Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Coastside

Onnistuisi kyllä.
1. Koneistaa vastaavan kiinnityksen neulalle,  johon vipusäätö vaijerin välityksellä huomioiden sen pienen liikkeen ja suuren vipusuhteen.
2. Tekee niinkuin projektiosiossa on kerrottu PWM-säädöllä, alkuperäistä vaha/vastus-ryyppyä käyttäen, joka on myös hyvä kunhan virittää toimimaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

evottaja7

#631
Ok. Eikös tuo periaatteessa onnistu siis (myös) näin että kuvassa näkyvään neulaan vetää yläpuolelta vaijerin/vivun ja sitä kautta säätelee sitä? (jos siis ymmärsin mitä tarkoitit) Sääteleekö tuo neulan yläpuolella oleva messinkinen(?) paksumpi osa ryyppyä vai pelkkä neula? Ja onko neula mallia irroitettava vai onko se siellä kiinni jollakin?
http://www.skootterini.com/joomla/images/Kuvat/Ryyppy1.jpg

Coastside

Se täytyisi tehdä neuloineen uusi ja hienokierteellä ja siihen kiinnitetyllä vivulla säätää. Ei sen teko niin suuri homma ole kunhan mitat ottaa ja laskee vipusuhteet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Ryypyn saa purettua. Ala- ja yläosa on toisissaan kiinni kierteellä : http://img7.imageshack.us/img7/6231/sdc12825e.jpg
Kärjen koko messinkiosa liikkuu ryypyssä sen mennessä päälle / pois. Isompi kappale sisältää vahaa, joka lämmetessään laajenee. 100 ohmin "paristovastus" siis lämpiää ja se lämmittää sen vahaseoksen. Yksinkertainen rakenne.

evottaja7

#634
Kiitos tuosta kuvasta, pitänee perehtyä jossain välissä tuohon ryyppyyn kunhan ehtii. Kierteet pystyn tekemään itsekkin tuohon, välineet löytyy omasta takaa ja nopea homma. Mutta voiko tuon koko yläosan ryypystä jättää laittamatta kun siinä on vaijeri? Ilmeisesti tuo lämmitysvastus sijaitsee juuri siinä , vai? Saisi tuohon päälle sijoitettua sen vivun josta neulaa sitten liikuteltaisiin. Kiitos vinkeistä, että ei tuo ilmeisesti täysin mahdoton homma ole.

Ja pistetääs nyt tämä kuvakin havainnollistamaan että tajusinko homman oikein:

Että ryypyn toimintaperiaate olisi tämä? Niinkuin yleensä ottaen.

-Zone-

#635
Lainaus käyttäjältä: evottaja7 - 22.01.11 - klo:20:51
...Että ryypyn toimintaperiaate olisi tämä? Niinkuin yleensä ottaen.
Kun ryypyn neulaosa on ylhäällä moottori saa imettyä ryyppysuuttimelta bensaa suoraan kaasuläpän etupuolelle. Eli siis kaasuläpän ja moottorin väliin (Normi luistikaasareissa luistin etupuolelle). Ryyppysuuttimen arvolla määrätään seossuhde jolloin se kuinka paljon ryypyn neula nousee, ei ole merkittävä. Kunhan se kanava ryyppysuuttimelta kaasuläpän etupuolelle vain aukeaa.

Ryyppykanavan kautta tulee ilmanputsarin puolelta myös ilmaa. Asia on helpoin käsittää, kun ajattelee ryyppykanavan olevan kuin normaali kaasari. Eli ryypyn neulaosa on kuin kaasarin luisti. Nyt kun ryyppy on päällä, on tämä "pieni kaasari" täysillä. Polttoaine nousee ryyppysuuttimen kautta ihan samoin ylös, kuin varsinaisessakin kaasarissa pääsuuttimelta. Kun ryyppy on pois päältä, on tämä "pieni kaasari" suljettu pois toiminnasta.

En oikein ymmärrettävämmin osaa asiaa ilman kuvaa selittää.

evottaja7

Ahaa siis nyt tajusin. Hyvä selitys tuo, tuo antamani kuva on siis virheellinen (mutta näin ajattelin sen ennen tuota selitystä :P)... Jospa olisin vain hiljaa ja katselisin huomenissa tuota ryyppyä tarkemmin, että mitä sille voisi tehdä ja palataan sitten asiaan.

Coastside

Toiminnasta viis kunhan neulan liikkeen saa tahdon alaiseksi kun nyt se riippuu moottorin antamasta jännitteestä ja vallitsevasta lämpötilasta. Kierroksilla neula siirtyy nopeammin, kuten myös moottorikin lämpiää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

evottaja7

Ihan mielenkiinnosta minä tuota kyselen, että pystyy tarvittaessa soveltamaan sitten muuallakin. Perusperiaate on nyt kuitenkin tiedossa. Huomenna tutkimaan oman skootterin ryyppyä ja hyvällä tuurilla ehkä jopa saisi sen käsikäyttöiseksi.

tommi

Veikkaan että toteutus on käytännössä kuitenkin sen verran kinkkinen että jää  tekemättä. Helpompi ostaa kokonaan uusi kaasari jossa on käsikäyttöinen ryyppy. Tai sitten laittaa yksinkertaisesti katkaisimen ryypyn johtojen väliin. Näin talvellahan olisi hyvä pitää ryyppyä vähän pidempäänkin päällä. Katkaisimella voi näppärästi säädellä milloin haluaa ryypyn pois päältä. Tai takaisin päälle. Oletko ajatellut tätä vaihtoehtoa?

Samppa

#640
Eikö kiinalaisissa löydy ryyppyyn valmista manuaalikorvaussarjaa? Kuvan Dellortoon sellaisen saa. Jos koot ovat kaikin puolin samoja (kopio), niin sitä voisi soveltaa myös kiinalaiseen. Toisessa kuvassa oleva rakenne (Zone) poikkeaa muistaakseni hiukan Dellortosta (tai sitten et ole purkanut neulaa irti männästä (vai onko Zonen kuvassa Dellorto, ei näitä ulkoa muista?). Kuitenkin neulan saa kyllä irti männästä, siellä on sellainen pieni jousi välissä.

Esim Dellorton kaasareihin myydään myös erikseen automaattiryyppy ns. tarvikeosana. Siinäkin rakenneon hieman erilainen kuin Dellorton alkuperäisessä. Ihan yksi yhteen nämä eivät ole. Helpoimmalla pääsee kun:
1. Ostaa uuden automaattiryypyn jos rikki.
2. Katkaisin ryypyn johtojen väliin, jolla vois säätää ryyppyä (jos ryyppy ehjä).
3. Korvaa automaattiryypyn manuaalisella valmiilla korvaussarjalla.

Miksi Evottaja ylipäätänsä haluat ryypyn manuaaliseksi?


Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#641
Mekaanisen ja sähköisen väliin voisi sopia solenoidi avaamaan ja sulkemaan ryyppyä. Sen ja neulan väliin jousi poistamaan liian tarkan välyssäädön tarpeen. Jostain releestä saa sähköiset osat.

Siihen että ryyppy tahtoo mennä päälle liian varhain ajotauon aikana, voisi tehdä vaihtokytkennän akun ja magneeton välillä. Kun ajo jää tauolle, voi kääntää virrat akullta ja kun kylmäkäynnistää nin magneetolta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

evottaja7

Mielenkiinnon ja testauksen vuoksi. Automaattiryypyllä on pikkusen huono testata kaasarin säätöjä yms ja mielestäni on parempi että sen voisi säätää itse, vaikka se toimisikin hyvin automaattisesti.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 23.01.11 - klo:11:29
Eikö kiinalaisissa löydy ryyppyyn valmista manuaalikorvaussarjaa?

Ei ole olemassa moisia korjaussarjoja kinuskeihin. Dellortoon saa tosiaan, tai ainakin sai vielä muutama vuosi sitten, en tiedä saako enää. Kinuskiin joutuu itse soveltamaan jos on tarvetta.

Kokonaan uuden kaasarinkin sovittaminen saattaa tuottaa vaikeuksia. Imukaulan, ilmanpuhdistimen ja vaijerin matsaaminen tuottaa todennäköisesti ongelmia..

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 23.01.11 - klo:11:29
..(vai onko Zonen kuvassa Dellorto, ei näitä ulkoa muista?)...
En huomannut täsmentää, että tuo kuva on kiinalaisen CKV kaasarin ryyppy. Se on purettavissa. Muista en tiedä.