on kait se 1.5 kierrosta auki..
Tuosta on paljon erilaista tietoa. Omassa kaasarissa pitää olla liki 3 kierrosta auki, ennenkuin tyhjäkäynti asettui.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 18.04.12 - klo:00:56
Lainaus käyttäjältä: Niko - 18.04.12 - klo:00:39
Vakioasetus on kait se 1.5 kierrosta auki..
Tuosta on paljon erilaista tietoa. Omassa kaasarissa pitää olla liki 3 kierrosta auki, ennenkuin tyhjäkäynti asettui.
Tuo käyttämäsi "tyhjäkäynti asettui" kuulostaa oudolta kun säädöllä heataan ensin korkein rpm ja siitä sitten hiukan yksilön ja vuodenajan mukaan rikkaammalle. Seos/ilmaruuvilla ei siis missään nimessä haeta sopivaa tyhjäkäynti kierroslukua
3 kierrosta viittaa isoon TK-suuttimeen,juuttuvaan ryyppyyn, jne(oletan että on kiinan cvk)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

Oli ehkä aavistuksen harhaanjohtavaa sanoa että tyhjäkäynti asettui, mutta en osuvampaakaan sanontaa asialle keksinyt.
Tuo cvk kopio mikä minulla on, on hyvinkin tarkka tyhjäkäynti säädöistään ja varttikierros seosruuvia kiinni niin sammuu "ei heti, mutta jos vähänkään yrittää kaasutella" ja jos varttikierroksen avaa, niin tyhjäkäynti vaeltelee. 

kani

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 18.04.12 - klo:00:56
Lainaus käyttäjältä: Niko - 18.04.12 - klo:00:39
Vakioasetus on kait se 1.5 kierrosta auki..
Tuosta on paljon erilaista tietoa. Omassa kaasarissa pitää olla liki 3 kierrosta auki, ennenkuin tyhjäkäynti asettui.

Minulla sitä ruuvia sai avata reilusti enemmänkin, eikä ole kauhean herkkä sille säädölle. Mutta kun muutaman iterointikierroksen jälkeen - tyhjäkäyntiä alas ja säätöä paremmaksi teki niin huomasi että koko käyntialue toimi ihan eritavalla. Eli taitaa olla säädöissään aika hyvin nyt. Suutin on kyllä Ekin jäljiltä kun skopassa oli 80 pytty mutta tuntuu toimivan hyvin eikä kuluta mitenkään paljon bensaa kun on pitkä perävälitys ja aika painavat rullat -> käy melko matalilla kierroksilla kokoajan. Katotaan millaseks muuttuu kun pistää 5gr rullat. Olis hyvä kun kiihdytettäessä kiekat nousee mutta tasaisessa ajossa sitten taas mennään pienemmillä.

evottaja7

Mikähän tuossa mahtaa oikeen olla. Ryypyn kanssa pysyy käynnissä suht hyvin (mitä nyt röpöttää toki) ja pystyy ajamaan, mutta kun laittaa ryypyn pois, niin ikään kuin polttoaineen tulo lakkaisi siihen ja sammuu eikä lähde ilman ryyppyä käyntiin. Kaasarina on minulla Dellorto PHBG 16 (suuttimet pää 88, tyhjäkäynti 35, ryyppy 60).
Jos kaasu pohjassa ottaa ryypyn pois, kierrokset pysyy mutta kun löysää ja kaasuttaa uudestaan niin booaa vaan ja sammuu, ryypyn kanssa ei tee mitään vastaavaa.

pekpel

Mitäs jos oikein ottaisit kaasarin pöydälle ja putsaisit sen kunnolla..
Siis ihan nippeleiksi laitat ja huolella sitten harjaillaan ja touhutaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: evottaja7 - 20.04.12 - klo:13:14
Mikähän tuossa mahtaa oikeen olla. Ryypyn kanssa pysyy käynnissä suht hyvin (mitä nyt röpöttää toki) ja pystyy ajamaan, mutta kun laittaa ryypyn pois, niin ikään kuin polttoaineen tulo lakkaisi siihen ja sammuu eikä lähde ilman ryyppyä käyntiin.
Mulla oireili kaasari juuri tuolla tavalla, kun olin siirtänyt ilmanputsarin letkun avulla toiseen paikkaan. Tarkista ilmanputsari.

evottaja7

Kaasari on putsattu ja suuttimien vaihdolla ei merkitystä asiaan, ilman ryyppyä ei toimi vieläkään.
Mahtaisko imuvuoto olla syynä, kun imukaulassa on klemmarin alla hieman halkeillut?

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: evottaja7 - 25.04.12 - klo:23:16
Kaasari on putsattu ja suuttimien vaihdolla ei merkitystä asiaan, ilman ryyppyä ei toimi vieläkään.
Mahtaisko imuvuoto olla syynä, kun imukaulassa on klemmarin alla hieman halkeillut?
Kysymyksessäsi piilee myös vastaus.

evottaja7

No kysyinkin että voisiko johtua siitä. Pitänee sitten starttispraylla (tai jollain) suihkia sinne kun on käynnissä ja kattoo onko vaikutusta.

Coastside

Imuvuodot on aika simppeli asia näissä kiinalaisissa; jokin kumiosa on pykinyt rikki tai löysä liitos. Vaihto ei ole helppoa koska varaosaa saa niukasti. Hyvällä teipillä puhdistetulle pinnalle toimii kohtuullisen kauan. Satuin löytämään teippiä joka on esim. vuoden kestänyt satulassa hanurin alla.
Ostin myös vulkanoituvaa mutta se on paksua ja jäykkää useimpiin paikkoihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Eikä ne imuvuodot ole pelkästään kiinalaisten ongelma. Tämänkin foorumin skoottereista varmasti, ainakin 1/3 osaa kävisi paremmin, jos niitä vuotoja ei olisi. Yksi ongelmaa lisäävä tekijä on myös tarvikeosien heikko laatu (esim. imukaulojen ja putrsarin haitarikumien) suhteen ja tietysti kaikenlaiset paikkaukset. Osien halkeilua ja repeilyä lisää myös tärinä ja koko yleinen rakenteen vaimennustapa eli ei aina se surkea kumilaatu.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.