Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

-Zone-

#930
Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 16.10.11 - klo:13:00
Ja sitten vielä tietty se kiihdytyspumpun toiminta.. Vinkki : Kytke kiihdytyspumppu irti ja säädä seokset kohdalleen järjestyksessä. TK, täyskaasu, osakaasu ja vielä kerran TK, kun olet säätöihin tyytyväinen kytket jälleen kiihdytyspumpun, Nyt kun on kylmät kelit niin ei ainakaan jää helposti liian laihalle em menettelyllä
Jokainen tekee loppupeleissä tavallaan. Oma mielipide on, että kalvokaasuttimet vaihtoon. Mulle ei enää ainuttakaan. Kiihdytyspumppu on melkeinpä tarpeeton vehje. Näitä kaasareitahan on alkujaan myös pumputtomiakin versioita. http://img4.imageshack.us/img4/7353/pumpimage1.jpg

Oli kaasari mikä hyvänsä, niin säätää se toki pitää, mutta itse olen todenut että kun vaijeri vaikuttaa luistiin, niin on ainakin varmaa milloin se nousee ja milloin ei. http://youtu.be/fnJuGZl1vnQ

viisnelonen

Joo, onhan se kalvovehkeessä aina arvoitus että missä asennossa se luisti on. Ja jos on kyse kiinalaisesta kaasuttimesta niin itse en halua kumpaakaan versiota.. vaikkei mulla kovin monesta kinkki kaasuttimesta vielä olekaan kokemusta ( 3 kpl)   Siksipä en huoli PKW yms kiinalaiskopioita kun irtokaasutinta hankin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

InsOmnia

Kyllä nämä kiinalaiset kaasarit ovat ihmeellisiä! Kun kerran taloudessa on kolme ajokuntoista kiinanskootteria niin helppo verrata kaasareita vaihtelemalla niitä ristiin rastiin. Trimax kun oli totaalisen hengetön, niin kokeilin huvikseni tuota Avantin kaasaria Trimaxiin. Tuli samalla purettua ja putsattua kummatkin kaasarit ja huomasin samalla, että kumpaisessa kaasarissa saman kokoiset suuttimet. No kaasarit paikalleen ja kokeilemaan. Hitsinpimpula sentään mikä ero voi kahdessa identtisessä kaasarissa olla, Trimaxi on kuin raketti tuolla Avantin kaasarilla. Kierroksia ottaa pari tuhatta enemmän ja vääntöä on koneessa ihan tolkuttomasti, verrattuna alkuperäiseen. Kulkupuoli oli omalla kaasarillaan n. 40km/h ja pienikin ylämäki tappoi vauhdin tyystin. Tuolla Avantin kaasarilla Trimaxi kelaa huippuja n. 60km/h ja kiipeää mäissä kovempaa kuin mitä aikaisemmin pääsi suorilla. Avanti taas onkin sitten aika rauhallinen Trimaxin kaasarilla, etenee verkkaisesti ja menohaluja ei ole alkuunkaan. Trimaxiahan tuossa yritin elvyttää, ja sehän sentään onnistui. :D

-Zone-

Useaan otteeseen olen todennut kinkin kaasarin vitsiksi. Niin kokomäärityksen kuin "toimivuudenkin" suhteen. Sohlo mikä sohlo.

tommi

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.10.11 - klo:21:22
Kyllä nämä kiinalaiset kaasarit ovat ihmeellisiä! Hitsinpimpula sentään mikä ero voi kahdessa identtisessä kaasarissa olla

Kyllä niissä joku ratkaiseva ero täytyy olla jos tehoissa on noin selvä ero. Onko niissä molemmissa samankokoinen luisti? Mulla on kaksi VirijaVaran 19mm kaasaria joissa toisessa on 16mm luisti ja toisessa 18mm ja jälkimmäinen on selvästi tehokkaampi. Päällepäin ovat ihan samannäköisiä kaasareita ja molemmissa 85 suutin.

Tai sitten neula on eri asennoissa, oletko tsekannut? Joku "vika" siinä heikommassa kaasarissa täytyy olla, ei muuten voi selittää noin isoa eroa. Kalvossa pienen pieni reikä tai jotain sentapaista.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.10.11 - klo:07:38


Kyllä niissä joku ratkaiseva ero täytyy olla jos tehoissa on noin selvä ero.
Pakkohan niissä joku ero on oltava, mutta mikä, taitaa jäädä arvoitukseksi.
Aikaisemmin tuli kokeiltua tätä kaasaria Zonerissa ja siinä se ei toiminut, Zonerista tuli ihan hengetön ja kierroksia ei meinannut ottaa ollenkaan. Kaikki kolme ovat 16mm luistilla ja kaikissa 85 suutin, luistikalvot vaihdettu jokaiseen. Neulan säätö jäänyt huomioimatta, kun kerran osakaasulla kaikki on pelannut tyydyttävästi.

Noissa kaasareissahan kaikki säädöt vaikuttaa hieman miten sattuu, ja ilmanputsarin vaikutus kaasarin toimintaan voi olla melkoinen. Luulen että nyt sattui vain hyvä kombinaatio kohdille ja vaikka kaasari säädetty Avantissa, niin nyt ei uskalla mihinkään koskea, koska tuon toimivammaksi ei Trimaxin konetta voi enään saada, ainakaan vakiopalikoilla. 

-Zone-

#936
Kaasarikoot voi silti olla eri, vaikka luistikoko sama olisikin. Näitähän kun on ovaalilla ja täysin pyöreällä kaasariporauksella. Aikoinaan vastaavia alipainekaasareita oli autoissa joskin niitä nimitettiin muuttuvakurkkuisiksi. Kansankielessä ne saivat haukkumanimen juuttuvakurkkuinen, eikä termi kyllä ihan täysin tuulesta temmattu ollutkaan. Periaatetasolla alipainekaasari on varsin hyvä keksintö, sillä luisti nousee vasta kun alipaine on siihen riittävä. Samalla sen parhain ominaisuus sattuu olemaan myös sen suurin ongelma.

Mitä nopeammin moottori reagoi kuljettajan antamiin käskyihin eli tässä tapauksessa vastaa kaasun kääntämiseen, sitä miellyttävämpi ja helpompi (myös turvallisempi) ajettava ajoneuvo on. Kuvitelkaapa jos moottorin kierrokset nousisi ja laskisi 10 sekunnin viiveellä kaasukahvasta vääntämiseen. Vaikka viive ei oikeassa maailmassa noin suuri olekaan, viivettä on aina jonkin verran kun kaasukahva vaikuttaa kaasuläppään, mutta alipaine vaikuttaa luistiin joka kuitenkin viiimekädessä määrää ne moottorin kierrokset.

Jokaisella alipainekaasarilla on hivenen eri kitka luistin ja luistikammion välillä. Jokaisella luistikalvolla on erisuuruinen vastus alipaineeseen nähden ja jokainen luistin palautusjousi omaa hivenen eri jousivoiman luistin ylöspäinliikettä vastustamaan. Jos yhdessä kaasarissa nämä kaikki on vaikutukseltaan pienimmät mahdolliset ja toisessa taas niin suuret että luisti hädin tuskin jaksaa liikkua, on varmaan jokaiselle päiväselvää, että moottori ei reagoi näillä kaasareilla samoin. Esimerkki on kärjistetty, mutta se on sitä tarkoituksella.

Jos toisella luisti nousee ylös asti, mutta toisella esim 2mm vähemmän, on siinä pienempi kaasuttimen läpivirtausala. Sitä millätavoin kaasutinta tulee moottoria nähden ajatella olen aiemmin jo kirjoittanut ja voin luvata, että tuo asia on varmasti se joka vaikuttaa vaikka rakenteellinen kaasarikoko muutoin tismalleen sama olisikin.

Koska luistin liikkeistä ei pysty ajossa täyttä varmuutta sanomaan, ei kannata ihmetellä mikäli toisella kaasarilla toimii paremmin kuin toisella.

Mä olen sen verran kauan pelannut jo näiden kaasareiden kanssa, että uskon voivani sanoa kritiikkinä sanan jos toisenkin kinkin alipainekaasarista. Sillä saa moottorin käymään ja mopon kulkemaan eteenpäin, mutta mikäli sen toiminta ei miellytä vähääkään on viisain hankkia kaasutin, jossa vaijeri vaikuttaa suoraan luistin liikkeisiin. Vaikka sitä et saisi tippaakaan parempiin säätöihin kuin alkuperäistäkään, voit ehjän kaasuvaijerin kanssa sentään ainakin olla varma siitä, että luisti nousee ylös käännettyäsi kahvasta. http://www.youtube.com/watch?v=fnJuGZl1vnQ

tommi

Juu, kaikki vaikuttaa tietenkin kaikkeen mutten minä ole kyllä havainnut eroja kahden identtisen kaasarin välillä. Vasta suutinta tai kurkkua kasvattamalla olen saanut erot esiin. Vaikea sanoa mikä tossa Insomnian kaasarissa on sitten vialla kun on noin huonossa hapessa. Näissähän saattaa olla kaasari sökö jo uutena, kuten mullakin oli..

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: tommi - 26.10.11 - klo:16:51
Vaikea sanoa mikä tossa Insomnian kaasarissa on sitten vialla kun on noin huonossa hapessa. Näissähän saattaa olla kaasari sökö jo uutena, kuten mullakin oli..
Ihan uteliaisuuttani, kokeilin tuota Trimaxin viallista kaasaria, tuohon emännän Zoneriin. Yllätys olikin melkoinen, ei ole Zoneri ikinä kulkenut noin iloiseen. :o
Ei näistä ota hullukaan selvää, mutta kokemusteni perusteella, toimivan kiinanskootterin saa hankkimalla niitä kolme. ;D

pekpel

Niinkuin InsOmnia aikaisemmin mainitsi niin ilmanputsari kaasari yhteensopivuus voi olla taikasana näissä.
Alipainesydeemit kun kaipaavat sitä alipainetta, just sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tommi

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 26.10.11 - klo:22:39

Ihan uteliaisuuttani, kokeilin tuota Trimaxin viallista kaasaria, tuohon emännän Zoneriin. Yllätys olikin melkoinen, ei ole Zoneri ikinä kulkenut noin iloiseen. :o


Joo, eli jostain "sopimattomuusongelmasta" olikin kyse pikemminkin kuin tehottomasta kaasarista. Kiinalaisissahan on suuria eroja kansissakin, imuaukko voi olla jotain väliltä 16-19mm joten sekin vaikuttaa kaasarin toimintaan. Siinä Zonerissa on ilmeisesti sopivat "säädöt" siihen Trimaxin kaasariin, tai päinvastoin..

ramba

Cpi:ssä on piristyssarjan kanssa 53 suutin sopiva mutta nyt otin katin pois ja tuntuu aika liian pieneltä toi suutin. Löysin varastosta 70 suuttimen mut taitaa vähä liian iso olla?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Peros

hey tietääkö kukaan mistää saa uusia luisteja kalvoineen siihe virijavaran 24mm:n kaasariin? jos voisitte jeesata niin ois kova sana kun en itse löydä. luistin halkaisija on 22mm

ramba

Kerroppas kaasarin merkki ja malli.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

Peros

löysin jo yhden paikan mistä löytyisi mutta hinta (25e) olikin ilman alveja ja näköjään postittavat vain postiennakolla. eli tulisi maksamaan melkein 40e.  huhhuh!

http://www.jm-racing.fi/product_details.php?p=679

minun kaasarissani ei lue merkkiä ollenkaan. mutta tuossa linkissä on pari merkkiä minkä alta löytyy samaa kaasutinta.