Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Eki

Ei tyhjäkäyntiin auttanut isompi tyhjäkäyntisuutin, Kimmo Sinikallio (Virijavara) totesi vielä siitä 36:sta että on Solikkaan liian iso, vakio on 34. Huomenna imukurkun irroitus ja lähempi tarkastelu, ilmanputsari ei ainakaan vuoda enkä usko imukurkussakaan olevan mitään häikkää, mutta tutkitaan! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

openflow

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 19.06.11 - klo:20:22
Sainpa tällaisen yv:n ja aattelin antaa muillekin mietittävää:...
Kaikki vakiota.Ei vedä yhtää , mutta kulkee sitten lopulta 45 km/h., kierroksia 6000
Luisti,jossa kalvo,ei nouse yhtään kun konetta kuormittaa jalaksella ja takajarrulla. , mutta kun ruuvimeesselillä nostaa luistia tulee tehoja paljon lisää ja kierrosluku nousee jalaksella 10.000 rpm.
Kaasuttimessa voi olla kanavat tukossa tai kalvon päällä oleva jousi liian jäykkä. Kaasuttimen huolellinen putsaus näin aluksi.  Tästä voisi edetä siten, että ottaa jousen pois kaasuttimesta ja keskituella kokeilee miten se toimii. Jos pelaa ilman jousta täyskaasulla hyvin, vika on tietysti liian jäykässä jousessa. Mikäli jousen poiston jälkeen luisti ei edelleenkään nouse, kanavat on tukossa tms.

6000 rpm 45-vauhdissa taitaa olla pikkaisen liian vähän 50cc pytylle. 20% kevyemmät rullat nostaa kierroksia ~10%.

-Zone-

16,4mm luisti asennettu kaasariin jossa kuuluisi olla 16mm luisti?
http://tinyurl.com/3gwjp4u

Eki

#798
Solifer r50 elikä neliventtiilikoneen tyhjäkäynti seilaili miten sattui, yleensä kuumana kiersi rutkasti liikaa, kyllähän se vikakin löytyi: imukurkun kumipäällyste hapertunut ja halkeillut kaasariin kiinnityskohdan luota, tilasin uuden 19mm:n kurkulla kun vakikaasarikin on 19mm ja paikkasin nykyisen vulkanoituvalla teipillä, jopas pelaa hienosti! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Mistäs tilasit Eki uuden 19mm imukaulan, Soliferin maahantuojalta vai? Paljonko maksoi? Vakio kiinalaisten imukaulathan on joko 16 tai 17.5 millisiä. Soliferin kaula taitaa käydä myös 2 venttiilikanteen. Voisi kokeilla itsekin miten pelittää 19mm kaulalla.

Eki

Solikan maahantuojalla tuntuu maksavan hunajaa kaikki ja mielettömät postikulut, elikä tilasin entiseltä Myllymäeltä, nykyisin Martialta, tuo imukaula maksaa 24.90€ mutta ei käy muihin kuin nelivenakiinalaisiin, koska sen kiinnitys on vinoon eikä suoraan kuten muissa ja vaatii erilaiset jäähdyttimen muoviosatkin. Elikä täältä näin.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Mikähän tuossakin muka maksaa? Vakio imukaulan saa Smartiastakin alta kympin ja tuosta joutuu pulittamaan yli kaksinkertaisen hinnan. Postikulut mielestäni kyllä ihan siedettävät.

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&groupID=304&action=viewPromotion&itemcode=101302139QMAA0000

Kuvasta päätellen kävisi myös kaksvenakanteen mutta hyvä kun tuli selväksi ettei se kuitenkaan käy  :-\

Eki

#802
Joo kuvastaa voisi luulla että käy mutta katsoppas tarkkaan kiinnitystä, se on vino elikä kurkku tulee toiseen suuntaan vinoon ja sitten taas ei käy modaamatta tuulettimen muoviosat, enkä tiedä miten niitä saa edes sopivaksi modattua?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: tommi - 28.06.11 - klo:21:02
Mistäs tilasit Eki uuden 19mm imukaulan, Soliferin maahantuojalta vai? Paljonko maksoi? Vakio kiinalaisten imukaulathan on joko 16 tai 17.5 millisiä. Soliferin kaula taitaa käydä myös 2 venttiilikanteen. Voisi kokeilla itsekin miten pelittää 19mm kaulalla.
Ei kait se imukaulan suurentaminenkaan nyt niin iso urakka ole. (Ja ihan ensimmäiseksi selvittäisin silti kaasarin todellisen koon)

Eki

Näissä neliventtiiliskodeissa on 19mm kaasari ja myös imukaula, siinä imukaulassa vaan on eri asennossa ne kiinnitysreiät sylinteriin, elikä ei käy ns. normi kaksvena kiinalaisiin!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Eki - 29.06.11 - klo:15:54
Näissä neliventtiiliskodeissa on 19mm kaasari ja myös imukaula, siinä imukaulassa vaan on eri asennossa ne kiinnitysreiät sylinteriin, elikä ei käy ns. normi kaksvena kiinalaisiin!
Jos niissä on samat kaasarit, kuin 2 venaisissa, niin todelliset kaasarikoot voi olla melkein mitä vain. Hyvänä esimerkkinä tämä mun pdj19 jossa ilma joutuu menemään läpi 13mm reijästä.  http://www.mediafire.com/?uh7r9w5h27vrs8k

kani

Ompa ansioitunut kirjoitus. Kiitos siitä. Olisi auttanut paljon jos olisin lukenut sen pari kuukautta sitten kun aloin perehtymään mopon ja siinä ohessa myös sen kaasuttimen sielunelämään, kun olen "ruiskusukupolvea". Ymmärrystä kyllä varmana auttoi kanssa kun on jo vähän ehtinyt opiskelemaan. Tai joo, olihan ekassa Civicissä keihinin kaasari, josta aina ihmettelin kuinka surkea se on pysymään käynnissä nollakelin tienoilla/kylmänä ryypyn kanssa. Mutta tossa tekstissä on asia kerrottu niin että asiasta tietämätönkin saa tolkkua lukiessaan :). Siitähän olisi hyvä artikkeli tänne skootterini.comin sivustollekin tietopankkiin.

Dashun

Hei!

Onko kukaan vaihtanut Dashun PD24J - kaasuttimeen sähköryypyn tilalle manuaaliryyppyä?
Löytyykö valmista ryyppysarjaa vai täytyykö värkkäillä itse?


Dashun

Hei!

Avasin tästä jo oman aiheensa, minkä jälkeen joku opasti tähän topikkiin.
En tiedä osuuko tämä postaus nytkään oikealle osastolle kun osa ei ole moposkootterista, mutta kokeillaan :)

Tilanne on seuraava. Työpöydältä löytyy uusi kiinalainen 4-tahtiskoottereissa käytetty kaasutin.
Kaasuttimen merkki ja malli on Dashun PD24J. Googlen mukaan sitä lienee käytetty ainakin 150-kuutioisessa 157QMJ - skootterin moottorissa.
Hallin takana räystään alla lepää ilman leikkuupöytää muuten täysin toimiva ajoleikkuri jossa on Tecumsehin n.10-heppainen moottori, mutta kaasari puuttuu. Tekisi mieleni naittaa nämä yhteen, jotta jälkikasvu pääsisi rälläämään pihan sonnalle.

Sopivan imukaulan tekeminen ei tuota ongelmia, eikä mekaaninen paikoilleen sovitus muutenkaan. Kaasarin kokokin on riittävän lähellä oikeaa, tuo Tecumsehhi lienee joku 200-300 kuutioinen. Suurin ongelmana on kaasuttimen sähköryyppy, koska ajoleikkurissa ei ole mitään sähkötoimintoja eikä akkua eikä pelkän ryypyn vuoksi ole järkevää alkaa niitä värkkäilemään. Haaveilen siis tilalle mekaanista ryyppyä. Sopisikohan tuohon tilalle joku Mikunin / Keihinin manuaaliryyppy? Tai onko joku onnistuneesti tuunannut joistain muista osista vastaavaan paikkaan manuaaliryyppyä sähköryypyn tilalle?

Tässä ensin kuvia:




Sitten pari kysymystä kaasuttimen liitännöistä.

A - tähän pitänee saada imu imusarjasta? Onko letkun toisessa päässä olevan kannen alla kiihdytyspumpun kalvo?
B - onko tämä liitinhässäkkä automaattista bensahanaa varten? Eli voi minun tilanteessani huoletta poistaa?
C - bensa tankista tänne?
D - ilmaruuvi? On vain jostain syystä vedetty pitkän letkun päähän, liekö tarkoitus saada skootterikäytössä katteiden ulkopuolelle tms.
(kuvan ottamista varten työnsin ilmaruuvin asennusraudan kaasarin kurkkuun jotta sai samaan kuvaan)

pekpel

#809
A- Jep, imusarjaan ja kyllä kiihdytyspumppuhan se
B- Ihan kuin arvelit, veke vaan
C- Joo, letku tankilta tuohon
D- Eipäs olekaan ilmaus, vaan kohokammion tyhjennys, ja kyllä katteiden ulkopuolelle alas, vie letkun tie

Eikö tosiaan ole magneettoa?
Ryyppy on päällä niin kauan kun toi musta kikkare ei lämpene, oisi vaan helpoin tapa, 10W tehovastus 5-20ohmia johdon väliin vaan. Ohmit vaikuttaa siihen kuinka nopeesti menee pois päältä.

Muuten joudut tukkimaan sen ryyppykanavankin.

Manuaaliryypyksi käy mikä tahansa systeemi millä saat kaasarin imuaukon tukittua käynnistyksen ajaksi..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..