Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

tommi

#690
Kerrotaan vielä että toi AV-Motorin kalvo on just se mitä hain, kalvon halkaisija on todellakin 55mm. Näin mulle vastattiin kun kysyin asiaa. Hieno homma. Sama kalvo on näemmä käytössä 50cc -> 150cc skoottereissa. Kiitokset vielä Zonelle linkistä, tuo oli jäänyt bongaamatta jostain syystä.

http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=10/384

openflow

Pistinpä huvikseen simulaattoriin(lotus) 13 vs 18 mm kaasuttimen ja tehoeroksi tuli 0.5 kW @7000 rpm.

Teho kW -- 13 / 15 / 18 mm kaasutin # 50cc ja 4t-ihme
rpm     13 mm 15 mm 18 mm
3000.0 1.31  1.32  1.33
4000.0 1.74  1.75  1.76
5000.0 2.04  2.12  2.13
6000.0 2.21  2.42  2.49
7000.0 2.29  2.65  2.83
8000.0 2.25  2.73  3.08
Vain suuntaa antava, mutta sinne päin...

Olen ollut siinä uskossa, että näissä kaikissa kinkeissä on 18 tai 19 mm kaasuttimet. Ilmeisesti näin ei sitten olekkaan, vaan skaala on 13 - 19 mm. Ovaali kurkkuinen 16 mm luistilla voisi vastata ~15 mm kaasutinta. Ilmeisesti näissä "aidoissa" >18 mm kaasuttimissa on se 20 mm luisti.

Kas kun aikaisemmin ei ole kukaan foorumilainen kiinittänyt tähän huomiota, vaan ollaan luotettu siihen mitä kaasuttimen kyljessä lukee  ::) Vai johtuuko tämä siitä, että 13 mm kaasuttimella varustetut ihmeet ovat tosi harvinaisia.

Kiinalaisten myyntiesitteissä taitaa lukea, että mekaanisesti rajoitetussa on ~0.5 kW  vähemmän tehoa. Oon ihmetellyt mikä tämä mekaaninen rajoitin on. Olisiko se nyt sitten löytynyt, eli joissain malleissa on 13 mm kaasutin -- vai tarkoittaake se sitä tappia kaasuttimessa.

Coastside

#692
Vaihdoin takaisin vanhan 18 mm kaasarin jossa oli ja on osakaasulla outo nyökähtely, siten että kone käytännössä sammuu hetkeksi. Puhdas on ja tiivis.
Siihen lievästi suurempaan verraten tämä ottaa paremmin kierroksia ja huiputkin on suuremmat. Ainoa muutos on kaasuläpän ruuvien muotoilu, jotka nyt vastaa toisen muotoja. Oli valittu kartiokantaiset pallokantaisten sijaan ja liian pitkät.

"Suuremmassa" onkin sama läpän kohdalla kuin toisessa joka on osoittautunt moottorille paremmaksi. Liitinosaa on avarrettu ja vältetty läpän kohtaa joka täytyy täsmätä läpän mittoihin. Selitys voi olla sxovitus imukaulaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#693
Lainaus käyttäjältä: openflow - 06.03.11 - klo:20:42
Kas kun aikaisemmin ei ole kukaan foorumilainen kiinittänyt tähän huomiota, vaan ollaan luotettu siihen mitä kaasuttimen kyljessä lukee  ::) Vai johtuuko tämä siitä, että 13 mm kaasuttimella varustetut ihmeet ovat tosi harvinaisia.
Mä luulen, että suurin osa lyö sen tönärin sinne imukurkun liitoksen puoleiseen päähän ja mittaa halkaisijan ja sanoo kaasarin olevan sen kokoinen, kuin tönäri näyttää. Oikeastihan se vaan on niin, että minkä kokoinen reikä siellä pienimmässä kohtaa on. Siihenhän koko luistin toiminta perustuu. Säätelee virtauspinta-alaa. Eli voi näitä noin 13mm mehumaijoja olla enemmänkin tuolla maailmalla.

Aika huvittavaa, kun monesti kaasarit erotellaan esim kiinteä ja muuttuvakurkkuisiin, vaikka kaikki ne on tavallaan muuttuvakurkkuisia. Sääteli sitä pinta-alaa nyt sitten läppä, luisti tai jokin muu.

Lainaus käyttäjältä: openflow - 06.03.11 - klo:20:42
...Kiinalaisten myyntiesitteissä taitaa lukea, että mekaanisesti rajoitetussa on ~0.5 kW  vähemmän tehoa. Oon ihmetellyt mikä tämä mekaaninen rajoitin on. Olisiko se nyt sitten löytynyt, eli joissain malleissa on 13 mm kaasutin -- vai tarkoittaake se sitä tappia kaasuttimessa.
Sanoisin, että vastaus voi olla "sekä että". Eli noin 13mm kaasari ei välttämättä tarvitse tappia, mutta aito 18mm tarvitsee, jotta luisti ei pääse nousemaan ylös asti. näin molemmissa voi olla loppupeleissä ihan sama maksimi virtauspinta-ala. Tämä voisi selittää sen, miksi toisissa kaasareissa on tappi ja toisissa ei.

Tuosta tehosimulaatiosta vielä, että äkkiseltään muutos voi tuntua aika vähäiseltä. Sitten jos otetaan moottorin kokonaisteho huomioon ja lasketaan paljonko se tekee prosenteissa. Kuvitelkaapa, jos 400heppaiseen koneeseen saataisiin yhtä monta prosenttia tehoa vain kaasaria suurentamalla. ;)

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.03.11 - klo:21:04
Vaihdoin takaisin vanhan 18 mm kaasarin jossa oli ja on osakaasulla outo nyökähtely, siten että kone käytännössä sammuu hetkeksi. Puhdas on ja tiivis.
Siihen lievästi suurempaan verraten tämä ottaa paremmin kierroksia ja huiputkin on suuremmat. Ainoa muutos on kaasuläpän ruuvien muotoilu, jotka nyt vastaa toisen muotoja. Oli valittu kartiokantaiset pallokantaisten sijaan ja liian pitkät.
Tuossa tulee hyvin ilmi käytännössä juuri se seikka, että liian suuri kaasarikaan ei ole hyvä. Kuten kaikessa muussakin, moottori on osatekijöidensä summa ja jotta se toimisi mahdollisimman hyvin pitää kaikki olla toistensa kanssa mahdollisimman hyvin tasapainossa. Eli tuolla suuremmalla kaasarilla tehoa ajatellen pullonkaula on jossain muualla, kerran pienemmällä eteenpäin liikuttavaa hyötyenergiaa tuli enemmän. Se pullonkaula voi olla kannen virtauskyky, ilmanputsari, molemmat yhteensä tai jokin muu tekijä(t).

Tuosta jälkimmäisestä, eli muotoilusta tuli mieleen, että harva tulee ajatelleeksi että sinne kaasarin sisällekin voi tulla pahoja virtausta vastustavia pyörteitä. Sen estämiseen on erilaisia sovelluksia. (U.F.O , carb splitter , jne..) Jos kaasareita altaisiin vertailemaan, mittaamalla niiden todelliset virtauskyvyt, saattaisi kahdella (vaikkapa nyt 20mm) erimerkkisellä kaasarilla olla yhdessä moottorissa toisistaan poikkeavat mitatut vääntökäyrät. Kaasarilla ja kaasarilla voisi tuolloin jo olla eroa. Ei välttämättä suurta, mutta eroa kuitenkin.

tommi

Näissä on myös ~18mm luisteja kuten esim. tossa falmekin kaasarissa. Oli muistaakseni vakiokaasari Helkama ykkösissä mutta osoittautui liian tehokkaaksi ja niihin vaihdettiin pienempiä suuttimia tai peräti koko kaasari jotta noi Helkamat saatiin kulkemaan sallituissa rajoissa. Jotenkin näin muistelisin.

http://motors.falmek.fi/pages/varusteetvaraosat/powerboost-skootteriin.php

Luisti -->

http://kuvaton.com/k/YQ56.jpg

Kalvo on 50mm.

Coastside

http://www.tmi-janikaasalainen.fi/kaasuttimen-kalvo-18mm-139qmaqmb-p-6992.html
Kaasalaisella on 18 mm luistilla, mutta ei mainintaa mihin kaasariin.

LainaaKaasuttimen kalvo Ø 18mm, CVK 139QMA/QMB
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#696
Se tulee juuri tuohon edellä mainittuun kaasariin elikkä PD 19J malliin. Kyseinen kaasari löytyy myös ruotsin bikenetistä. Sielläkin mainitaan erikseen että luistimen halkaisija on 18mm kun se normaalisti on vain 16mm. Näitä PD 19J kaasareita saa siis joko 16, 18 tai 20mm luistimilla.

http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=399&katid=15

Mulla on Da Shun merkkinen kaasari mutta siinäkin lukee PD 19J kannessa.

-Zone-

Päätin tuossa kirjoitella näistä kaasareista juttua. Paketin saa osoitteesta : http://www.mediafire.com/?uh7r9w5h27vrs8k

Plom

Ihme ettei kukaan usko että se Narakun 20 mm kaasari on niin hyvä että kannattaa ostaa...

tommi

Johtunee varmaan siitä että alta 50e posteineen saa ihan hyvän 19mm kaasarin. Harva viitsii maksaa 100e kaasarista..

Plom


tommi

#701
Moni varmaan ajattelee että kun 24mm kaasarin saa imukauloineen, pakeliittieristeineen ja tiivisteineen alta 70e posteineen niin miksi maksaa 20mm kaasarista selvästi enemmän. Eikös tuolla Racing Planetissa ole postikulut jotain 20-25 euroa? On sen verran aikaa kun olen viimeksi tilannut etten enää muista.

Tuohon ei taida tulla edes imukaulaa eikä pakeliittitiivistettä mukaan?

Edit: Näyttää olevan nykyisin vain 8,90e postikulut 31,5kg asti. Ei paha.

VirijaVarassa näyttää olevan 24mm kaasarit tilapäisesti loppu. Kaiketi niitä on myyty aika reippaasti sitten.

Plom

Ei tule niitä osia mukana, vähän sama juttu kuin Ladan ja Mersun hintaero ,laadusta on hyvä maksaa kun se kertautuu ongelmattomana toimintavarmuutena.

tommi

Ihan hyvin toi 24mm kaasari on toiminut mulla, aina laakista käyntiin, ei mitään ongelmia. Suurin probleema on että se ei mahdu vakioilmanpuhdistimeen vaan pitää käyttää jotain Powerfiltterin tapaista putsaria. Imuäänet on sitten sitä luokkaa etten ainakaan minä jaksa kauaa kuunnella. Siksi tulee ajeltua vähän pienemmällä kaasarilla.

Pitänee tilata toi linkin putsari, se on juurikin 24mm kaasarille tarkoitettu. Ja menee heittämällä tähän Tyscon XL 50:seen. Toi pönttöosa tulikin jo skoden mukana mutta letku puuttui. Harmi kun tuokaan pulju ei suostu myymään pelkkää letkua vaan pitää ostaa koko hela hoito. Pitkään olen etsiskellyt pelkkää letkua mutta kukaan ei suostu myymään  :-\

http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=/434

Plom

Laitat imurinletkua tai vastaavaa .